کد خبر: 331516
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
هفته ملی کودک در مراکز کانون (بخش دوم)

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با هفته ملی کودک برنامه‌های متنوعی در مراکز فرهنگی هنری خود برگزار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در هفته ملی کودک مراکز کانون پرورش فکری برنامه‌های متنوعی را برای کودکان و نوجوانان تدارک دیدند.

در بخش اول این گزارش برنامه‌هایی از هفت استان را مرور کردیم و در این بخش نگاهی داریم به برنامه‌های مراکز کانون در هشت استان‌ ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان و سمنان.

هفته ملی کودک در مراکز کانون (بخش دوم)

پرواز بادبادک‌ها در کانون ایلام

هم‌زمان با روز جهانی و هفته ملی کودک آیین نواخته شدن «زنگ کودکی بهتر، زندگی بهتر» در مدرسه ابتدایی سما شهرستان ایلام با حضور مدیرکل کانون استان برگزار شد.

مدیرکل کانون استان در این مراسم ضمن تبریک روز و هفته ملی کودک گفت: ما در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش داریم تا در هفته ملی کودک، شادی و نشاط و امید و پویایی و حرکت در مسیر رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان را طراحی و اجرا کنیم.

فاطمه رستگار افزود: از آنجایی که این روز به عنوان روز کودک نهادینه شده است ما نیز با پرداختن به آن و برنامه‌ریزی مناسب امید است بتوانیم یک برنامه درخور و شایسته کودکان داشته باشیم و این نیازمند همراهی و همکاری اعضای ستاد است تا طبق شیوه‌نامه با شعار کودکی بهتر، زندگی بهتر در این هفته با همت و همدلی در شادی کودکان سهیم باشیم.

وی تصریح کرد: هفته ملی کودک فرصتی است تا جامعه به وجود و نیازهای کودکان توجه بیشتری داشته باشد و برنامه‌هایی برای مراقبت و حمایت از آنان انجام دهد.

همچنین هم‌زمان با ۱۶ مهر روز جهانی و هفته ملی کودک جشن بزرگ پرواز بادبادک‌ها به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام و با حضور کودکان ایلامی و خانواده‌ها در پارک تفریحی چغاسبز برگزار شد.

در این مراسم که با اطلاع‌رسانی گسترده کانون و با استقبال چشمگیر خانواده‌ها و کودکانشان همراه شد، بچه‌ها به مناسبت روز جهانی کودک در برنامه‌های متنوع شرکت کردند و پرواز بادبادک‌هایشان را جشن گرفتند.

خواندن سرود، خوانش بیانیه حقوق کودک از سوی اعضای کانون، بازی و مسابقه با حضور عروسک‌های غول‌پیکر و ایستگاه نقاشی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

جشن پرواز بادبادک‌ها نیز از زیباترین و شادترین برنامه‌های روز جهانی کودک بود که با استقبال خوب کودکان و خانواده‌ها برگزار شد.

هفته ملی کودک در مراکز کانون (بخش دوم)

برنامه‌های فرهنگی متنوع در کانون چهارمحال و بختیاری

همزمان با روز جهانی کودک استاندار چهارمحال و بختیاری با اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری دیدار داشت.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الله آسمند مدیرکل کانون استان گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲ ارائه داد. وی در این گزارش، با اشاره به فعالیت ۲۱ مرکز ثابت و چهار مرکز سیار روستایی کانون پرورش فکری در چهارمحال و بختیاری گفت: تمام مراکز فرهنگی ثابت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرها و مناطق کم‌برخوردار مستقر هستند و تعداد قابل توجهی از مراکز روستایی از داشتن این مراکز محروم هستند.

به گفته مدیرکل کانون استان چهارمحال و بختیاری ۲۲۰ برنامه فرهنگی، هنری و ادبی به مناسبت هفته ملی کودک از ۱۵ تا ۲۱ مهر در این استان برگزار می‌شود.

برهمین اساس برگزاری مراسم جشن و برپایی نمایشگاهی از آثار کودکان در روز ۱۹ مهر با مشارکت شهرداری، اداره محیط زیست، آموزش و پرورش، دادگستری و جمعیت هلال‌احمر، عضویت رایگان کودکان در کانون، تجلیل از فرزندان شهدای سلامت و حرم، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و یادمان شهدای کودک از جمله این برنامه‌ها است.

در بخش دیگری از این دیدار اعضای کودک مراکز فرهنگی استان با اجرای شاهنامه‌خوانی، خوانش مطالبات، طرح‌ها و پیشنهادهای پارلمان کودک کانون، قصه‌گویی، دلنوشته‌خوانی و همخوانی کتاب «خانواده و کودک» دست سازه‌های خود را به استاندار اهدا کردند.

در این نشست، استاندار چهارمحال و بختیاری و مدیرکل امور اجتماعی با استقبال از مطالبه‌ها، طرح‌ها و پیشنهادهای ارائه شده ازسوی اعضا کودک، درباره اهمیت هفته ملی کودک و بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صحبت کرد.

هفته ملی کودک در مراکز کانون (بخش دوم)

پویش کاشت نهال در کانون خراسان رضوی

مرکز فرهنگی هنری تربت‌حیدریه با اجرای ویژه‌برنامه‌های متفاوت و متنوع لحظه‌های شادی را برای کودکان و نوجوانان شهرستان رقم زد.

همچنین پوستر جشنواره «لالایی‌ها» که با همکاری کانون، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها برگزار خواهد شد، با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمد معلمی امام جمعه شهرستان تربت‌حیدریه، علی‌اکبر کی‌پور فرماندار شهرستان تربت‌حیدریه و مسئولان نهادها و سازمان‌های مختلف شهرستان در مرکز تربت‌حیدریه رونمایی شد.

در برنامه‌ای دیگر سیدمحمد معلمی امام جمعه تربت‌حیدریه از مرکز کانون پرورش فکری تربت حیدریه در حالی‌که کودکان خیریه موسسه سجاد مهمان مرکز بودند، بازدید کرد.

کارگاه‌های هفته کودک نیز عنوان فعالیتی است که به مناسبت هفته ملی کودک در مرکز تربت حیدریه برگزار می‌شود و کودکان را با کانون و فعالیت‌های متنوع آن آشنا می‌کند.

پویش کاشت نهال نیز با حضور سیدحسن موسوی معاونت سیاسی امنیتی اجتماعی فرماندار، علیرضا قادری ریاست منابع طبیعی برگزار شد. در این پویش که با هدف آشنایی اعضا با نامداران و بزرگان نهالی به یادشان کاشته می‌شود اعضای مرکز حضور داشتند و سه نهال به یاد احمد نجف‌زاده استاد ادبیات و فعال ادبی، سیدعلی موسوی علی‌آبادی استاد دانشگاه و فرهنگی فعال در حوزه ادبیات، محمد قهرمان شاعر گویشی استان خراسان و صاحب تالیف‌های متعدد کاشته شد.

علاوه براین مرکز فرهنگی هنری کاشمر با برگزاری ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک فضای شاد و فرح‌بخشی را برای کودکان و نوجوانان مهیا ساخت.

برهمین اساس در اولین روز از هفته ملی کودک مربیان کانون پرورش فکری کاشمر به اتفاق معاون سیاسی امنیتی فرمانداری، شهردار، رئیس شبکه بهداشت و درمان، رییس بهزیستی، اداره اوقاف و امور خیریه از کودکان بستری در بیمارستان شهرستان عیادت کردند.

در این ویژه‌برنامه هدایایی شامل اسباب‌بازی و کتاب از طرف کانون پرورش فکری به همراه گل به همه‌ی کودکان اهدا شد.

جشن روز جهانی کودک نیز در استادیوم آزادی شهرستان کاشمر با همکاری تمامی دستگاه‌های شهرستان از جمله فرمانداری، شهرداری، اداره ورزش و جوانان، شبکه بهداشت و درمان، اداره بهزیستی اداره تعاون روستایی، اداره امور عشایری، اداره اوقاف و امور خیریه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعیت هلال‌احمر، اداره آموزش و پرورش، فرماندهی سپاه، فرماندهی نیروی انتظامی و... برگزار شد. در این جشن بازی‌های بومی محلی با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان به اجرا درآمد.

همچنین کتابخانه سیار روستایی همه روزه با حضور در روستاهای شهرستان به اجرای برنامه‌های شاد و متنوع همچون قصه‌گویی، مسابقه، نمایش عروسکی، بازی و سرگرمی می‌پردازد و اوقات مفرحی را برای کودکان مهیا می‌سازد.

هفته ملی کودک در مراکز کانون (بخش دوم)

بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ها در کانون خراسان جنوبی

مرغک کانون با تلاش مرکز فرهنگی و هنری دو بیرجند در برنامه‌ای با عنوان سفر مرغک، به مدارس اطراف این مرکز رفت و همچنین در محل این مرکز با اجرای برنامه‌های متنوع پذیرای کودکان و نوجوانان بود.

در این برنامه که به مناسبت هفته ملی کودک برگزار شد مربیان کانون در مرکز شماره دو بیرجند با مراجعه به تعدادی از مدارس حومه‌ی این مرکز نمایشگاه کتاب برگزار کردند، روز جهانی کودک را به دانش‌آموزان این مدارس تبریک گفتند و خدمات کانون را به آنان معرفی کردند.

نقاشی دسته جمعی، تماشای فیلم و قصه‌گویی از برنامه‌های مربیان این مرکز برای کودکان و نوجوانان مراجعه کننده به این مرکز بود.

همچنین با هدف دسترسی بیشتر کودکان و نوجوانان به جدیدترین بازی‌ها و سرگرمی‌های سازنده کانون چهارمین اتاق بازی و سرگرمی در کانون پرورش فکری قاین با حضور جمعی از مسئولان این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

گفتنی است در این مراسم شهردار، اعضا شورای شهر قاین، معاونت ابتدایی آموزش و پرورش و کارشناس امور بانوان اداره آموزش و پرورش، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان اداره‌های میراث فرهنگی و هلال‌احمر حضور داشتند.

با حضور محمدرضا غیرتی فرماندار استان نیز جشن هفته ملی کودک با مشارکت کانون و دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه کودک و نوجوان شهرستان در سالن اداره ارشاد برگزار شد.

اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری شاد و متنوع از جمله پخش سرود و نماهنگ‌های مرتبط با کودک و روستا، نمایش فیلم‌، اجرای مسابقه، ارائه مطالبی در مورد کودک و اهمیت دوران کودکی، سخنرانی کوتاه و اهدای جوایز از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این جشن بود که به تلاش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان زیرکوه و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، دبستان قرآنی حکمت، شهرداری و شورای اسلامی حاجی‌آباد برگزار شد.

هم‌زمان با هفته ملی کودک ویژه‌برنامه‌های مختلفی هم از سوی مراکز ثابت و سیار کانون در شهرستان مرزی نهبندان برنامه‌ریزی شد. اعضای مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان نهبندان، با حضور در این مرکز در ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک شرکت می‌کنند.

بر همین اساس تبلیغات محیطی هفته ملی کودک در سطح شهر نهبندان، خوانش بیانیه هفته ملی کودک در مدارس، حضور مربیان کانون در مدارس و معرفی خدمات کانون، در کارگاه‌های فرهنگی و هنری مختلف، دیدار جمعی از کودکان با امام جمعه شهرستان، معرفی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بخشی از برنامه‌های این مرکز است.

حضور کتابخانه سیار کانون در روستای چاهداشی و اجرای برنامه برای کودکان و نوجوانان این روستا نیز از برنامه‌های این مرکز در روزهای ابتدایی هفته ملی کودک بود که در قالب پیک امید برگزار شد.

جمعی از اعضای مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند هم به همراه مربیان و والدینشان از اماکن تاریخی و موزه‌های بافت تاریخی بیرجند بازدید کردند.

در این برنامه که صبح روز ۱۸ مهر برگزار شد اعضای این مرکز از موزه لباس در خانه‌ تاریخی پر دلی و آب‌انبار محسن‌زاده بزرگ‌ترین آب‌انبار بیرجند بازدید کردند.

هفته ملی کودک در مراکز کانون (بخش دوم)

برپایی نمایشگاه بازی و سرگرمی در کانون خراسان شمالی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی برای اولین بار در استان در هفته ملی کودک نمایشگاه بازی و سرگرمی را در مجتمع طلای سفید بجنورد برگزار کرد. نمایشگاه بازی و سرگرمی کانون پرورش فکری خراسان شمالی در هفته ملی کودک حال خوبی برای کودکان و نوجوانان بجنوردی به همراه آورد.

همچنین فرماندار بجنورد از نمایشگاه بازی و سرگرمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی بازدید کرد.

محمدرضا حسین‌نژاد استاندار خراسان شمالی در بازدید از نمایشگاه بازی و سرگرمی کانون پرورش فکری استان گفت: تعدادی از بازی‌ها و سرگرمی در بستر فضای مجازی هویت کودکان و نوجوانان را نشانه گرفته است.

هدف از برگزاری این رویداد ایجاد شوق و نشاط در میان کودکان و نوجوانان، معرفی بازی‌ها و سرگرمی‌های استاندارد و آشنایی خانواده‌ها با انواع بازی و سرگرمی است.

هفته ملی کودک در مراکز کانون (بخش دوم)

حضور کتابخانه سیار در روستاها در کانون خوزستان

به مناسبت هفته ملی کودک کتابخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با همکاری مرکز فرهنگی هنری ملاثانی در میان دانش‌آموزان روستاهای زویری، فلیحی و صلیعه از توابع شهرستان ملاثانی حضور پیدا کرده و به اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری پرداختند.

همچنین واحد آموزش و پژوهش کانون پرروش فکری نشست تخصصی «کودک، زندگی، سلامت و رشد» را روز یکشنبه ۱۶مهر ۱۴۰۲با حضور حبیب آل‌کرد سرپرست اداره‌کل، مهناز بهادری متخصص روانشناسی سلامت و جمعی از کارشناسان و مربیان مراکز استان در محیط اسکای روم معاونت فرهنگی برگزار کرد.

در ادامه کارگاه دانش‌افزایی «کودک، زندگی، سلامت و رشد» مباحثی درباره دوران جنینی، تأثیر ژنتیک، ارتباط جنین با مادر، نگاهی بر سه بعد وجود انسانی (روح، روان و جسم)، هشیاری و ناهشیاری کودکان، ضمیر درونی و بیرونی انسان، هنجارها و ناهنجارهای کودکی و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مربیان کتابخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان نیز در دومین روز از سفر استانی یکشنبه ۱۶مهر ۱۴۰۲ در میان کودکان روستای صراخیه از توابع شهرستان شادگان حضور پیدا کرده و به اجرای فعالیت‌های فرهنگی هنری از جمله اوریگامی، ایستگاه نقاشی، بازی و سرگرمی و نمایش فیلم پرداختند.

هفته ملی کودک در مراکز کانون (بخش دوم)

جشن روز جهانی کودک در کانون زنجان

به همت مرکز فرهنگی هنری زرین‌آباد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان جشن روز جهانی کودک با همکاری نهادها و دستگاه‌های فرهنگی برگزار شد.

همچنین مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون پرورش فکری استان زنجان با شعار «کودکی بهتر، زندگی بهتر» در روزهای هفته ملی کودک، با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری هفته ملی کودک را گرامی داشت.

بر همین اساس مرکز شماره یک با همکاری کتابخانه سیار زنجانرود با حضور در مدرسه محمدرضا محمدی (کودکان با نیازهای ویژه) با تعداد ۴۵ نفر برنامه‌های مختلفی مانند قصه‌گویی، سفالگری، بازی و مسابقه و اهدای جوایز اجرا کرد.

هم‌زمان با شروع هفته ملی کودک و به‌مناسبت مراسم پایانی کارگاه‌های موسیقی نیز جشنی با همکاری و مشارکت مراکز ۱ و۳ در سالن اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور اعضا و والدین برگزار شد.

برنامه‌های اجرا شده در این برنامه، قصه‌گویی با ابزار ازسوی مرضیه هاشملو مربی فرهنگی کانون، اجرای کنسرت جمعی ازسوی بچه‌ها و تک‌نوازی و اجرای مسابقه بود.

هفته ملی کودک در مراکز کانون (بخش دوم)

نواختن زنگ مقاومت در کانون سمنان

در استان سمنان هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک ۱۲ نمایشگاه از آثار اعضای کودک و نوجوان مراکز فرهنگی ‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان در هشت شهرستان برگزار شد.

این نمایشگاه‌ها مجموعه‌ آثار فرهنگی، هنری و ادبی اعضای فعال کارگاه‌های تابستان ۱۴۰۲ در قالب معرفی تازه‌های کتاب، کاردستی، اوریگامی، نقاشی، سفال‌گری، خوش‌نویسی، عروسک‌های پارچه‌ای، نوشتن خلاق و... است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی فعالیت‌های کانون پرورش فکری، بازتاب عملکرد اعضا در کارگاه‌های فصلی، جذب عضو، ایجاد نشاط و انگیزه در مخاطب و... است.

همچنین مربیان مراکز فرهنگی‌ هنری ثابت و پستی کانون پرورش فکری سمنان و شاهرود پیش از ظهر یک‌شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ هم‌زمان با روز جهانی کودک و دومین ‌روز از هفته‌ی ملی کودک با عنوان «کودک، زندگی، سلامت، رشد» با کودکان بستری در بخش اطفال بیمارستان شفا سمنان و بهار شاهرود، دیدار و برنامه‌های شاد و متنوعی اجرا کردند.

این برنامه در راستای ویژه‌برنامه‌ی بر بالین مهر با عنوان جشن مهر با مشارکت مسئولان مراکز فرهنگی‌ هنری و کتابخانه پستی کانون سمنان و حضور عباس نصیری رئیس بیمارستان، دامون گرجی مدیر بیمارستان و جمعی از سرپرستان بخش اطفال، برگزار و با استقبال کودکان و والدین آن‌ها روبه‌رو شد.

هدف از این دیدار برقراری ارتباط شاد با کودکان، ابراز همدردی با والدین، ثبت یک روز شاد و به یاد ماندنی و امیدبخشی به کودکان بیمار بود.

مربیان در جمع کودکان بیمار به اجرای فعالیت‌های شاد و متنوع در قالب قصه‌گویی و شعرخوانی پرداختند و در پایان به تمامی کودکان، یک جلد کتاب و دست‌سازه هدیه دادند. همچنین از سوی فاطمه کاشی مربی کتابخانه پستی کانون سمنان تعدادی سرگرمی فکری به اتاق بازی بخش اطفال، اهدا شد.

ویژه‌برنامه‌ی «بر بالین مهر» و عیادت از کودکان بستری در بخش اطفال بیمارستان بهار از دیگر برنامه‌های کانون استان سمنان در هفته ملی کودک بود.

این برنامه با همکاری مربیان مراکز فرهنگی‌ هنری کانون، دانشگاه علوم پزشکی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود همراه با اجرای برنامه‌های شاد در قالب شعرخوانی، نمایش عروسکی، اهدای جوایز و آموزش کیف کمک‌های اولیه و مخاطرات روزمره به مادران و کودکان از سوی امدادگران هلال احمر و... اجرا شد.

علاوه‌بر این زنگ مقاومت در حمایت از طوفان‌الاقصی و مقاومت اسلامی به یاد کودکان مظلوم فلسطین و غزه در مراکز فرهنگی ‌هنری کانون پرورش فکری سمنان و مهدیشهر نواخته شد.

این برنامه به‌منظور حمایت از مقاومت فلسطین و اعلام همبستگی با دانش‌آموزان مظلوم و بی‌پناه فلسطینی اجرا شد و دانش‌آموزان با ذکر صلوات و سر دادن شعار مرگ بر اسرائیل، حمایت قاطع خود را از عملیات طوفان‌الاقصی و مردم مظلوم فلسطین و دانش‌آموزان غزه اعلام کردند.

گفتنی است، در این آیین، مدیرکل و جمعی از کارشناسان کانون استان سمنان حضور داشتند و دانش‌آموزان را همراهی کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =