نقد و بررسی، سطح جشنواره‌های قصه‌گویی را ارتقا می‌دهد

نقال و منتقد بخش آیینی‌سنتی جشنواره قصه‌گویی گفت: برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی قصه‌گویی به زنده نگه داشتن هنر نقالی کمک می‌کند.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدمهرداد کاووسی اظهار کرد: بنده در دوره قبل جشنواره در بخش نقالی شرکت کردم و برگزیده شدم و امسال به دستور دبیرخانه مسئولیت داوری، پایش و نقد در بخش اصلی جشنواره را داشتم.

وی افزود: مهم‌ترین ویژگی این جشنواره این بود که امسال بخش منطقه‌ای تبدیل به بخش پایش ملی شده است، در صورتی‌که سال‌های قبل بعضی مناطق نقال‌های بهتری داشتند ولی به تعداد مشخص از هر منطقه باید شرکت می‌کردند سبب شده بود سطح جشنواره پایین بیاید و در حق برخی دیگر اجحاف شود که با این تغییر اتفاق خوبی رقم خورد.

کاووسی در همین رابطه ادامه داد: در جشنواره امسال به‌طور کلی قدرت اجرایی نقال‌ها در سطح بالا و به هم نزدیک است، هر چند که این موضوع کار داور را سخت‌تر می‌کند ولی برای تماشاگران جذابیت بیشتری دارد.

وی تاکید کرد: این تبادل نظر و نقد تخصصی باعث می‌شود شرکت‌کنندگان در دوره‌های بعد دست پرتر باشند و سطح جشنواره ارتقا یابد.

منتقد و داور جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، یزد را خاستگاه قصه عنوان کرد و گفت: انتخاب این شهر به عنوان پایتخت قصه در کنار دیگر ویژگی‌های مثبت باعث شده است که جشنواره بسیار پویا و شاد باشد.

کاووسی درباره هنر نقالی گفت: متاسفانه این هنر نیمه‌سوز و به سمت نیمه‌جان شدن است ولی برگزاری این جشنواره‌ها و رویدادها در ترویج و دوباره جان گرفتن این هنر کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: به سفارش پیش‌کسوتان این حوزه نباید بگذاریم چراغ این هنر خاموش شود.

منتقد جشنواره قصه‌گویی توصیه کرد: علاقه‌مندان این حوزه در نظر داشته باشند که در ابتدا حتما باید زیر نظر اساتید این رشته شروع به کار کنند که در غیر این صورت به بیراهه می‌روند، یا اجراهایشان مقلدانه می‌شود، به عادت در می‌آید و بعدها تغییر در آن دشوار می‌شود.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =