اجرای میدانی قصه‌گویان در استان‌ها، ۱۰۰‌هزار را نفر پای قصه‌ها نشاند

رییس دبیرخانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به سازوکارهای اجرا شده برای عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه گفت: به واسطه برنامه‌ریزی دبیرخانه جشنواره در مرحل استانی رقابت‌ها ۱۰۰هزار نفر از دانش‌آموزان به همراه خانواده‌های خود پای قصه‌ها نشستند.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ وحید خسروی رییس دبیرخانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اظهار داشت: امسال جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد برگزار شد، جشنواره‌ای که تاکنون دبیرخانه آن در تهران مستقر بوده و اکنون بعد از ربع قرن به یک بلوغ رسیده و در حال به ثمر نشستن است.

وی، درباره دلایل انتقال دائمی دبیرخانه جشنواره به یزد گفت: بررسی‌های زیادی درباره موضوع انتقال دبیرخانه شد و یزد به دلایل مختلف ظرفیت این جایگاه را داشت، چرا که پدر ادبیات کودک، مرحوم مهدی آذریزدی از این دیار برخاست و یزد، شهری پر از قصه، پر از افسانه و پر از داستان است و دلیل دیگر اینکه همکاران ما در کانون پرورش فکری استان یزد، همگی قصه‌گو هستند.

رییس دبیرخانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون، افزود: نیروها و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد خودشان از برگزیده‌های دوره‌های پیشین و از اساتید حوزه قصه و قصه‌گویی هستند.

وی گفت: یزد به‌طور صد در صد توانایی پذیرش مسئولیت دبیرخانه قصه‌گویی را بعد از بیست‌وپنج سال به عهده خواهد گرفت همچنین توانایی ارتقای جشنواره با مدیریت دبیرخانه در یزد وجود دارد.

خسروی، ادامه داد: تصمیم‌هایی گرفته شده تا یکی از خانه‌های قدیمی یزد با بافت سنتی و یا منزل مرحوم مهدی آذریزدی به دبیرخانه جشنواره اختصاص می‌یابد.

وی، اظهار داشت: تعداد ۱۷هزار ۵۳۲ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و در مرحله استانی پس از داوری تعدادی آثار برتر به مرحله پایش و از پایش به بخش ملی راه یافتند.

تفاوت دلایل داوری جشنواره با سال‌های گذشته

رییس دبیرخانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، درباره تفاوت داوری امسال با سال‌های گذشته، گفت: هر سال پنج منطقه را در کشور برای رقابت مشخص می‌کردیم و برگزیدگان آن به بخش کشوری راه می‌یافتند اما امسال با حذف بخش منطقه‌ای، یک پایش ملی از همه برگزیدگان استانی انجام شد یعنی تمام آثار، از سراسر استان‌های کشور ازسوی یک گروه داوری، پایش شده است.

خسروی، اضافه کرد: تفاوت دیگر این جشنواره کاهش تعداد آثار راه‌یافته به مرحله ملی است به دلیل اینکه ملاک، کیفیت همه جانبه کار بود، یعنی کاری که از همه لحاظ، حائز رتبه است وارد جشنواره شد.

وی تصریح کرد: امسال همه ۵۶ نفر راه‌یافته به بخش ملی که امتیاز ۱۰۰ را به خاطر پایش‌های انجام شده دارا بودند برگزیده محسوب می‌شوند و در بدو ورودشان به جشنواره، یک لوح و یک جایزه نقدی، به آنان تقدیم شد.

رییس دبیرخانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، اضافه کرد: در اختتامیه در هر بخش، یعنی بخش ملی، مدرن و کلاسیک بزرگسال، مدرن و کلاسیک نوجوان، آیینی‌سنتی بزرگسال، آیینی‌سنتی نوجوان، سردار حاج قاسم سلیمانی، لبخند و زبان اشاره فقط یک نفر جایزه گرفت.

خسروی، خاطرنشان کرد: واقعاً، هم داوری و هم رقابت خیلی سخت بود یعنی داور در هر بخشی حداقل با ۲۰ اثر درجه یک مواجه بود و حالا از این درجه یک‌ها، درجه یک‌ترین انتخاب شدند که بسیار سخت بود.

وی، در مورد بخش نقالی در پاسخ به اینکه سوال که موضوع نقالی‌ها شبیه هم بودند گفت: بیشتر موضوع‌های نقالی همیشه رستم و سهراب و قصه‌های شاهنامه است و تنوع موضوعی را نداشتیم و جزء آسیب‌های چند سال گذشته جشنواره بود و امسال یکی از رویکردهای جشنواره خلاقیت و نوآوری در همه بخش‌هاست یعنی یکی از ملاک‌های انتخاب در جشنواره در مراحل مختلف این بوده که آن قصه‌گو چقدر نوآوری داشته است.

نقاط قوت جشنواره

رییس دبیرخانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، در خصوص نقاط قوت جشنواره گفت: در موضوع آموزش قصه‌گویی، مادامی که با تئوری پیش می‌رویم یعنی فقط یک تعدادی اصول را آموزش می‌دهیم امکان نتیجه گرفتن نیست اما وقتی آن را با مصداق آموزش می‌دهیم بهتر فهیمده می‌شود.

خسروی، اضافه کرد: یک اتفاق فوق‌العاده‌ در جلسه‌های نقد و بررسی این است که برای تمام مراحل آموزش، مصداق وجود دارد، یعنی منتقد می‌گوید، ورود به قصه‌ به این دلایل خوب نبود یا اوج قصه‌ را به این دلایل کار نکردید یا به این دلایل خوب کار کرده‌اید، وقتی این مصداق اتفاق می‌افتد آموزش بهتری شکل می‌گیرد و فهم برای مخاطب خیلی راحت‌تر می‌شود.

وی بیان کرد: در جلسه‌های نقد، ما آنچه را که آموزش دادیم به صورت عینی عنوان می‌کنیم در واقع ۶۰ قصه داریم و ۶۰ بار تمام این نکته‌ها نقد و مرور می‌شود و این خیلی فوق‌العاده است.

رییس دبیرخانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، درباره نقاط ضعف جشنواره گفت: جشنواره یک الزام‌هایی دارد، مثلاً ما باید سالنی با این شکل و شمایل و در شرایطی به این وضعیت قصه بگوییم در حالی‌که اگر بخواهیم حرفه‌ای به ماجرای قصه و قصه‌گویی نگاه کنیم، قصه‌گو باید این‌قدر با مخاطب خودش نزدیک و عجین باشد که این احساس نزدیکی کامل به وجود بیاید.

خسروی، افزود: چون وقتی در یک سالن ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفری اجرا می‌کنیم به‌طور طبیعی آن مخاطبی که ته سالن نشسته خیلی نمی‌تواند آن ارتباط و احساس صمیمی را با قصه‌گو برقرار می‌کند که این نه به عنوان ضعف و نه به عنوان قوت به شمار می‌رود.

وی، درباره ورود قصه‌های جدید ازسوی شرکت کنندگان گفت: این موضوع نیازمند کار فرهنگی است و نیازمند دانستن ادبیات است که داور متوجه شود آیا این همان قصه تکراری است یا این که قصه تکراری با خلاقیت قصه‌گو تغییر کرده و ارزشش را دارد که ورود کند.

جشنواره و دورهمی‌های آن از اهداف جشنواره امسال

رییس دبیرخانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، خاطرنشان کرد: یک هدف کلی و اصلی جشنواره امسال عمومی‌سازی و مردمی‌سازی آن بود چون در واقع جشنواره بهانه‌ای برای جمع شدن است تا فکرهای خود را روی هم بریزیم و نیز چند قصه بشنویم، کارگاه آموزشی و کارگاه نقد برگزار کنیم پس در واقع در جشنواره یک دورهمی اتفاق می‌افتد.

خسروی، هدف اصلی جشنواره را بازگرداندن قصه به خانواده‌ها بیان کرد یعنی مثل گذشته، قدیم‌ها و قبل‌ترها، وقتی خانواده‌ها دور هم جمع می‌شدند؛ یک قصه‌ای و یک ماجرایی تعریف می‌شد و برای احیای این سنت باید به جمع خانواده و جامعه برویم.

وی، گفت: اولین قدم این جشنواره برای عمومی‌سازی و مردمی‌سازی این بود که در استان‌ها قصه‌گوها، برگزیده‌های پیشین و کسانی که در این حوزه کار می‌کردند به مدارس به مهدها و مراکز عمومی بروند و اجرا کنند.

رییس دبیرخانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، هدف ما از اعزام قصه‌گوها بین مردم این بود که ابتدا مخاطب با اثر آشنا شود، بعد با تولید یک اثر در جشنواره نیز شرکت کند و مرحله پایانی ما در پایش ملی این بود که قصه‌گوها تصاویر و گزارش پنج اثر خود در جمع مردم مراکز و مناطق عمومی شهرشان را برای ما ارسال کنند تا ما بررسی کنیم.

۱۰۰هزار نفر قبل از جشنواره پای قصه‌ها نشستند

خسروی، ادامه داد: این قصه‌گویی که الان در جشنواره روی صحنه اجرا می‌کند، قصه‌های خود را برای دانش‌آموزان و یا خانواده‌هایشان اجرا کردند که عددی بالغ بر ۱۰۰هزار نفر می‌شد.

وی، اظهار داشت: در بخش بین‌الملل ۲۳ نفر از ۱۴ کشور دنیا شرکت کردند ولی الان همه آنان حضور ندارند، فراخوان به خوبی انجام شد ولی هر جشنواره‌ای، یک قواعدی برای خودش دارد و ما هم از کشورمان در هر جشنواره‌ای شرکت می‌کنیم باید مطابق با آن جشنواره عمل کنیم و مبدأ تا مقصد با خودمان است.

رییس دبیرخانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، اضافه کرد: اولین قاعده و اصل جشنواره در بخش پایانی این بوده که قصه‌گوی شرکت‌کننده خودش باید وارد کشور ما شود و ما نیز از لحظه‌ای که وارد کشورمان می‌شود تا لحظه‌ خروج از کشور میزبانش باشیم یعنی از مبدأ تا مقصد را خودش باید بیاید و این موضوع، باعث شده تا شرکت‌کنندگان خارجی برای رقابت حضوری استقبال نکنند.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =