کویر شاهرود میزبان اعضا و مربیان کانون در بزرگترین گردهمایی رصدی کشور

اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بزرگ‌ترین ماراتن رصدی کشور شرکت می‌کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عنوان این رویداد رصدی رقابتی که روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در کویرچاه چم شاهرود برگزار می‌شود، «ماراتن مِسیه» است که برگرفته از نام چارلز مسیه (Charles Messier)  ستاره‌شناس مشهور فرانسوی است که موفق به دسته‌بندی تعداد خاصی از اجرام سماوی و تفکیک کردن آن‌ها از سایر اجرام شده است.

این مسابقه که درکشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود در طول یک شب، معمولا در اواخر ماه مارس (اسفند تا اواسط فروردین هر سال) منجمان آماتور را در گروه‌هایی گردهم جمع می‌کند تا این افراد بتوانند در منطقه‌ای که دارای آلودگی هوا نیست و امکان رصد آسمان به بهترین شکل وجود دارد به رصد و پیدا کردن اجرام مسیه بپردازند.

این مسابقه برای ساکنان نیمکره شمالی کره زمین برگزار می‌شود و منجمان باید ۱۱۰ شی سماوی را که در فهرست مسیه وجود دارد شناسایی کنند.

بر همین اساس و برای نخستین بار به همت معاونت فرهنگی و اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اعضا و مربیان کانون پرورش فکری نیز روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفند ۱۴۰۲، مهمان آسمان کویرچاه چم شاهرود هستند و در ماراتن مسیه، بزرگترین گردهمایی رصدی کشور شرکت خواهند کرد.  

این ماراتن در دو بخش رصدی و عکاسی نجومی، به صورت رقابتی و آموزشی برگزار می‌شود.

کاروان کانون پرورش فکری با هدف توسعه اندیشه مربیان و اعضا و تقویت مهارت‌های علمی و هم‌افزایی جمعی، از استان‌های قم، اصفهان، زنجان، سمنان، گلستان، قزوین، در بیستمین دوره این رویداد شرکت می‌کند.

یادآوری می‌شود این رقابت با همکاری سازمان میراث فرهنگی، مجله نجوم و دیگر سازمان‌های کشوری در روستای چاه جم- در جنوب شهرستان شاهرود استان سمنان برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =