کد خبر: 338753
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
نشست آموزشی توجیهی رویداد ایده‌پردازی «ثامر» کانون برگزار شد

اولین نشست آموزشی توجیهی نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر» با حضور مدرسان و شرکت‌کنندگان به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست آموزشی توجیهی اسدالله عظیم‌پور، محبوبه اسپیدکار و آیدین مهدیزاده‌تهرانی به عنوان مدرس حضور داشتند و سخنرانی کردند.

رویداد ثامر با هدف جمع‌آوری ایده و استقرار نظام ایده‌پردازی و با بهره‌گیری از خلاقیت‌های تمامی کارکنان برای رسیدن به اهداف کانون برگزار می‌شود.

در ابتدای این نشست اسدالله عظیم‌پور با اشاره بر نحوه شکل‌گیری ایده گفت: برای ایده‌پردازی نخستین گام این است که با یک مسأله مواجه باشیم. درواقع باید نیازی برای ما ایجاد شده باشد.

نشست آموزشی توجیهی رویداد ایده‌پردازی «ثامر» کانون برگزار شد

وی افزود: سپس به دنبال راه‌حل‌های شناخته شده از پیش برویم و اگر متوجه شدیم آن راه‌حل‌ها جواب داده است دیگر دنبال همان ایده نرویم، مگر اینکه راه حل و ایده جدیدی داشته باشیم.

این مربی ادامه داد: معمولا این مسیر در ابتدا با آرمان و تفکرهای خلاقانه شروع می‌شود. خیلی از ایده‌های ما با رویاپردازی‌هایمان می‌آید که لازم است بررسی ‌کنیم کدام راه‌ها قابل عملیاتی شدن است.

صورت‌بندی ایده، بررسی زوایای کار، اثرات و میزان تأثیرگذاری‌ و این‌که چه فرآیندی باید طی شود مواردی بود که عظیم‌پور برای رسیدن به یک ایده خوب به آنها اشاره داشت.

وی بیان کرد: برای اینکه یک ایده به عمل تبدیل شود باید نوآوری داشته باشید. هرچه قدر ذهن شما اطلاعات بیشتری داشته باشد ایده بهتری خواهید داشت.

عظیم‌پور در پایان گفت: یکی از خطاهای ذهنی در ایده‌پردازی این است که فکر می‌کنیم فقط خودمان به آن فکر کردیم ولی وقتی بیشتر بررسی کنیم متوجه خواهیم شد به شکل‌های دیگر هم به آن موضوع نگاه شده. هرچه‌قدر یک فرآیند را در ذهن‌مان باز کنیم ایده ما قوی‌تر خواهد شد.

ایده را به عنوان یک ناظر بی‌طرف بررسی کنیم

سپس محبوبه اسپیدکار با اشاره به طرح‌های ارسالی به نخستین رویداد ایده‌پردازی ثامر، طرح‌های ارسال‌شده را از نظر رتبه‌بندی به سه سطح تقسیم کرد.

وی تصریح کرد: برخی طرح‌ها بی‌گمان ایده‌های جالبی هستند اما برخی ایده‌هایی که مطرح می‌شود اشکالش این است که آرزوی ماست.

نشست آموزشی توجیهی رویداد ایده‌پردازی «ثامر» کانون برگزار شد

این مربی ادامه داد: برای ارایه یک ایده لازم است پنج مؤلفه را درنظر بگیریم؛ هدف از اجرای طرح، چه کسی طرح را اجرا می‌کند؟ کجا ارایه می‌شود؟ چگونه ارایه می‌شود؟ و برای چه ارایه می‌شود؟

وی افزود: بعد از درنظر گرفتن این پنج مورد باید به عنوان یک ناظر بی‌طرف ایده را بررسی کنیم و خودمان را جای تک تک مخاطبانی که قرار است از این ایده استفاده کنند، بگذاریم.

اسپیدکار در پایان به بیان مثال‌هایی درباره ارایه ایده‌های تازه و نحوه عملیاتی کردن آن‌ها پرداخت.

رویداد «ثامر» مسابقه نیست

در بخشی دیگر آیدین مهدیزاده‌تهرانی بیان کرد: گاهی ایده در ذهن شما بزرگ ولی روی کاغذ ساده است؛ این ویژگی ایده است و قرار ما پروراندن آن.

وی تصریح کرد: در این دوره‌ها قصد داریم بررسی کنیم چند مورد از ایده‌هایی که به رویداد می‌رسد را می‌توانیم تا سال آینده عملی کنیم و این نخستین قدم رویداد «ثامر» است.

این مربی اظهار کرد: طراحی همان پژوهش است. فقط برخی مؤلفه‌ها کم‌رنگ‌تر یا پررنگ‌تر وجود دارد. در اقدام‌پژوهی، نقد کار بیشتر اهمیت دارد ولی در اصل مفهوم این فعالیت‌ها یکی است.

نشست آموزشی توجیهی رویداد ایده‌پردازی «ثامر» کانون برگزار شد

مهدیزاده‌تهرانی در پایان با بیان این‌که رویداد «ثامر» مسابقه نیست توضیح‌هایی درباره نحوه شرکت در نخستین رویداد «ثامر»، پر کردن فرم‌ها و نحوه ارسال ایده‌ها ارایه داد.

یادآوری می‌شود فراخوان نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر» زمستان ۱۴۰۲ منتشر شد. براساس فراخوان این رویداد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر آن است تا در قالب استقرار رویداد ایده‌های نو با همکاری تمامی کارکنان درباره روش‌های حل مسائل و ارتقای بهره‌وری سازمان، فعالانه اندیشیده و بدین‌طریق یک نظام هم‌فکری و هم‌اندیشی و زمینه بهره‌گیری از خلاقیت‌های تمامی کارکنان برای رسیدن به اهداف کانون را فراهم آورد.

نشست آموزشی توجیهی رویداد ایده‌پردازی «ثامر» کانون برگزار شد

دبیرخانه نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر» در معاونت پژوهش اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون در تهران، خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع شده است. شرکت‌کنندگان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۰۲۱۸۸۹۷۱۳۷۹و ۰۲۱۸۸۹۷۱۳۵۹ تماس بگیرند.

نشست آموزشی توجیهی رویداد ایده‌پردازی «ثامر» کانون برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =