کچه‌ها چگونه حرکت می‌کنند؟

سومین جلسه کارگاه آموزشی شخصیت‌سازی با «کچه» ویژه مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نحوه حرکت‌دادن به عروسک‌ها برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون،  صبح روز ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ سومین نشست از کارگاه‌های تخصصی جشنواره ویژه مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع کچه و با تدریس چیستا تاجور و رادین ابراهیم‌پور کارشناسان این کارگاه‌ها با محوریت حرکت مجسمه‌ها برگزار شد.

در این نشست نیز، ۴۰ مربی به نمایندگی از مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشتند و کارشناسان و مدرسان این کارگاه تخصصی به ادامه آموزش هنر کچه به مربیان پرداختند.

در این کارگاه که با گذشت هر جلسه و عبور از مسائل تئوری، بیشتر درگیر مسائل فنی و تکنیکی می‌شود، مربیان با تمرین و انجام فعالیت‌های عملی باید به ساخت مجسمه خود که توانایی ساخت انیمیشن را دارد، نزدیک‌تر شوند.

رادین ابراهیم‌پور مدرس و کارشناس درباره سومین جلسه کارگاه آموزشی ساخت شخصیت با «کچه» و ساختار حرکتی کچه‌ها در انیمیشن توضیح داد: مربیان تا به امروز که در سومین جلسه کارگاه حضور دارند، آموختند که چگونه شکل‌های مختلف را بسازند و در ادامه آرماتوربندی مجسمه‌ها را فراگرفتند و امروز هم رنگ‌آمیزی و چگونگی حرکت کچه را آموختند. تا به حال سه مدل آرماتور به مربیان آموزش داده شد که یک مدل از این آرماتورها بدون گردن است و بیشتر برای کارهای فانتزی به کار گرفته می‌شود. دیگری با سیم مفتول اسکلت‌بندی می‌شود و سومین آرماتور نیز حرفه‌ای‌تر از دیگر اسکلت‌بندی‌هاست که می‌توان در انیمیت شدن آثار استاپ‌موشن استفاده کرد.

کچه‌ها چگونه حرکت می‌کنند؟

وی افزود: سوار کردن آرماتورها روی شخصیت‌های کچه‌ای دیگر آموزش ما بود. در ادامه هم نحوه رنگ‌آمیزی مجسمه‌ها با استفاده از رنگ پاستل آموزش داده شد. رنگ پاستل زمانی که روی کاغذ کشیده شود به شکل پودر در می‌آید و هنرمندان می‌توانند شخصیت‌های ساخته‌شده را با استفاده از قلم‌مو رنگ کنند.

ابراهیم‌پور با اشاره به موضوع، ساختار و نوع نگارش کتابی که در نشست دوم کارگاه‌های تخصصی شخصیت‌سازی با کچه ازسوی محمدرضا کریمی‌صارمی، دبیر جشنواره پویانمایی وعده داده شد، تصریح کرد: در نگارش این کتاب قرار است یک فرآیند پژوهشی صورت گیرد و من و مادرم، چیستا تاجور، در نظر داریم به بررسی تاریخچه هنر کچه، چگونگی و زمان ورود به ایران، زمینه‌های استفاده از این هنر و ظرفیت‌های آن بپردازیم. در این کتاب از آثار مربیان کانون برای تصویرگری استفاده خواهیم کرد.

مدرس کارگاه آموزشی شخصیت‌سازی با «کچه» درباره نوع آشنایی با این هنر گفت: من و مادرم از سال ۱۳۹۵ با استفاده از یوتیوب با این هنر آشنا شدیم و در ادامه به شخصیت‌سازی و شباهت‌سازی پرداختیم و در ادامه هم با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به ساختن شخصیت‌های کانون با استفاده از کچه اقدام کردیم. در بازه زمانی یک ساله توانستیم بالغ بر ۱۳۰ شخصیت را آماده کنیم و در یک نمایشگاه در دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران برای آشنایی با این هنر، در معرض دید هنرجویان، کارشناسان و فیلم‌سازان قرار دادیم.

وی با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر، انیمیشن‌های ایرانی هم به استفاده از این هنر پرداخته‌اند، درباره ظرفیت‌های این هنر در صنعت انیمیشن مطرح کرد: این هنر به دلیل تازگی و جذابیت‌هایی که از نظر بکر بودن آن در ساختار انیمیشن ایران دارد، قابل توجه است. این هنر همچنین قابلیت‌های بسیار متنوع و متفاوتی را به فیلم‌سازان می‌دهد، مانند قابلیت شخصیت‌سازی با سطح کیفیت بالا، حرکت آسان و امکان ترمیم در زمان کم که این قابلیت‌ها منجر به استقبال فیلم‌سازان از کچه شده است.

در ادامه با توجه به اهمیت این کارگاه، بیژن نوباوه، نماینده وقت مجلس شورای اسلامی، در جمع مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حاضر شد و در گفت‌وگو با مربیان در مورد اهمیت فعالیت‌های آن‌ها و جایگاه انیمیشن در ساختار تربیتی کودکان و نوجوانان تصریح کرد: انیمیشن یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در جریان تربیت کودکان، نوجوانان و جامعه است، زیرا انیمیشن به دنیای تخیل متصل است و راه بهتر اندیشیدن را برای مخاطبان خود فراهم می‌کند.

کچه‌ها چگونه حرکت می‌کنند؟

وی درباره نیازهای جامعه ایران به انیمیشن گفت: با تحقیقاتی که صورت گرفته، صداوسیما به تولید بالغ بر ۵هزار ساعت انیمیشن در سال نیاز دارد، این در حالی است که باتوجه به اشاره مستقیم به مساله لزوم تولید انیمیشن در برنامه هفتم توسعه، سطح تولیدات پویانمایی در صداوسیما از ۲۰۰ ساعت در سال، به ۳۶۰۰ ساعت رسیده است و باید این سطح تولیدات هم از لحاظ کیفی، محتوایی و کمی رشد سالانه داشته باشد.

نوباوه در پایان با توجه به اینکه هنر کچه به ابزار و نوع پشم ویژه‌ای نیاز دارد، درباره واردات تجهیزات و اقلامی که برای ساخت انیمشین در ایران استفاده خواهد شد، توضیح داد: قانونی برای تسهیلات فنی حوزه سینمای انیمشین مصوب شده که اقلام مصرفی، تجهیزات الکترونیکی و سخت‌افزاری که در ساخت انیمیشن‌ها نیاز است، با سرعت سهولت به دست هنرمندان برسد.

کارگاه‌های تخصصی ویژه مربیان، با چهار موضوع «کچه»، «کچه و آناتومی»، «کچه و حرکت» و «کچه و پویانمایی» (دوجلسه)، در پنج جلسه برنامه‌ریزی شده است که در ایام برگزاری جشنواره هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.

سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران همچون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز از ۱۳ تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی در تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =