فلسفه اصلی تغییرات این است: " یک خانواده باشیم"

ادغام کانون زبان ایران در مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهمترین خبری بود که طی هفته‌های گذشته منتشر شد و زمینه‌ای را برای بحث‌ها و پرسش های گوناگون در بین کارکنان دفتر مرکزی و مراکز آموزشی کانون زبان در تهران و شهرستان ها فراهم‌آورد.<BR> در این میان سایت اینترنتی کانون زبان ایران در گفت و گویی با علیرضا جلالی رییس کانون زبان تلاش کرده است تا به پرسش‌های مخاطبان خود در این زمینه پاسخ دهد.<BR> گفت‌و گوی پیش روی را با هم می‌خوانیم:

سوال‌های‌مان را با بحث داغ این روزها در کانون زبان یعنی ادغام کانون زبان با کانون پرورش فکری شروع می‌کنیم، روند این تصمیم گیری چگونه حاصل شد؟
این تصمیم از قبل گرفته و قسمتی از آن انجام شده بود و انتظار هم این بود که بنده همان روند را ادامه دهم اما بررسی‌های صورت گرفته در همین مدت اندک و تجربه‌های من در نزدیک به چهار سال مدیریت در کانون پرورش فکری استان یزد و هم فکری‌های صورت گرفته ما را به این نتیجه رساند که برای تحقق هر سه جنبه توسعه مدبرانه، کیفیت بخشی محققانه و پشتیبانی مخلصانه احتیاج به یک ساختار این‌چنینی داریم.
دیدگاه شخصی‌تان نسبت به تحقق این موضوع و این تغییر ساختار در کانون زبان چیست؟
بر این باورم که این جریان با یک فلسفه انجام شد با عنوان "یک خانواده باشیم". یعنی این‌که از این به بعد کارمندان کانون پرورش و کانون زبان از شرایط متعادل و متناسبی برخوردار باشند و ظرفیت‌های موجود کانون پرورش استان ها پشتوانه کانون زبان قرار گیرند. مراکز کانون زبان در حالی از کمبود بعضی ازتجهیزات و امکانات رنج می‌بردند که تامین آن‌ها در استان بسیار سهل و آسان بود. امیدوارم این روند در تبدیل وضعیت شغلی همکاران‌مان در سال‌های آینده موثر واقع شود.
به نظر شما مدیران کانون پرورش فکری در استان‌ها آشنایی کافی نسبت به کانون زبان و فعالیت‌های آن دارند؟
به این نکته توجه داشته باشید که 50 درصد از استان‌های ما زیر 3 مرکز و 2 مرکز دارند و این 50 درصد با پیگیری و نظارت مدیر کانون پرورش فکری راه اندازی شده و تا به حال نیز با حمایت‌های آن‌ها کار جریان داشته است و در چهار استان هم که مدیران استان، همان مدیر کانون پرورش فکری بوده است. در واقع ادغام از قبل صورت پذیرفته بود و می‌توانم با توجه به برگزاری نشست مدیران کانون در مشهد بگویم معرفی معاون جدید به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. بنابراین روش جدید ادغام این تفاوت را با قبل دارد که برای کانون پرورش فکری یک معاون کانون زبان پیش بینی کرده که کارها از طریق این معاونت پیگیری و سازماندهی می‌شود.
 
کدام بخش از فعالیت‌های کانون زبان به مدیران استانی واگذار شده است؟
باید گفت کدام بخش واگذار نشده است؟ این سوال، پرسش از یک امر روشن است. وقتی مدیر کانون پرورش فکری استان به عنوان مدیر کانون زبان استان نیز منصوب شده است همه نامه نگاری‌ها و مسایل از طریق مدیر استان پیگیری می‌شود با این توضیح که پشتیبانی‌های مالی از طریق دفتر مرکزی کانون پرورش انجام خواهد شد و تدوین برنامه‌های آموزشی و نظارت بر عملکرد مراکز، از طریق دفتر مرکزی کانون زبان انجام می‌گیرد. اما مسیر همه ورودها مدیر استان است و در بسیاری از موارد که مدیران صلاح بدانند موارد به معاون کانون زبان استان تفویض خواهد شد.
با توجه به تغییرات عنوان شده آیا در وضعیت کارمندان نیز تغییری صورت می گیرد، یا ساده تر بپرسم ممکن است تعدیل نیرو اتفاق بیفتد؟
اگر تعدیل نیرو به معنی کاهش نیروست، چنین چیزی نیاز نیست. ما در آینده افزایش نیرو نیز خواهیم داشت و این افزایش نیرو در همین مرحله هم برای بسیاری از استان‌ها به خاطر حجم فعالیت معاون اتفاق خواهد افتاد. اما اگر تعدیل نیرو یعنی جابه‌جایی و باز تعریف شرح وظایف، باید گفت این مساله در هنگام ضرورت برای هر سازمان پویا امریست ضروری.
بعد از اعمال این تغییرات سازمان‌نمای دفتر مرکزی کانون زبان به چه صورت در می‌آید و آیا در وضعیت کارمندان این دفتر نیز تغییری ایجاد می‌شود؟
ماهیت سازمان‌نمای دفتر مرکزی یک سازمان‌نمای آموزشی، پژوهشی و علمی است و ادغام پذیر و واگذار پذیر هم نیست . در بعضی از حوزه‌های مالی در صورتی که کارها کاهش پیدا کند، وظایف جدید تعریف و پیگیری خواهد شد. در ضمن حوزه فناوری اطلاعات و آموزش‌های مجازی کانون زبان هم باید توسعه پیدا کند و این توسعه در موارد دیگر هم پیش‌بینی شده است.
امسال برای تغییر وضعیت کارکنان قراردادی به رسمی تصمیمی گرفته شده است؟
از این جا به بعد ما یک خانواده هستیم و همه چیز در یک فرآیند روان انجام خواهد شد. حداقل این یک مطالبه جدی ماست.
شایعاتی پیرامون فسخ قرارداد کانون زبان با مراکز مشارکتی نوع 2 شنیده می‌شود، این موضوع تا چه حد صحت دارد؟
این یکی از مفاد قرارداد است. هر کجا شرایط قرار داد لحاظ نشود این کار انجام می‌شود و در جاهایی که تشخیص بدهیم که مشارکت ضرورت ندارد در پایان کار قرارداد تمدید نمی‌شود، نه این که بین راه قرارداد فسخ شود. توجه داشته باشید ما هیچ‌گاه به دنبال این نیستیم که به مشارکت کننده‌ی خود زیان برسانیم و حداقل به تعهدات خود کاملا پایبندیم.
 
برای رفاه حال کارکنان و کارمندان کانون زبان برنامه خاصی درنظر دارید؟
قرار شد یک خانواده باشیم با امکانات رفاهی مشترک.
گفت‌وگو از هانیه امانی