اسباب‌بازی بر جهان بینی کودکان تاثیرگذار است

مجید قادری مدرس کارگاه نقش اسباب‌بازی در رشد ذهنی کودک در بندرعباس گفت: اسباب‌بازی به عنوان یک کالای فرهنگی مانند فیلم و کتاب بر روی جهان بینی کودک تاثیر می‌گذارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر سابق مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون در کارگاه آموزشی"نقش اسباب‌بازی بر رشد ذهنی کودک" که به‌مناسبت هفته ملی کودک در مجتمع فرهنگی آفرینش بندرعباس برگزار شد با اشاره به اهمیت بازی در دوران کودکی اظهار داشت: بازی زبان کودک است و کودک سالم باید هم‌واره بازی کند و نباید سطحی به این موضوع نگاه کنیم.
وی با توجه به اهمیت ارتباط با کودک اظهار داشت: برای برقراری ارتباط با کودک باید زبان کودک را شناخت. چرا که ارتباط موثر زمانی اتقاق می‌افتد که بتوانیم از روی نشانه‌ها با کودک ارتباط برقرار کنیم.
قادری خانواده، مدرسه و گروه هم‌سالان را 3 کانون مهم تعلیم و تربیت دانست و گفت: از بین این سه کانون محوریت خانواده به نسبت پررنگ‌تر از بقیه است که در شکل‌گیری شخصیت و رشد کودکان نقش اصلی دارد اما در چند سال اخیر پدیده‌ای به نام رسانه‌ها در تربیت کودکان اثر گذاشته و بسیار نقش خانواده‌ها را کم‌رنگ کرده است.
قادری یکی از ویژگی‌های این رسانه‌ها را جذابیت دانست و تاکید کرد: این رسانه‌ها یک ارتباط یک سویه برای کودک ایجاد می‌کند و امروزه به جای خانواده‌ها یک عامل قوی و پنهان به نام رسانه‌ها در شکل‌گیری شخصیت کودک نقش دارد.
قادری با اشاره به این که حضور والدین در کنار فرزندان می‌تواند عامل موثر تربیت صحیح باشد گفت: والدین باید اطلاعات خود را درباره رسانه‌ها افزایش دهند و به اصطلاح کنار فرزندان خود بازی کنند تا در مواقع لزوم بتوانند به آن‌ها راهنمایی لازم را داشته باشند.
وی افزود: در حوزه بازی و سرگرمی چند اصل مهم وجود دارد که یکی از آن‌ها را کودکان و نوجوانان از طریق بازی می‌آموزند  چرا که فضای بازی و اسباب‌بازی نقش آموزشی برای کودکان دارد و اسباب‌بازی به عنوان یک کالای فرهنگی همانند یک فیلم و کتاب برروی جهان‌بینی کودک تاثیر می‌گذارد.
مدیر سابق مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به بازی‌های کودکان، عنوان کرد: خانواده‌ها نباید حق بازی کردن را از کودکان بگیرند چرا که اهمیت و توجه به بازی کودک موجب تربیت درست و داشتن جامعه‌ای سالم خواهد شد.
وی در پایان یکی از راه‌کارهای کاهش آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای را توجه به گروه سنی بازی‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: کنترل زمان بازی، مشروط کردن بازی توسط والدین و نظارت بیشتر بر بازی کودکان از جمله دیگر راه‌کارهای کاهش آسیب‌های این ابزار است.
گفتنی است ادامه این کارگاه روز 20 مهر در مجمتمع فرهنگی‌هنری آفرینش کانون بندرعباس برگزار می‌شود.