به مدیریت اجتماعی بیاندیشیم نه ممنوعیت

مدیریت شهری ما برای کمک و راهنمایی کودکان و نوجوانان هم‌سو و هماهنگ نیست.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سرهنگ خلیل محمدی رییس آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران که در غرفه پلیس نمایشگاه هفته ملی کودک حضور داشت، با بیان این مطلب گفت: آسیب و جرم باید در یک گروه و یک شورا تعریف شود و چگونگی مدیریت و کنترل آن هم به دست همین گروه تبیین شود تا هم‌سویی و هماهنگی در مدیریت نیز به وجود بیاید.
این کارشناس نیروی انتظامی گفت: بچه‌ها در سنین بین 12 تا 18 سالگی معمولا دچار بحران‌هایی می‌شوند و آستانه تحمل آن‌ها پایین می‌آید، والدین باید از این مساله و دیگر حساسیت‌های نوجوانان آگاه باشند تا در روابط با فرزندان‌شان دچار مشکل نشوند.
وی ادامه داد: امروز متاسفانه کم نیستند، والدینی که فاصله زیادی با فرزندان‌شان دارند و به مسائل آن‌ها آشنا نیستند، نیازهای‌شان را درک نمی‌کنند و نمی‌توانند با آن‌ها همراه شوند.
این مقام مسئول ناآگاهی و کم تجربگی والدین را یکی از عوامل اصلی این مشکل توصیف کرد و ادامه داد: به اعتقاد من والدین امروز نوجوانان دیروز هستند که در شرایطی این دوران را سپری کردند، که ممنوعیت‌های فرهنگی در جامعه زیاد بود و نتوانستند تجربه و دانش لازم را برای زندگی امروزشان کسب کنند.
وی ادامه داد: ما به تکنولوژی نیاز داریم و بهتر است به ارتقاء مدیریت اجتماعی بیاندیشیم نه ممنوعیت مقاومت در برابر تغییر علمی نیست و ما باید با تغییر هماهنگ باشیم و آن را مدیریت کنیم. با این کار از بسیاری از آسیب‌ها پیشگیری خواهیم کرد.
سرهنگ خلیلی ادامه داد: ممنوعیت با خود، قانون‌گریزی، دین‌ستیزی، پرخاشگری، بی‌هویتی و گمنامی به همراه می‌آورد.
وی خطاب به والدین گفت: به فرزندان‌تان اجازه بدهید و با آن‌ها همراه باشید. از آن‌ها بخواهید دوستان‌شان را ببینند و با خانواده‌های یک‌دیگر آشنا شوند، در این صورت او قدرت تمییز و تشخیص دادن را به دست می‌آورد.
این کارشناس ارشد نیروی انتظامی خطاب به کودکان و نوجوانان گفت: به والدین‌تان اعتماد کنید و جسارت کرده و مسائل‌تان را با آن‌ها در میان بگذارند.
وی خانواده را یکی از مهم‌ترین عناصر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد
نیروی انتظامی تهران یکی از نهاد‌های شرکت کننده در نمایشگاه هفته ملی کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. کودکان و نوجوانان با حضور در این غرفه می‌توانند از نزدیک با فعالیت‌های پلیس اجتماعی آشنا شوند. ارائه کاتالوگ، بروشور، فیلم برای کودکان و نوجوانان و گفت‌وگواز نزدیک با نیروی‌های پلیس، برنامه نمایش و تئاتر برای کودکان و نوجوانان از جمله فعالیت‌های این غرفه در هفته ملی کودک است.