پرورش فکر کودکان از پیچیده‌ترین کارهاست

عضو هیات علمی پژوهشکده تعلیم و تربیت گفت: با توجه به پیشرفت‌های علم و فن‌آوری مربی‌گری و پرورش فکر کودک و نوجوان یکی از پیچیده‌ترین مسایل روز است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر اقبال قاسمی‌پور به عنوان سخنران یازدهمین نشست علمی ترویجی یافته‌های پژوهشی در اهمیت کار مربیان کانون بیان داشت: کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین عناصر سازنده و پویایی فرهنگ جامعه هستند و اگر جز این فکر کنیم به خطا رفته‌ایم مربیان به واقع  پرورش دهنده این فرهنگ‌سازان هستند.
  وی یاد آور شد: مربی و معلم  پیوسته در میدان پرسش‌های گوناگون از سوی کودکان قرار دارد و باید همیشه آمادگی لازم برای پاسخ‌گویی و راهنمایی را داشته باشد و از ساده‌اندیشی پرهیز کند چرا که پرورش فکر و اندیشه بسیار عمقی و به مراتب از سایر کارها دشوارتر است.
قاسمی‌پور پژوهش را نه تنها یکی از راه‌های آموزش بلکه در اصل، خود آموزش عنوان و تصریح کرد: پژوهش رویکردی برای پاسخ‌گویی به سوال‌هایی است که در ذهن وجود دارد و حتی گاهی این پرسش‌ها از میان سوال‌هایی که کودکان از ما دارند صادر می‌شود که ما باید آن‌قدر دارای دانش باشیم  تا بتوانیم به پرسش‌های آنان  پاسخ‌ بدهیم.
 این مدرس و نویسنده تفاوت فرهنگ‌ها را در شیوه تفکر افراد جامعه دانست و خاطر نشان ساخت: پژوهش‌گری یعنی خردورزی، تفکر و پرورش فکر، پس ما باید خوب اندیشدن را در میان کودکان و نوجوانان فرهنگ‌سازی و نهادینه کنیم.
 وی که در میان مربیان و کارشناسان علاقه‌مند به کارهای پژوهشی سخن می‌گفت در ادامه، تحقیق را به دو گروه پژوهش‌های دانشگاهی و اقدام‌پژوهی تقسیم کرد و افزود: اقدام‌پژوهی باید در فضای غیر رسمی و صمیمانه انجام شود و با  طرح سوال‌های ساده به گردآوری اطلاعات بپردازیم.
قاسمی‌پور در پایان بر استفاده از شیوه‌ها و روش‌های مختلف در گرد‌آوری اطلاعات پژوهشی تاکید و از پژوهش‌گران خواست در زمینه دسته‌بندی و ساماندهی اطلاعات بیشتر مطالعه داشته و از نظریه‌ها و اندیشه‌ها برای تحلیل اطلاعات خود الهام بگیرند و راه‌کارهای پیشنهاد‌ی خود را بر اساس یافته‌ها و تحلیل‌ها ارایه کنند.
طرح توسعه اقدام‌پژوهی با هدف ارتقای سطح علمی مربیان و کارشناسان کانون استان‌های کشور و یافتن راه حل‌های مناسب برای مشکلات محیط کار و توسعه فرهنگ پژوهش در یک برنامه سه‌ساله از سال 1390 به صورت جدی در دستور کار مدیریت آموزش و پژوهش کانون قرار گرفت.
 گفتنی‌است در بخش اول یازدهمین نشست علمی ترویجی یافته‌های پژوهشی گزارش اقدام پژوهی، بدری جهازی کارشناس کانون بوشهر با عنوان (چگونه می‌توانیم میزان مطالعه را در میان مربیان فرهنگی کانون بوشهر افزایش دهیم؟) ارایه شد و پس از آن مهدیه قنبرپور مسوول مرکز فرهنگی‌هنری شماره4 کانون اردبیل به ارایه گزارش اقدام‌پژوهی خود در مورد این‌که «چگونه می توانیم با الکترونیکی کردن کتاب‌های داستان، کتاب‌خوانی را در میان اعضای کودک پسر ترویج‌دهیم؟» پرداخت.
پرسش و پاسخ حاضران با سخنران و اقدام‌پژوهان پایان بخش یازدهمین نشست علمی یافته‌های پژوهشی بود که با موضوع اقدام پژوهی و ارایه طرح‌های برگزیده اقدام پژوهی استان‌ها روز سه شنبه 7 آبان در سالن شماره یک مرکزآفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.