امنیت خاطر و آرامش روانی؛ زمینه‌ساز بروز خلاقیت

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: محور اصلی فعالیت‌ها و تولیدات کانون، تفکر و خلاقیت است و این امر به آرامش روانی و امنیت خاطر نیازمند است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در نخستین گردهم‌آیی مسوولان حراست کانون سراسر کشور تاکید کرد که حراست در کانون باید نقش خود را بازیابی کرده، تکیه‌گاه نیروهای کانون باشد و خدماتش امنیت روانی و اطمینان خاطر در مجموعه ایجاد کند و نباید فضای نگرانی و ترس در مجموعه ایجاد شود.
مدیرعامل کانون در حالی انتظاراتش را از مجموعه‌ی جدید مدیریت دفتر مرکزی و مسوولان حراست کل کشور بیان می‌کرد که چند ماه پیش رضا قمرزاده را به عنوان مدیر دفتر مرکزی حراست کانون انتخاب کرد و در مراسم معارفه‌ی وی نیز خواستار توجه به فضای فرهنگی کانون و ایجاد آرامش در میان مخاطبان شده بود.
حاجیان‌زاده درهمین حال ابتدا مهم‌ترین وظایف و کارکردهای کانون را در جامعه و جایگاه آن را در نقشه‌ی فرهنگی کشور ترسیم و پس از آن خاطر نشان کرد که عمل به وظایف حراست در دستگاهی که مبنای فعالیت آن یادگیری و خلاقیت است و نیروها و مراجعه‌کنندگان آن از جنس فرهنگ هستند، نیاز به اقتضائات خاصی دارد.
وی در این زمینه با بیان این که کانون محل رفت و آمد اهل قلم و فرهنگ و هنر و اندیشمندان کشور است، تصریح کرد که فعالیت‌های کانون منجر به افزایش آگاهی می‌شود و آن‌گاه آرامش و امنیت و تعادل روانی مخاطبان حفظ خواهد شد یکی از مهم‌ترین رویکردهای تربیتی کانون نیز ایجاد ثبات شخصیت در میان مخاطبان است.
مدیرعامل کانون سلامت روانی را در گرو یادگیری و حرکت به سمت عقلانیت، خردورزی و پرورش فکر و اندیشه دانست و خاطر نشان کرد که هر انسانی به نسبتی که عمیق‌تر و اندیشمند‌تر باشد از آرامش و اعتدال و عمق بیشتری برخوردار و پشتوانه عقلی آدم‌های متزلزل، ضعیف است.
وی در همین حال مهارت خواندن را کلید یادگیری دانست و افزود: علاوه بر درک مطلب که از آن به سواد خواندن یاد می‌کنند یک مهارت جدید نیز در دوران کودکی به دانش‌آموزان آموزش داده می شود که آن مهارت نوشتن است.  از این راه، کودک توانایی پیدا می‌کند تا در فعالیت‌های خلاقانه حاضر شود و کانون و همه‌ی نهادهای فرهنگی و آموزشی در این مرحله باید در کودکان انگیزه‌های درونی برای مطالعه ایجاد کنند.
حاجیان‌زاده روی آوردن به فرهنگ شفاهی را نتیجه غفلت از فرهنگ مطالعه دانست و هشدار داد که این امر باعث می‌شود تا ذهن‌ورزی متوقف شده و کودکان و نوجوانان از کتاب و کتاب‌خوانی فاصله بگیرند.
وی نتیجه‌ی دیگر فرهنگ شفاهی را ناتوانی در نگارش و پایین‌آمدن سطح واژگان و آسیب دیدن زبان علمی عنوان کرد و گفت: ناتوانی‌های علمی نشات گرفته از فقدان زبان علمی است و کسانی که در علم ناتوان هستند به تقویت مهارت خواندن نیاز دارند ادبیات و توانایی در خواندن، کلید ورود به جهان علم است.
مدیرعامل کانون در ادامه‌ی گردهم‌آیی مسوولان حراست کانون سراسر کشور به این بحث ورود پیدا کرد که باید فعالیت‌ها کانون به افزایش جذابیت در محیط کانون و علاقه‌مند کردن مخاطبان به کتاب و کتاب‌خوانی بیانجامد و مطالعه را برای مخاطبان جذاب کند.
وی در این بخش وقتی بحث توجه بیشتر مسوولان حراست به ایجاد فضای آرام و امنیت روانی را مطرح کرد با سوال یکی از حاضران روبرو شد که آیا این امر تنها توسط مسوولان حراست صورت می‌گیرد یا بخش‌های دیگر و مدیران کانون هم در این زمینه نقش دارند؟
حاجیان‌زاده در پاسخ به این پرسش ابتدا تاکید کرد که توجه به مسایل فرهنگی از سوی نیروهای حراست به معنی این نیست که آنان وظایف ذاتی خود را کنار بگذارند و تنها به فعالیت‌های فرهنگی بپردازند بلکه به این معنی است که ما از همه‌ی مدیران و به صورت ویژه از حراست کانون می‌خواهیم که امنیت روانی مجموعه را مورد توجه بیشتری قرار دهند.
مدیرعامل کانون اضافه کرد: فضای کانون باید فضایی دوست داشتنی باشد و هرگونه فشار روانی بر روی مجموعه به فعالیت‌های کانون آسیب می‌زند حاشیه‌ها و تخریب کردن به فضای نرم و آرامش روانی مجموعه لطمه وارد می‌کند و حراست می‌تواند در ایجاد این آرامش بسیار موثر باشد.
در این گردهم‌آیی دو روزه که روزهای 20 و 21 اردیبهشت 1393 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار شد رضا قمرزاده مشاور مدیرعامل و مدیر دفتر مرکزی حراست کانون بر این امر تاکید کرد که اعتماد مخاطبان به حراست‌ها باید با اقدام‌های سرنوشت‌ساز جلب شود.
وی یادآور شد که حراست می‌تواند خوبی‌ها را ببیند و انعطاف‌پذیر باشد و در عین حال مراقبت کند تا کانون درگیر مسایل خطی و جناحی نشود.
قمرزاده هم‌چنین عشق به پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم‌السلام) را مهم‌ترین ابزاری عنوان کرد که مسوولان حراست باید به آن مسلح باشند.