نوجوانان در نمایشگاه قرآن، خوش‌نویسی می‌کنند

در بخش کودک و نوجوان بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نوجوانان با هنر خوش‌نویسی سرگرم می‌شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرضیه بیات مربی در مورد غرفه خوش‌نویسی کانون گفت: بچه‌هایی که خط بلد باشند خودشان جمله‌های قرآنی را می‌نویسند ولی به آن‌هایی که تاکنون آموزش ندیده باشند، سرمشق می‌دهیم و فعالیت این کانون را به آنان معرفی می‌کنیم.
وی افزود: نوجوانان در این کارگاه هنری، نوشتن خط تحریری یا ریز و نستعلیق را تجربه می‌کنند ولی بعضی‌ از آنان خط شکسته و ثلت هم می‌نویسند.
این مربی مرکز فرهنگی هنری 11 و 32 کانون افزود: نوجوانانی که قبلاً کلاس رفته‌اند جمله‌های ساده را که اولین بار یاد گرفته‌اند، در این غرفه خطاطی می‌کنند.
بیات خاطرنشان کرد: برای نوجوانان مراجعه کننده به این ایستگاه، اسم‌شان را می‌نویسیم و یا جمله‌هایی مانند بسم الله الرحمن الرحیم، یک مصرع یا بیتی از یک شعر، معنی سوره‌های کوچک قرآن و... سرمشق داده می‌شود.
وی همچنین گفت: آنان با خط نستعلیق و خط قرآنی آشنایی دارند چراکه بیش‌تر کتاب‌های درسی آنان با خط نستعلیق نوشته شده است.
او در مورد سوال‌های بچه‌ها از مربی خود گفت: بعضی از بچه‌ها، تجربه نوشتن با قلم را ندارند ولی بچه‌های بزرگ‌تر راهنمایی می‌خواهند که چه‌طور تمرین کنم که خطم خوب شود، مرکب از چه ساخته می‌شود، قلم چه‌طور تراشیده می‌شود، جنس قلم از چیست و... که معمولاً این‌ بچه‌ها را به انجمن خوش‌نویسان معرفی میکنیم.
این مربی هنری توضیح داد: بچه‌ها بیش‌تر خط درشت را دوست دارند. با خط تحریری و ریز در مدرسه آشنا شده‌اند. بعضی از آن‌ها نمی‌توانند با قلم کار کنند و حتی نمی‌دانند قلم را از کدام طرف به دست‌شان بگیرند.
وی استقبال بچه‌ها از غرفه خوش‌نویسی را خوب ارزیابی کرد و اضافه کرد: بیش‌تر خط‌‌هایی که توسط بچه‌ها نوشته شده، به دیوار کارگاه نصب می‌شود و در پایان نمایشگاه قرآن به خط‌های برگزیده جایزه‌ای تعلق می‌گیرد.
بیات در پایان با بیان‌ این‌که نوشتن با مرکب مشکی یا سنتی و کاغذ سفید، سخت‌ترین کار در خوش‌نویسی است، افزود: با مرکب رنگی روان‌تر خوش‌نویسی می‌شود. بچه‌هایی که مبتدی و تازه کار هستند از مرکب رنگی استفاده می‌کنند.
بخش کودک و نوجوان نمایشگاه قرآن گلچینی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچون هنر خلاق، نقاشی، کاردستی و کلاژ، قصه‌گویی، عروسک‌سازی، بازی و سرگرمی، مسابقه‌های جدول و معماهای قرآنی، شعر، داستان و خاطره‌نویسی، پتینه، جُنگ قرآنی، خوش‌نویسی و... است.
این نمایشگاه تا 27 رمضان هر روز از ساعت 19 تا 24 در باغ موزه دفاع مقدس واقع در بزرگراه شهید حقانی تهران پذیرای علاقه‌مندان است.