دیدار سفیران و کارداران خارجی با مسوولان کانون پرورش فکری

سفیران و نمایندگان 20 کشور با حضور در نمایشگاه هفته‌ملی کودک با فعالیت‌ها و دست‌آوردهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آَشنا شدند.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در روز «کودکان دنیا، صلح و دوستی»  در جشن دانش‌آموزان خارجی ساکن ایران در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری، مدیرعامل کانون با نمایندگان و سفیران چند کشور دیدار کرد.
در این دیدار که معاونان فرهنگی کانون پرورش فکری نیز حضور داشتند، علیرضا حاجیان‌زاده درباره‌ی شیوه‌ی نام‌گذاری روز جهانی کودک در ایران توضیح‌هایی داد و به همکاری‌ این سازمان با نهادهای مختلف بین‌المللی از جمله یونیسف اشاره کرد.
حاجیان‌زاده ضمن اشاره به اولویت‌های دولت ایران در حوزه‌ی کودک و نوجوان گفت: آموزش و تربیت درست کودکان، کتاب و کتاب‌خوانی و توسعه‌ی سواد‌خواندن، صلح و دوستی در دنیا، هنر و جذابیت بصری و شکوفایی ذوق کودکان، خانواده و ارتباط کودک با آن از جمله مسایل قابل توجه در کشور ایران هستند.
وی دلیل شکل‌گیری هفته‌ی ملی کودک را یادآور شد و گفت: پس از تصویب روز جهانی کودک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران 16 مهر را به یونیسف پیشنهاد داد و این روز مورد پذیرش قرار گرفت. این تاریخ در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در سال 1376 نیز به تصویب رسید، اما آن‌چه که سبب شد ما هفته‌ی ملی کودک را برگزار کنیم ایجاد فرصتی برای توجه بیش‌تر به مسایل کودکان بود.
حاجیان‌زاده تاکید کرد که ما در این هفته سعی می‌کنیم تا مردم را با مسایل کودکان آَشنا کنیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه‌ی سخنانش به همکاری‌های این نهاد با مجامع بین‌المللی اشاره داشت: ترجمه و چاپ کتاب‌های کانون به چندزبان، شرکت در نمایشگاه‌های فرهنگی‌ هنری مانند جشنواره‌ی قصه‌گویی، نقاشی، انیمیشن و سایر جشنواره‌های مرتبط با کودکان بخشی از این فعالیت‌ها هستند.
بخش دیگر نشست با سخنان محمدعلی شامانی معاون فرهنگی کانون همراه بود؛ او گفت: صلح حق همه‌ی دنیاست. تصویر جهان بدون صلح یک تصویر زشت و ناخوشایند است؛ تصویر تیره، غبارآلود، وحشتناک. صلح نیاز همیشگی آدمی است. برای صلح همیشه باید به کودکان برگشت. کودکان معنای صلح‌اند، بدون فاصله، بدون رنگ، بدون تبعیض. صلح یک انتخاب است. و جهانی عاری از خشونت، سرشار از لبخند و مهربانی را باید آموخت و زندگی کرد. ترویج صلح با کودکان راحت است. پس کودکان می‌توانند سفیران صلح باشند. صلح در لبخند کودکان جاری است، پس از لبخند کودکان محافظت کنیم. دنیا با لبخند کودکان زیباست.»
سفیر کومور، کاردار آفریقای جنوبی، رایزن فرهنگی پاکستان در تهران، رییس کشوری سازمان امور پناهندگی نروژی، نماینده‌ی سفارت ویتنام، و مشاور کل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که میهمانان این نشست بودند ضمن ابراز امیدواری از ایجاد همکاری با کانون، فرصت یافتند تا سوالات خود را در زمینه‌ی کودک و نوجوان مطرح کنند. نماینده‌ی سازمان امور پناهندگی نروژی فعالیت‌های کانون در حوزه‌ی کودکان مهاجر افغان را جویا شد. کاردار آفریقای جنوبی نیز سوالی را درباره‌ی شیوه‌ی آموزش به کودکان خیابانی و کودکان کار مطرح کرد.
دکتر محمدعلی شامانی در پاسخ به این سوالات، با اشاره‌ای به نمونه‌سازی از شعبه‌های کانون در کشور لبنان و ایجاد نمایندگی‌هایی در عراق و افغانستان گفت که کانون برای تمام کودکان دنیاست، لذا کودکان مهاجر نیز امکان استفاده ار امکانات و ظرفیت‌های کانون را دارند.