قصه‌های سنتی پر رمز و راز و ماندگارتر است

قصه‌گوی شیلیایی حاضر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری، راز ماندگاری قصه‌ را رمز و راز نهفته در دل آن‌ها دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دنیل آلفردو هرناندزکوردور قصه‌های پر رمز و راز را به این دلیل که مخاطب در هر دوره‌ای، برداشت مورد نیاز خود را از آن دارد ماندگار و قصه‌های سنتی را دارای این ویژگی مهم دانست.
این قصه‌گو همچنین با اشاره به این‌که قصه‌گویی سنتی در دنیای امروز کم‌رنگ شده است گفت: ورود قصه‌گویی به آموزش و پرورش نباید به صورت یک وظیفه درآمده و آن را از سنت‌ها و مسیر اصلی دور کند.
وی در توضیح این مطلب افزود: قصه‌گویی در زمره آموزش‌های غیر‌مستقیم است و تاثیر مهمی بر آموزش‌های رسمی دارد و باید به این مهم توجه داشت که وقتی یک معلم قصه‌گویی را به عنوان یک وظیفه رسمی انجام دهد، ممکن است حس درونی لازم را برای روایت و جذب مخاطب نداشته و چون کودک حس مطلوبی از قصه دریافت نمی‌کند، علاقه خود را به قصه‌گویی از دست خواهد داد.
وی در ادامه با تاکید بر این‌که قصه اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد و باید از هر فرصتی استفاده کرد، گفت: بداهه‌پردازی یکی از ویژگی‌های مهم قصه‌گویی است و قصه‌گو در هر زمان و مکانی باید برای قصه‌گویی آماده باشد.
هرناندز کوردور که سابقه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه قصه‌گویی دارد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نتایج طرح توسعه قصه‌گویی در شیلی - که در دو بخش قصه‌گو و شیوه‌های جذب مخاطب انجام شده است - گفت: قصه‌گویی و اهمیت و تاثیر آن نباید به دست فراموشی سپرده شده و باید به مردم و جامعه بیشتر شناسانده شود.
وی در پایان، توجه به ارزش‌ها را از نکات مهمی دانست که یک قصه‌گو در روایت خود باید به آن توجه داشته باشد تا بر اساس آن قصه در مسیر صحیح قرار گرفته و به خودی خود مخاطب را جذب قصه کند.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 30 بهمن به کار خود پایان می‌دهد.