تجربه‌ی کتاب‌خوانی گروهی در خیمه‌ی «کتابستان»

خیمه‌ی «کتابستان» هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک، با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه، میزبان کتاب‌خوانی گروهی کودکان و نوجوانان است.

امسال هم‌زمان با روزهای هفته‌ی ملی کودک از 15 مهر، 10 غرفه‌ی کارگاهی به شکل خیمه‌های فرهنگی‌هنری طراحی شده که پذیرای کودکان تهرانی در خیابان حجاب است.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مسوول خیمه‌ی «کتابستان» با اشاره به برنامه‌ها و طرح‌های این خیمه، گفت: کودکان با حضور در این خیمه، علاوه بر روخوانی کتاب به صورت گروهی، شعرخوانی، نمایش‌نامه‌خوانی و بازی پازل با طرح‌های بخوان و بگذار، کتاب‌خانه‌ی فراگیر و بخوان و بگو آشنا می‌شوند.
فریده کلهری درباره‌ی طرح «بخوان و بگو»، توضیح داد: کودکان در این بخش با توسعه‌ی سواد خواندن و درک مطلب آشنا می‌شوند و پس از این‌که داستان کوتاهی برایشان خوانده شد، از آن‌ها خواسته می‌شود به سوالاتی درباره‌ی این داستان پاسخ دهند.
وی ادامه داد: در بخش نمایش‌نامه‌خوانی نیز دو نمایش‌نامه‌ی طفلان مسلم و روز واقعه که از محتوای عاشورایی برخوردارند، توسط کودکان قرائت و از آن‌ها خواسته می‌شود علاوه بر فضاسازی، صداهای محیطی که در نمایش آمده را نیز اجرا کنند.
کلهری با اشاره به بازی پازل که در این خیمه قرار داده شده، گفت: سه جمله‌ی عاشورایی و سه تصویر از کتاب‌های عاشورایی در این غرفه قرار داده شده است که کودکان باید این جملات را در کنار هم قرار دهند.

غرفه‌ای برای کودکان نابینا و ناشنوا
از دیگر طرح‌هایی که در این خیمه و هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک اجرا می‌شود، کتاب‌خانه‌ی فراگیر است که در آن فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای کودکان با نیازهای ویژه مثل ناشنوایان، نابینایان و معلولان جسمی و حرکتی می‌توانند کتاب‌خوانی را با دستگاه بهدید و صوتی تجربه کنند.
همچنین طرح بخوان و بگذر نیز در این خیمه برگزار می‌شود و در آن کتاب‌هایی به کودکان داده و از آن‌ها خواسته می‌شود پس از مطالعه آن را در مکان‌های عمومی مثل پارک یا ایستگاه‌های اتوبوس جا بگذارند تا امکان مطالعه برای دیگران هم فراهم شود.
در این هفته، 10 خیمه با عناوین نمادها و نشانه‌ها، حکایت خوبان (پرده‌خوانی و قصه‌گویی)، میزگرد (بحث و گفت‌وگو حول مباحث ارزشی مرتبط با کودکان، باورهای دینی و محرم و عاشورا)، تریبون (معرفی شخصیت، سرزمین و وقایع مرتبط با این موضوعات)، کتابستان، نگارستان (نقاشی و چاپ)، تاریک‌خانه (عکاسی و انیمیشن)، مشق عاشقی (خوش‌نویسی و سفال) و نمای عشق (تعزیه) و آسمان‌سرا برپا خواهد شد.
هفته‌ی ملی کودک امسال از 15 تا 21 مهرماه در سراسر کشور با همکاری وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و انجمن‌های مردم‌نهاد و موسسات خصوصی با شعار «کودکان تشنه‌اند»، برگزار می‌شود. هرچند که این مراسم در تهران، تا پایان روز 19 مهر است.