عرضه‌ی دست‌آوردهای وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی در هفته‌ی ملی کودک

بیش از 22 سازمان و وزارت‌خانه در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک، تازه‌ترین دست‌آوردهای خود در حوزه‌ی کار برای کودکان و نوجوانان را عرضه می‌کنند.

بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دبیر کمیته‌ی نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک توضیح داد که این نهادها متراژی را که برای غرفه‌ها مدنظرشان بوده اعلام کرده‌اند و ما در سالن 3هزار متری یک برنامه‌ی مشترک برگزار خواهیم کرد.
ابوالقاسم سلیمانی، مدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران (محل برپایی این نمایشگاه) تاکید کرد که در این نمایشگاه تلاش ما این است که از موضع کانون‌محوری خارج شویم تا دیگر سازمان‌ها هم در این اتفاق مثبت دخیل باشند و فعالیت‌هاشان را عرضه کنند.
این مسوول با اشاره به هم‌زمانی ایام دهه‌ی اول محرم و هفته‌ی ملی کودک، توضیح داد: با توجه به این هم‌زمانی، طبیعی بود که ما باید نگاه کاملی نسبت به ایام مذهبی می‌داشتیم،‌ ولی روز جهانی و به‌طور کلی موضوع کودک یک استاندارد جهانی هم دارد که در کانون لازم است به آن هم توجه کنیم. در واقع لازم بود تناسبی بین شرایط جهانی برای بزرگ‌داشت کودک و توجه به ایام مذهبی ایجاد کنیم که امیدواریم در نتیجه‌ی این تلاش، برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک هردو را مد نظر دارد.
سلیمانی به تشکیل جلسات شورای سیاست‌گذاری هفته‌ی ملی کودک اشاره و هم‌فکری بین سازمانی را نکته‌ی مهم این رویداد عنوان کرد و گفت: در بخش نمایشگاهی امسال هم تمام دستگاه‌های مربوطه را مخاطب قرار داده‌ و از یک‌ماه قبل به‌صورت مکتوب فراخوان و فرم شرکت در برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک را برایشان ارسال کردیم.
به گفته‌ی دبیر کمیته‌ی نمایشگاهی، شرکت در این نمایشگاه محدودیتی نداشته، چراکه فراخوان عمومی منتشر و روی سایت مرکز آفرینش‌ها و سایت خبری کانون هم آمده است؛ او تاکید کرد که حتی همین الان که داریم با هم صحبت می‌کنیم و دو روز به آغاز برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک باقی است، اگر عزیزانی مراجعه کنند ما حتما فضای کافی در اختیارشان قرار خواهیم داد. چراکه همواره از مشارکت استقبال کرده‌ایم و اطمینان داریم که در یک کار جمعی می‌شود شرایط بهتری لحاظ کرد.
او درباره‌ی مخاطب اصلی این برنامه‌ها گفت: مخاطب همه‌ی برنامه‌ها باید کودک‌ونوجوان باشد. برای ما، دوستان کانون و تمام نهادهای برگزارکننده حائز اهمیت است که اثر مناسبی از این اتفاق بین کودک‌ونوجوان کشور شکل بگیرد و بتوانیم به هدف نهایی اختصاص دادن این ایام به کودک‌ان برسیم. انتظار ما این است که بعد از این ایام بچه‌هایی که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم، مثل رسانه‌ها، از برنامه‌های ما بهره‌مند می‌شوند بتوانند موضوع‌های مربوط به خودشان را از این مدخل با رویکردی متفاوت دنبال کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، در اجرای این ویژه‌برنامه‌ها، برای ما مهم است که والدین بتوانند با نگاه عاقلانه و صحیح رفتار مناسب‌تری با کودک‌ونوجوان خودشان داشته باشند. ما باید حق کودک‌ونوجوان را پاس بداریم و بدانیم که لازم است در این بخش با رویکرد متفاوتی به موضوع نگاه شود.
هفته‌ی ملی کودک امسال از 15 تا 21 مهرماه در سراسر کشور با همکاری وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و انجمن‌های مردم‌نهاد و نشریات و موسسات خصوصی با شعار «کودکان تشنه‌اند»، موضوعات فرهنگی و اجتماعی این گروه سنی را مد نظر قرار خواهد داد.
نشست‌ها و میزگردهای تخصصی، اجرای نمایش و پخش فیلم، مسابقات حضوری و آن‌لاین، سوگواره‌های عاشورایی عکس و متن و نقاشی و نیز اجرای صدها برنامه‌ی عمومی و مشارکتی بین‌سازمانی در شهرهای مختلف ایران، از جمله بخش‌هایی است که برای هفته‌ی ملی کودک پیش‌بینی شده است.
بر همین اساس، در مراکز استانی نیز کمیته‌های برنامه‌ریزی این هفته از ماه‌ها قبل با دستور وزیر کشور و با دبیری ادارات کل کانون پرورش فکری و با همکاری تمامی سازمان‌ها کار را آغاز کرده‌اند که برپایی نزدیک به هزار برنامه در سراسر ایران، حاصل این نشست‌ها گزارش شده است.
با توجه به روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی(ع)، امسال برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک در تهران تا 19 مهر دایر است، هر چند که در اغلب مراکز استانی در این روزها (20 و 21 مهرماه) نیز ویژه‌برنامه‌هایی با توجه به آیین‌های سوگواری تدارک دیده شده است.