نشست تخصصی " کودک، خلاقیت، بازی" در کانون کرمان برگزار شد

نشست تخصصی " کودک، خلاقیت، بازی" با حضور مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون و مهدهای کودک به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزارشد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون کرمان،این دوره با همکاری و مشارکت ادارات کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی با حضور ۹۰  مربی از مراکز فرهنگی هنری کانون و مهدهای کودک برگزار شد.

فاطمه جعفرزاده معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان و سخنران این نشست با اشاره به این‌که ۵۰ درصد رشد هوشی کودک بین تولد تا ۴ سالگی شکل می‌گیرد، گفت: مربیان در حساس‌ترین سن کودک، او را در اختیار دارند و می‌توانند توانمندی در بچه‌ها را با پاسخگویی مناسب به سئوالات و تقویت فکرشان انجام دهند.

جعفرزاده خلاقیت را ابزاری برای تولید فکرهای تازه عنوان و خاطرنشان کرد: برای خلاق بارآوردن کودکان، شرط اول امنیت روانی در کودک است.

وی با بیان این‌که هر کودک یک دنیا و زاویه‌دید متفاوت دارد، ابراز داشت: یک مربی بایستی با هر کودک با توجه به تفاوت فردی  و دیدگاه‌هایی که دارد رفتار کند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کرمان، آزادی بیان را شرط دوم برای پرورش خلاقیت در کودکان دانست و یادآورشد: کودکان با کلمات فکر می‌کنند و افکارشان را به زبان می‌آورند؛ فضای حرف زدن و گفت‌وگو را برای بچه‌ها ایجاد کنیم و سریعا به نقد گفته‌های آن‌ها نپردازیم.

جعفرزاده در عین حال، داستان‌ها را یکی از ابزارها و واسطه‌های مهم برای تقویت تفکر در کودکان برشمرد و افزود: داستان‌هایی که در ذهن کودک پرسش ایجاد کند او را به فکر کردن ومی‌ادارد؛ فضای پرسشگری و مواجهه با سئوالاتی که کودک را به تحقیق و جستجو وادارد نقش اساسی در پرورش فکر و خلاقیت کودک دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تاثیر بازی در پرورش خلاقیت کودکان پرداخت و گفت: بازی کردن زمینه‌ساز خلاقیت است.

جعفرزاده تصریح کرد: کودک در شرایط عادی که میل درونی دارد به سمت بازی می‌رود چراکه بازی در دنیای بچه‌ها بسیار مهم است و ریشه در ذات آن‌ها دارد.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به این‌که اوقات فراغت از دیدگاه علمای تعلیم و تربیت زمانی است که کودک با رغبت کاری را انجام دهد، خطاب به مربیان کانون و مهدهای کودک یادآورشد: در ارتباط با بچه‌ها به فراغت دل آن‌ها توجه کنیم؛ کودکان در حین بازی به صورت فی‌البداهه داستان‌هایی می‌سازند و از عناصر بازی برای قصه‌سازی استفاده می‌کنند،بنابراین در بازی با کودکان زمینه‌ای ایجاد شود که بچه‌ها قصه‌ای را که در ذهن‌شان ساخته می‌شود بیان کنند.

جعفرزاده همچنین یکی دیگر از عناصر مؤثر در افزایش خلاقیت کودکان را افزایش جرات و جسارت در کودک عنوان و خاطرنشان کرد: اگر دغدغه‌ی خلاق بارآوردن بچه‌ها را داریم از ایده‌های ذاتی خودشان استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به این‌که بازی در ذات خود بی‌هدف است اما هدف‌های بزرگی در پیش ایجاد می‌کند، ابراز داشت: بازی یک موقعیت فلسفی و هستی شناشانه است و اگر از بچه‌گی به بچه‌ها فلسفه آموزش داده شود در بزرگ‌سالی باعث قدرت استدلال آن‌ها می‌شود.

جعفرزاده با بیان این‌که  کودکان با بازی فکر و زندگی می‌کنند، یاد می‌گیرند، جرقه تفکر در آن‌ها ایجاد می‌شود و باعث نظم ذهنی‌شان می‌شود، گفت: هرچه شما در کودکی برای بچه‌ها توشه داشته باشید، تمام عمر با او خواهد بود و در زندگی‌اش تاثیرگذار خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =