کتاب‌های خوب را گروهی مطالعه کنید

یک نویسنده به کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان کرجی توصیه کرد کتاب‌های خوب را گروهی بخوانید و در مورد آن بحث و گفت‌وگو کنید.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرزانه رحمانی این توصیه را در ویژه‌برنامه‌ی نشست امضای کتاب که هم‌زمان با بیست و پنجمین دوره هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در مراکز مجتمع و شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرج برپا شد، عنوان کرد.

رحمانی در این نشست از کودکان و نوجوانان خواست همان‌طور که برای غذای مورد علاقه‌شان و خوردن آن وقت و هزینه صرف می‌کنند، برای کسب دانش نیز زمانی را اختصاص دهند، چرا که با کسب دانش است که می‌توانند دنیای اطراف‌شان را شناخته و برای آن مفید باشند.

وی با اشاره به سه اصل مهم در مطالعه به مخاطبان خود توصیه کرد اول این‌که کتاب بخوانند، دوم کتاب خوب بخوانند و سوم این‌که کتاب خوب را خوب بخوانند.

رحمانی در توضیح این موارد گفت: زمانی که کتاب خوبی را مطالعه کردید آن را به شکل گروهی نیز مطالعه و با دیگران به اشتراک بگذارید، و در رابطه با آن‌ها بحث و گفت‌وگو کنید، نکته‌های مهم یا اشکال‌های‌شان را بیابید و یادداشت‌برداری کنید تا قوه‌ی تفکر در شما تقویت شود.

این نویسنده که سابقه مربی ادبی و کارشناسی هنر و ادبیات را در کارنامه کاری خود دارد در ادامه پاسخ‌گوی پرسش‌های اعضا در مورد یافتن موضوع‌ها و شیوه‌ی نوشتن نیز بود و در مورد اثرش با عنوان «این نامه برای شماست؟» سخنانی را ابراز داشت.

وی در این‌باره اظهار داشت: جرقه‌ی نوشتن این کتاب، زمانی در ذهن من زده شد که بسته‌ی پستی بزرگی دریافت کردم و دختر کوچکم در حالی که با شتاب مرا از رسیدن بسته‌ی پستی خبر می‌کرد، پرسید: «چون شما بزرگ هستید، بسته‌ی بزرگ دریافت کرده‌اید؟» و این باعث شد تا من به این فکر کنم که هر آدمی می‌تواند نامه‌ای متناسب با ویژگی‌هایش داشته باشد و بعد وقتی خواستم داستان را برای مخاطب کودک بنویسم، شخصیت‌ها را از میان حیوانات مختلف، انتخاب کردم.

رحمانی که کتاب‌های «یک چیزی زیر تختم است» و «لوووتا کجایی؟» را نیز نوشته است، در زمینه‌ی تشخیص کتاب خوب هم از اعضا خواست تا از مربیان و کتاب‌داران در این حوزه کمک گرفته و یا به فهرست‌های معتبر نظیر کتاب‌های تایید شده شورای کتاب کودک، کمیته کتاب، لاک پشت پرنده و... رجوع کنند.

ارتباط تصویرگر و نویسنده و چاپ کتاب از دیگر پرسش‌های اعضا از این نویسنده بود.

این نشست‌ با حضور اعضا، مربیان، مسوولان و کارشناسان روز 25 آبان 1396 برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =