کد خبر: 281518
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
نوجوانان سنندجی کتاب گردان قاطرچی ها را نقد کردند

نوجوانان عضو مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج در جلسه ای کتاب گردان قاطرچی ها را که در حوزه دفاع مقدس و از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان می باشد، را نقد کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، سهیلا شیخی مدیرکل کانون استان کردستان در ابتدای این نشست، هدف از برگزاری اینگونه جلسات و برنامه ها را ترویج فرهنگ کتاب وکتابخوانی وآشنا کردن کودکان ونوجوانان با تفکر خلاق ونقد بیان کرد.

شیخی در ادامه با اشاره به موضوع کتاب گردان قاطرچی‌ها که با زبانی طنز گونه سعی در جذب مخاطب امروزی وآشنا کردن او با موضوع جنگ داردگفت: گردان قاطرچی ها اطلاعات خوبی از دوره جنگ به مخاطبان نوجوان خود می دهد وآنها را درگیر ماجراهای خوب وپرهیجانی می‌کند تا درعین حال که آنها را می خنداند با مفاهیمی از جمله دفاع ، ایثار وشهادت مونس‌تر گرداند.

وی افزود: شخصیت های نوجوانان کتاب گردان قاطرچی‌ها حس همزاد پنداری را درمخاطبین ایجاد می کند وهمچنین این امر باعث شده است که این کتاب از جمله کتاب های پرخواننده در حوزه دفاع مقدس باشد. شیخی همچنین با بیان این نکته که اعضای حاضر در جلسه از نوجوانان اهل قلم وتوانمند کارگاه های داستان نویسی مراکز هستند گفت: ایجاد چنین بسترهایی جهت نقد وبررسی آثاری که برای نسل امروز چاپ وانتشار پیدا می کند ، آنها را با اندیشه های پنهان مولف در متن والگو برداری درست در پیشرد اهدافشان برای نوشتن آشنا می سازد.

در ادامه نسشت دکتر شیلان آویهنگی به بیان نکاتی از اصول داستان نویسی و با اشاره به مولفه های مشخص در داستان، اعضا را به قرائت نقدهای مکتوب برماجرای کتاب گردان قاطرچی ها دعوت کرد.

وی که از اعضای قدیمی کانون می باشد در اضافه کرد: شرکت در کارگاه های ادبی کانون در شناسایی ورشد تفکر خلاق برای نوشتن بسیار موثر می باشد.

آویهنگی با بیان خاطراتی از دوران عضویت خود درکانون گفت: من در کانون بود که فهمیدم حس نوشتن در درونم وجود دارد .

وی نوجوانان را به کتاب خواندن وایجاد عادت مطالعه به صورت روزانه دعوت کرد واضافه کرد که عادت خواندن کتاب، از دوران کودکی ونوجوانی باید ایجاد شود تا در جوانی وبزرگسالی ادامه پیدا کند.

این نویسنده و پژوهشگر همچنین به نوجوانانی که علاقمند به داستان نویسی هستند توصیه کرد: یک دفتر یادداشت روزانه تهیه کنید وخاطرات ناب وخوب دوران زندگیتان را بنویسید. این خاطرات سوژه ها ناب داستانهای جذابی خواهند شد که با اضافه کردن چاشنی خیال به دنیا خواهند آمد.

کتاب گردان قاطرچی ها نوشته داوود امیریان از مجموعه رمانهای نوجوان امروز است که ویژه گروه سنی د ،  و ، ه ودر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان منتشر شده است که درباره یکی از گردان های تدارکاتی در جبهه هاست که در آن تعدادی رزمنده با استفاده از چند قاطر ، آذوقه ومهمات مورد نیاز گروهی از رزمندگان در بالای ارتفاعات کردستان را حمل می کنند.

قصه گویی کتاب آخرین سیب واثر خوانی دونفر از اعضا از برنامه های جنبی این نسشت در مرکز شماره 3 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهاران سنندج بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =