پله، آینه، لابیرنت، موج و تقارن در کارهای هنرمند مجارستانی

هفتمین نشست تخصصی یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران با حضور ایستوان اروز هنرمند مجارستانی برگزار شد.

در این نشست که با نمایش فیلم کوتاهی از این گرافیست مطرح جهان آغاز شد، تکنیک‌های گرافیکی در انیمیشن‌سازی و طراحی پوسترهای این هنرمند مورد نقد و بررسی قرار گرفت و سپس ایستوان اروز به سوال‌های دانشجویان حاضر در جلسه پاسخ داد. در پایان جلسه نیز دبیر یازدهمین دوسالانه پویانمایی تهران با هدیه‌ای از این هنرمند مجارستانی تقدیر کرد.

این هنرمند مجارستانی در ابتدای این جلسه با ابراز خوشحالی از حضور در دوسالانه پویانمایی تهران گفت: من یک گرافیست هستم که انیمیشن هم می‌سازم. اغلب گفته می‌شود که هنر بعد چهارم است و پویانمایی‌ها که یک طول واقعی هم دارند، برای تصویرسازی زمان، راه‌های مختلفی دارند. زمان در فیلم‌های پویانمایی می‌تواند عوض شود، فشرده شود یا کاملا حل شود ولی الان قرار نیست درباره پویانمایی حرف بزنم و می‌خواهم درباره راهی حرف بزنم که مرا به اینجا رساند.

وی سپس درباره زمان کودکی خود گفت: من در یک وضعیتی بودم که کاملا بی‌زمان بود؛ در این زمان سعی کردند ما را از تاریخ‌مان جدا کنند. آن زمان خیلی از مجارستانی‌ها از این کشور به کشورهای دیگر مهاجرت کردند زیرا امیدوار بودند که در یک کشور دیگر می‌توانند یک زندگی بهتر داشته باشند.

اروز افزود: در همان زمان برای من این سوال پیش آمد که آیا می‌شود در زمان هم مهاجرت کرد و آیا می‌شود به دوره‌های دیگر زمانی مثل رنسانس و دیگر دوره‌ها مهاجرت کرد؟ من از اینکه خودم را در دوره‌های متفاوت تصور کنم خوشحال بودم.

این هنرمند مجارستانی در ادامه گفت: با همین تفکر آثاری را ساختم که به بیننده این احساس را می‌دهد که این آثار در قرن بیست و یکم ساخته نشده و توانسته‌ام در زمان سفر کنم.

ایستوان اروز در ادامه با بیان اینکه من در دانشگاه هنرهای کاربردی در رشته طراحی پوستر تحصیل کردم، افزود: من چند تکنیک برای طراحی پوستر در کارهای گرافیکی برای شما آورده‌ام که یکی از آنها سایه است.

اروز در ادامه چند حقه گرافیکی در طراحی پوستر را با تصاویری برای حاضران در جلسه به نمایش گذاشت و پس از آن به بیان تکنیک‌هایی در طراحی پوستر پرداخت و چندین پوستر و جلد کتاب را مورد بررسی قرار داد.

وی سپس مطالبی درباره چشم و زاویه دید در اثرهای گرافیکی بیان کرد. ایستوان اروز در بخش دیگری از صحبت‌هایش به طرح مبحث وتاریخ‌سازی پرداخت و پس از آن بررسی تکنیک‌های طراحی پوسترهایی با این سبک را مورد بحث قرار داد.

ایستوان اروز در ادامه این نشست تخصصی مفاهیمی مانند پله، پارادوکس، موج، تقارن و آینه در کارهای گرافیکی را بررسی کرد.

پس از آن، این گرافیست مجار به سوال‌هایی درباره هنرمندان الهام‌بخش در زندگی حرفه‌ایش، تکنیک‌هایی که برای پارادوکس در انیمیشن کوتاهش استفاده کرده بود و تکنیک کاربردی تاریخ‌سازی و تاریخچه آن پاسخ داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =