آشنایی با ساخت عروسک کاغذی در انجمن نمایش کانون سمنان

اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری سمنان با طراحی و ساخت عروسک‌ در تئاتر کاغذی، آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، در ادامه‌ی سلسله‌نشست‌های آموزشی، بیستمین‌جلسه‌ی تخصصی انجمن هنرهای نمایشی اعضا و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با دعوت از ساغر لطفی‌نژاد، مدرس نمایش‌ عروسکی و کارشناس مرکز تئاتر کانون کشور، یک‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ در بستر فضای مجازی، برگزار و درخصوص «طراحی و ساخت عروسک‌ در تئاتر کاغذی»، گفت‌وگو شد.

لطفی‌نژاد در ابتدای سخنانش تأکید کرد: در گام اول برای تولید یک نمایش و تئاتر کاغذی، استوری‌برد متن را به‌عنوان یک کارگردان، به صورت خلاقانه رسم می‌کنیم و در گام بعدی به تدارک دکور، ابزار، عروسک و... می‌پردازیم.

وی در ادامه‌ی سخنانش از اعضا خواست تا خلاقیت و نوآوری‌های خودشان را بدون محدودیت روی کاغذ بیاورند و به استوری‌برد تبدیل کنند و در مرحله‌ی بعدی فکر کنند که چگونه می‌توانند آن را اجرا کنند.

کارشناس مرکز تئاتر کانون کشور اظهار داشت: قبل از ساخت عروسک بایست دید متن نمایش چه چیزی نیاز دارد و قرار است دو بعدی اجرا شود یا در قالب تخت هم می‌تواند پاسخگوی نمایش باشد؛ پس بایست روی متن کاملاً تمرکز داشت و درست‌ترین تصمیم را برای اجرای آن گرفت.

لطفی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جشنواره‌ی تئاتر کاغذی فرانسه درخصوص تکنیک‌ها و شیوه‌های مختلفی که هنرمندان برای اثر خود انتخاب کردند، مطالبی بیان کرد.

وی یادآور شد: گاهی اوقات لازم است از متریال کاغذ برای القای یک مفهوم استفاده کنیم؛ یعنی جنس کاغذ را زمانی استفاده می‌کنیم که واقعاَ به آن نیاز داشته باشیم.

کارشناس مرکز تئاتر کانون کشور هم‌چنین تصریح کرد: در انتخاب تکنیک بایست تسلط کافی داشته باشیم تا بدانیم از کدام مدل استفاده کنیم و متن نمایش، کدام نوع را می‌طلبد و به یاد داشته باشیم که تمام هدف ما این است که مخاطب، نمایش ما را که در صحنه اتفاق می‌افتد و شخصیت‌های صحنه را باور کند؛ چراکه این باورپذیری در قصه و نمایش، بسیار مهم است.

وی با اشاره به نمایش «تاج وارونه»، عروسک‌های دورو یا دو طرفه با دو حالت چهره، عروسک‌های رقصنده بر تمیزی و خلاقیت در ساخت عروسک، تأکید و خاطرنشان کرد: مضمون و محتوای داستان تعیین می‌کند که ما عروسک‌های نمایش را چگونه بسازیم.

مهمان انجمن هنرهای نمایشی کانون استان سمنان اظهار داشت: دقت داشته باشیم اگر هر کاری را در نمایش انجام می‌دهیم فقط به زیبایی و جذابیت آن فکر نکنیم؛ بلکه به این بیندیشیم که آیا تأثیری در روند اجرای نمایش ما می‌گذارد؟

لطفی‌نژاد تأکید کرد: حتماً لازم نیست که همیشه عروسک‌ها را پیچیده و با مفصل‌های زیاد بسازید و قرار نیست هرچه عروسک‌ها، پیچیده‌تر باشد، زیباتر و حرفه‌ای‌تر به نظر برسند؛ بلکه بعضی مواقع، سادگی در کار می‌تواند تأثیر بیش‌تری بر مخاطب بگذارد و مهم این است که شما متن نمایش خود را با تمام وجودتان خوانده و آن را درک کرده باشید.

مهمان انجمن هنرهای نمایشی کانون استان سمنان در بخش پایانی سخنانش به برگزاری دومین جشنواره‌ی تئاتر کاغذی در پردیس تئاتر تهران، اشاره و از اعضا و مربیان علاقه‌مند دعوت کرد تا در این جشنواره که صرفاً بهانه هستند با رویکرد تمرین و کسب تجربه‌ی مؤفق، شرکت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =