تئاتر کاغذی، عرصه بروز خلاقیت‌هاست

میهمان انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان «تئاتر کاغذی» را خلاقانه و عرصه‌ای برای بروز خلاقیت‌ها توصیف‌کرد.

به‌گزارش روابط‌ عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، ساغرلطفی‌نژاد این سخنان را در گردهم‌آیی مجازی اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون استان گیلان اظهارداشت و با اشاره به کم‌هزینه بودن، فضای گسترده و فانتزی‌های تئاترکاغذی‌گفت: این گونه از تئاتر، فرصتی برای خلاقیت‌ورزی و بروز خلاقیت‌هاست .

این نویسنده و کارگردان برهمین اساس نیز «تئاتر کاغذی» را امکانی مناسب برای مربیان کانون عنوان‌کرد و ضمن ارایه تعریف مناسب از این گونه تئاتر، به چگونگی ساخت عروسک‌ها، حرکت برروی صحنه و ملزومات مورد نیاز برای هنرنمایی در این زمینه پرداخت.

لطفی‌نژاد در این ارتباط گفت: چنان‌چه بخواهیم به اصالت و قواعد حاکم بر نمایش‌کاغذی باورداشته‌باشیم، نخستین گام، آماده‌سازی عروسک‌های «دو بعدی» و پرهیز از به‌کارگیری کارهای حجیم در این گونه نمایش است.

وی اضافه‌کرد: وجه تمایز «تئاترکاغذی» و «تئاتر با کاغذ»، پای‌بندی به استفاده از عروسک‌های دو بعدی و استفاده از ملزوماتی است که فاقد حجم باشند.

او هم‌چنین، به دکور و چیدمان مناسب تئاتر کاغذی نیز اشاره‌داشت و با بیان ‌این‌که استفاده از ملزومات دوبعدی در این زمینه لازم و ضرورت نیست، افزود: با این‌حال، اگر باورمندی به ضرورت بهره‌گیری از ملزومات دو بعدی را حفظ‌کنیم، در مسیر مناسب‌تری حرکت‌کرده‌ایم.

این مدرس تئاتر و نمایش عروسکی در همین‌حال از اهمیت دانش‌افزایی و آشنایی با قواعد و تکنیک‌های مورد استفاده در هنرهای نمایشی سخن‌به‌میان‌آورد و با بیان‌ این‌که  به‌روزرسانی آگاهی‌ها نقش به‌سزایی در ارایه یک اثر با کیفیت  و جلب نظر مخاطب ‌دارد، گفت: باور به فضای حاکم بر اجرا و ایجاد ارتباط دو سویه با تماشاگر نیز در دست‌یابی به این هدف، مهم و تاثیرگذاراست.

متن‌های مناسب برای تئاتر عروسکی، از دیگر مباحث موردتوجه ساغر لطفی‌نژاد در نشست مجازی اعضای انجمن با موضوع«آشنایی با ساخت عروسک در تئاتر کاغذی» بود و وی با تاکید بر این مهم که همه متن‌ها مناسب این گونه تئاترهستند، توضیح‌داد: آن‌چه یک اثر را در مقایسه با دیگر آثار برجسته‌می‌کند، خلاقیت‌ورزی، نگاه خلاقانه و تصویرسازی هنرمندانه است.

لطفی‌نژاد درعین‌حال، متن‌های روایی ‌چون: داستان‌های مثنوی و هم‌چنین، بسیاری از آثار بومی‌محلی را دارای اولویت برشمرد و با مخاطب‌قراردادن اعضای نوجوان انجمن هنرهای نمایشی کانون گیلان گفت: ایده‌های خودتان را محدود ‌نکنید و با انتخاب متن‌های مختلف، در مسیر انتخاب بهترین‌ و طبع‌آزمایی گام‌بردارید.

پایان‌بخش برنامه‌های انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان که روز چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ در بستر فضای مجازی برگزارشد، ‌اشتراک‌گذاری  فیلم و تصاویری از تئاترهای کاغذی و نقد و بررسی این آثار  از سوی حاضران بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =