بررسی نقش ریتم، صداسازی و صداپیشگی در انجمن نمایش کانون سمنان

اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری سمنان در ادامه‌ی سلسله‌نشست‌های مجازی با نقش ریتم و صدا در نمایش آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، ملیحه آقاحسینی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهرود و نماینده انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان از برگزاری  بیست‌وسومین‌جلسه‌ی تخصصی این انجمن با دعوت از نوشین فرهادی، کارگردان، عروسک‌ساز، مدرس نمایش‌ عروسکی و مربی کانون چهارمحال و بختیاری، پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ در پیام‌رسان واتساپ، خبر داد و گفت: فرهادی در ادامه‌ی مبحث «ریتم و صدا» درخصوص «صداسازی و صداپیشگی در نمایش»، مطالبی بیان کرد.

آقاحسینی اظهار داشت: مهمان انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان با اشاره به تعریف ریتم مبنی بر این‌که «در تمام دقایق زندگی ما ازجمله گردش و تغییر روز و شب و حرکت طبیعت و...، ریتم وجود دارد»، گفت: تا زمانی‌که ریتم وجود داشته باشد احساس طبیعی از زندگی هم نشان داده می‌شود که در حال زندگی و حیات هستیم.

وی تأکید کرد: ریتم؛ یعنی همان وجود داشتن، زندگی کردن و حرکت داشتن و در مباحث و هنرهای مختلف، ریتم، مفهوم خاص خودش را دارد به بیانی دیگر ریتم؛ یعنی یک پیوستگی و انقطاع یا اوج و فرود که روی یک محرک انجام می‌گیرد خواه به چشم بیاید یا به گوش برسد یا با سایر حواس درک شود.

فرهادی در ادامه افزود: موسیقی، گفتار، آواز و رقص در هنرهای نمایشی، ریتم را ایجاد می‌کند و در این ریتم، هیجان را هم می‌بینیم.

وی با بیان این‌که «ریتم در موسیقی و نمایش، عنصر اساسی است» گفت: ریتم به‌عنوان عنصری است که در خدمت دیگر عناصر تئاتر مثل دکور، عروسک، حرکت، ترکیب و... قرار می‌گیرد و وقتی ریتم در این جایگاه‌ها قرار گیرد کل اثر تئاتر بسیار دلکش و جذاب می‌شود و هدف هنر را برآورده می‌سازد.

مهمان انجمن هنرهای نمایشی کانون استان سمنان یادآور شد: برای این‌که بتوانیم ریتم را در نمایش به‌صورت درست و مناسب استفاده کنیم لازم است نمایش‌نامه‌نویس، ریتم را در ساختار کلی و محوریت اصلی دیالوگ‌ها، حروف و جملات و ضرب‌آهنگ کلمات به درستی کنار هم چینش کند.

فرهادی در ادامه افزود: منظور از ریتم در نمایش، همان چیزی که بازی‌دهنده‌ی عروسک قادر است آن‌را در صحنه خلق کند و هر چه‌قدر از مدت‌زمان نمایش می‌گذرد آن عروسک‌گردان بتواند توجه مخاطب را بیش‌تر به کار جلب کند.

وی تصریح کرد: موسیقی در نمایش می‌تواند به‌عنوان یک ابزار کمکی به کار بیاید و رکن اصلی و گاهی شخصیت اصلی باشد. به‌عنوان مثال گاهی یک فلوت می‌تواند نماینده یک پرنده باشد یا یک ترومپت نماینده یک فیل باشد و در کنار فرم تصویری، آن حس را برای مخاطب تشدید کند.

فرهادی با تأکید بر این‌که موسیقی در جذب تماشاگر نقش اساسی دارد، خاطرنشان کرد: در نمایش‌های سایه‌ای به‌خاطر آن قاب خیالی از موسیقی روایی و خیال‌انگیز استفاده و در نمایش‌های نخی از موسیقی طبیعت‌گرایانه و رئال بهره‌برداری می‌شود. به‌عنوان مثال در اپراهای استاد غریب‌پور، از سبک نمایش آوازی استفاده می‌شود و کارگردان چینش مناسبی از آواز، موسیقی، حرکت، رنگ و نور دارد و معمولاً این تکنیک به‌عنوان هارمونی عروسک، آواز و موسیقی شناخته می‌شود.

مهمان انجمن هنرهای نمایشی کانون استان سمنان اظهار داشت: در تمامی بخش‌ها و اجزای تشکیل‌دهنده‌ی یک هنر نمایشی، ریتم وجود دارد و بایست به این نکته توجه داشت ریتمی که می‌خواهیم استفاده کنیم برای چه تکنیکی از نمایش است و قرار است موسیقی برای چه مخاطبی استفاده شود و با این توصیف، متوجه می‌شویم نمایش و مخاطب ما به چه اصولی از موسیقی در نمایش که شامل فرم و حالت درون‌گرا یا فرم و حالت برون‌گرا است، هدایت می‌شود که موسیقی برون‌گرا حال و هوای مخاطب را نشان می‌دهد و موسیقی درون‌گرا به تفکرات درونی اثر نمایشی می‌پردازد.

فرهادی، نزدیک‌ترین تعریف برای ریتم در نمایش کودک را «تغییرات و عناصر گوناگونی که در تئاتر و شاکله‌ی یک اثر هنری هستند و به‌طور کلی توجه مخاطب را به خودشان جلب می‌کند»، دانست.

وی در زمینه‌ی صداسازی و صداپیشگی عروسک اظهار داشت: در صداسازی برای عروسک بایست به عوامل مختلفی ازجمله متن، شمایل عروسک، کارگردان، بازی‌گر، صداپیشه عروسک، عروسک‌گردان و فنونی که قرار است عروسک‌گردان با صداپیشه هماهنگ شود، توجه داشت.

فرهادی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: برای صداسازی یک کاراکتر عروسکی، یک صداپیشه بایست با صدای خودش شخصیت‌سازی کند و عنصری که برای تقویت صداپیشگی خیلی‌مهم است، خلاقیت و فانتزی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =