کد خبر: 315195
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
بازدید 251
 اندیشه نهفته در شعر از کشف شاعر می‌آید

کارگاه آموزش شعر کودک و نوجوان در کرمان با حضور غلامرضا بکتاش برگزار می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، کارگاه آموزش شعر کودک و نوجوان با تدریس غلامرضا بکتاش شاعر کودک و نوجوان، ویژه‌ی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و افراد علاقه‌مند به شعر کودک از سراسر کشور در قالب ۱۰ جلسه آنلاین و دو جلسه حضوری برگزار می‌شود.

بنابر این خبر، این کارگاه آموزشی از سری برنامه‌های پیش‌بینی شده آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و با همکاری مرکز فرهنگی‌هنری کانون سیرجان و مؤسسه معراج اندیشه شرکت صنعتی گل‌گهر از سه‌شنبه ۱۰خرداد ۱۴۰۱ آغاز شده است و یکشنبه و سه‌شنبه‌ها به صورت مجازی برقرار خواهد بود.

این در حالی است که در اولین نشست این کارگاه غلامرضا بکتاش این‌گونه آغاز کرد: هنر بیان متعالی احساس، اندیشه و عواطف انسانی است و اگر این تعالی در کلمه روی دهد به ادبیات تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: باید بدانیم هدف ما از سرودن شعر کودک و نوجوان چیست، باید دانست هدف، تغییراندیشه یا ایجاد تفکر فلسفی، سرگرمی یا تغییر فرهنگ کودکان است و در نهایت بچه‌ها قرار است چه چیزی نصیب‌شان شود.

این شاعر کودک و نوجوان معتقد است، یک شاعر بزرگسال که تجربه کودکی دارد برای سرودن شعر کودک باید هم‌قد بچه‌ها شود و از زاویه دید آن‌ها به دنیا نگاه کند و شاعر کودک برای متفاوت بودن و متفاوت سرودن باید حتما بحث اندیشه و تفکر فلسفی کودک را جدی بگیرد و همچنین مخاطب کودک و نوجوان مخاطبی بسیار فهیم، لطیف و ظریف اما کم ‌زور است. هیچ وقت شعر کودک زیر تیغ نقد بچه‌ها قرار نمی‌گیرد و معمولا از سوی بزرگسال مورد نقد قرار می‌گیرد.

بکتاش در رابطه با اندیشه که یکی از فاکتورهای شعر کودک است بیان کرد: شاعر کودک باید به دور از عجله و با پرهیز از تکرار مکررات شعری بنویسد که ابتدا تمام کودکان دنیا از آن لذت ببرند و بعد از آن به یک اندیشه و جهان‌بینی برسند و با تفکر موفق به کشف راه‌های تازه‌ای شوند.

اندیشه از کشف شاعر می‌آید و در قالب خیال و عاطفه ارایه می‌شود و همچنین وجود یک سوال و یا پاسخ نهفته سوال در شعر تفکر فلسفی کودک را تقویت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که اولین آسیب زبان محاوره تخریب زبان شعر است گفت: در ابتدای کار شاعر کودک و نوجوان باید از سرودن شعر به زبان محاوره‌ پرهیز کند و ریتم و آهنگ در شعر کودک از الزامات است و برای کودک تپش و هیجان ایجاد می‌کند.

اولین جلسه از کارگاه آموزشی شعر کودک و نوجوان با تمرین عملی وزن شعر ادامه و پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =