نشست سیر مطالعاتی و نخستین نشست فصلی مربیان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری برگزار شد

نخستن نشست سیر مطالعاتی کتاب "پرنده به پرنده" نوشته: "آن لاموت" و نخستین نشست فصلی مربیان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری روز چهارشنبه همزمان با سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال وبختیاری، در این نشست کارشناسان و مربیان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کتاب‌های "هستی" و "عاشقانه های یونس در شکم ماهی" را به نقد کشیدند.

در این نشست یک‌روزه حجت الله آسمند مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، زهرا بابادی معاون فرهنگی و کارشناسان و مربیان ادبی استان حضور داشتند که نقد کتاب هستی و عاشقانه های یونس در شکم ماهی با موضوع و محوریت ادبیات پایداری و دفاع مقدس انجام شد.

نخستین نشست سیر مطالعاتی و نخستین نشست فصلی مربیان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری برگزار شد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان استان چهارمحال وبختیاری در ابتدای این نشست تخصصی ضمن تبریک به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر بر رشادت‌ها و دلیری‌های شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس تاکید نمود و با گرامی داشت دهه کرامت و روز دختر گفت: توجه روز افزون مربیان نسبت به امر مطالعه و کتابخوانی و همچنین ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین اعضای کانون مهم و ضروری است.

حجت الله آسمند افزود: در عرصه فعالیت‌های فرهنگی با کودکان و نوجوانان لازم است که مربیان همواره در حال فراگیری، مطالعه و به روزرسانی دانش و آموخته‌های خود باشند و آمادگی داشته باشند که پاسخگوی نیازهای مطالعاتی جامعه هدف خود به ویژه در زمینه‌های ارزشی و اعتقادی باشند.

مربیان حاضر در این نشست بر اساس تقسیم‌بندی و هماهنگی قبلی ضمن مطالعه این ۲ کتاب علاوه بر نقد ظاهری به نقد محتوایی آنها بر اساس ساختار زاویه دید و دیدگاه راوی، لحن، فضا و مکان،شیوه‌ها و تکنیک‌های شخصیت پردازی پرداختند.

در پایان، معصومه مهری قهفرخی ضمن قدردانی از زحمات همکاران، تفاوت شیوه‌های نقد عمومی و نقد تخصصی را به اختصار بیان کرد و از منظر نقد تخصصی فرآیند تحول شخصیت "هستی" در رمانی با همین نام را بر اساس نظریه شخصیت "اریکسون" مورد بررسی قرار داد و گفت: فرهاد حسن زاده؛ نویسنده این رمان با اطلاعات دقیق و درستی که از مراحل رشد شخصیتی نوجوانان دارد با مهارت، دست به خلق رمان هستی زده و مراحل رشدی این شخصیت را در برابر تعارض‌ها و کشمکش‌های درونی و اجتماعی که مانع عبور او از مرحله‌ی "منِ بدنی" و "منِ آرمانی و ایده آل" هستند و مانع دستیابی او به "هویت" می‌شوند به خوبی نشان داده است و از هستی و از تلاش و تجربه‌ی او برای غلبه بر موانع درونی و بیرونی "حقارت در برابر سرسختی و هویت در برابر سردرگمی" یک الگوی موفق برای نوجوان امروز خلق نموده است.

در بخش پایانی این نشست عملکرد مربیان ادبی در سال۱۴۰۱ تحلیل وبررسی و برنامه های ادبی پیش بینی شده در سال۱۴۰۲ مورد بازنگری قرار گرفت و تعدادی از طرح های خلاق کارگاه‌های نوشتن خلاق، شعرسرایی و داستان نویسی که در سال گذشته به عنوان طرح برتر کشوری معرفی شده بودند توسط مربیان حاضر در جمع مطرح و ویژگی‌های شاخص این طرح‌ها مورد گفت‌وگو و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =