تبیین سیاست‌های کانون گیلان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان

مدیرکل کانون پرورش فکری استان گیلان در برنامه زنده «صبح تازه» شبکه استانی باران به تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های این مجموعه فرهنگی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان پرداخت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان گیلان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان صبح امروز، میهمان برنامه «صبح‌تازه» سیمای مرکز گیلان بود و به تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های این نهاد فرهنگی درحوزه ادبیات کودک و نوجوان پرداخت.

سیدجلیل میرعظیمی در این برنامه‌زنده تلویزیونی که هم‌زمان با ۱۸ تیر ۱۴۰۲ (روز ادبیات کودک و نوجوان) رروی آنتن‌رفت، سخنان خود را با تبریک میلاد فرخنده امام موسی‌بن‌جعفر(ع) و روز ادبیات کودک نوجوان به همگان، به‌ویژه آینده‌سازان ایران اسلامی و فعالان در این عرصه آغازکرد.

تبیین سیاست‌های کانون گیلان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان

تشریح برنامه‌های کانون کشور و استان به همین مناسبت، ازدیگر محورهای سخنان این مدیرفرهنگی به‌شمارمی‌رفت و وی با بیان‌این‌که افزون بر اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور در مراکز فرهنگی هنری این نهاد، شاهد ارسال ۸۴۵ هزار جلدکتاب برای مراکز کانون خواهیم‌بود، افزود: این حرکت هدف‌مند با شعار«در مسیر دانایی؛ بربال کتاب»، درجهت غنی‌سازی کتاب‌خانه‌های کانون و بهره‌مندی افزون‌تر اعضا از تازه‌های کتاب صورت‌می‌گیرد.

وی سهم استان گیلان از مجموعه کتاب‌های ارسالی را ۸ هزار جلد عنوان‌کرد و گفت: این کتاب‌ها طی فرآیندی هدفمند، با حضور و همراهی مسئولان و فعالان فرهنگی برای مراکز فرهنگی هنری ثابت، سیار، فراگیر و کتاب‌خانه‌های پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان ارسال‌خواهدشد.

میرعظیمی درهمین‌حال، تصویری بزرگ‌تر از تلاش‌های کانون در حوزه تولید و انتشار کتاب، طی سال جاری ارایه‌داد و افزود: به جرأت سال ۱۴۰۲ را می‌توان بهترین سال در زمینه تالیف و انشار کتاب ‌دانست و در این مسیر، از امروز تا هفته کتاب و کتاب‌خوانی سال جاری، بیش‌از ۳ میلیون جلد به مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور ارسال‌می شود که ۹۱ عنوان کتاب، چاپ اولی و ۲۵ عنوان کتاب از ناشران غیرکانونی خریداری‌شده و در اختیار کتاب‌خانه‌های کانون قرارمی‌گیرد.

این فعال عرصه فرهنگ در ادامه به اهداف و اولویت‌های کانون در جهت نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی اشاره و با تبیین این موضوع که افزایش سرانه مطالعه کتاب و مأنوس‌سازی هرچه بیش‌تر مخاطبان با «یارمهربان» در اولویت قراردارد، اضافه‌کرد: درهمین‌راستا اقدامات موثری صورت‌گرفته است.

او برگزاری کارگاه فعالیت‌های ادبی، اجرای ویژه‌برنامه‌های فرآیندمحور با «بچه‌های روستا» و برگزاری آیین ادبی      «دو پنجره» را بخشی از حرکت‌های سازنده کانون برای تعمیق فرهنگ کتاب‌خوانی و فرصت‌سازی برای تمامی آینده‌سازان ایران اسلامی جهت هم‌نشینی با شاعران، نویسندگان و صاحبان قلم و اندیشه دانست و گفت: در این مسیر، بهره‌مندسازی کودکان و نوجوانان شهرها و روستاهای ایران اسلامی مدنظرقراردارد.

تشریح برنامه‌های کانون برای آشناسازی هرچه بیش‌تر کودکان و نوجوانان با مفاخر و منابع مطالعاتی تازه و متون کهن، از دیگر مواردی بود که مورد توجه میرعظیمی قرارداشت و وی با مهم و ارزنده توصیف‌کردن آشنایی آینده‌سازان ایران اسلامی با شخصیت‌های برجسته ملی و سرمایه‌های فرهنگی کشور اظهارکرد: این روند در سایه هدایت مربیان کانون، جهت‌دهی به استعدادها و علاقه‌ مخاطبان و با بهره‌گیری از کتاب‌های مناسب و متناسب با نیازهای نسل کودک و نوجوان صورت‌می‌گیرد.  

او پایان صحبت‌های خود را به قدردانی از اصحاب رسانه و دست‌اندرکاران صدا و سیمای مرکز گیلان اختصاص‌داد و فراهم‌سازی فرصت  گفت‌وگو با مخاطبان را بیان‌گر اهمیت و جایگاه نسل کودک و نوجوان برای فعالان این عرصه ارزیابی‌کرد.

تبیین سیاست‌های کانون گیلان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان

گفتنی‌است، برنامه زنده «صبح تازه» صدا و سیمای مرکز گیلان با رویکرد اطلاع‌رسانی و نشاط‌بخشی به مخاطبان، روزهای شنبه تا پنج‌شنبه روی آنتن‌می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =