نشست تخصصی شعر متعهد در کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور: با توجه به معیارهای «شعر متعهد» و پژوهش در گنجینه‌ی ادب فارسی، این نگاه متعهدانه، پیشینه‌ای به طول تاریخ ادبیات فارسی دارد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نشست تخصصی شعر متعهد در کانون استان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مدیرکل کانون استان گفت: سیستان و بلوچستان حافظ 1300 کیلومتر از مرزهای مشترک ایران با کشورهای پاکستان و افغانستان است که این موقعیت همراه با تنوع قومی و مذهبی، مسایل فرهنگی فراوانی را برای استان و کشور به وجود آورده و کانون پرورش فکری با 31 مرکز ثابت، سیار و پستی همواره سعی دارد بخشی از این فضای فرهنگی را در جهت تحکیم هویت ملی و اسلامی تعدیل کند.

محمدرضا سالاری سپس گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی استان ارایه کرد و در ادامه با تاکید بر اهمیت آموزش در افزایش بهره‌وری همکاران عنوان کرد: آموزش صحیح و کاربردی، رمز موفقیت هر سازمانی است که خواهان پیشرفت و ارایه‌ی خدمت با کیفیت به مخاطبان است.

وی در پایان با اشاره به برگزاری جلسات نیازسنجی، جهت اولویت‌بندی دوره‌های آموزش، ادامه داد: اعتقاد بر این است که نیروها با آموزش کامل در حوزه‌ی تخصصی خود ورود پیدا کنند و به همین منظور برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته تا با هم‌افزایی کارشناسان در بخش‌های مختلف ستاد، در شش ماهه‌ی دوم سال، حضور استادان برجسته‌ای را در استان داشته باشیم.

«شعر متعهد چیست؟» مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون، سخنان خود را با این پرسش آغاز کرد و در پاسخ به آن گفت: هنگامی که از ادبیات متهعد سخن می‌گوییم فقط منظور شعر دفاع مقدس و اشعار آیینی نیست.

مجتبی حاذق دایره‌ی شمول این اصطلاح را دوره‌ای به طول تاریخ ادبیات دانست و گفت: از زمان رودکی، به عنوان پدر شعر فارسی و حتی پیش از او، می‌توان متوجه نگاه متعهدانه‌ی شاعران در حین آفرینش آثارشان شد.

وی با تاکید دوباره بر این نکته که آنچه در ادبیات فارسی انکار ناپذیر است، تعهد صاحبان اثر به فرهنگ ایرانی، اخلاق اسلامی، عرفان اسلامی و احکام اسلامی، به عنوان معیارهای شعر متعهد، است، گفت: آثاری که فاقد این ویژگی‌ها هستند، درصد بسیار ناچیزی را در برابر شعر متهعدانه به خود اختصاص داده‌اند.

سراینده‌ی مجموعه «استرس‌های عصر یخبندان» این تعهد را حتی در زمینی‌ترین آثار هم قابل مشاهده دانست و با ذکر نمونه‌های آن در آثار شاعران پیشین و معاصر، گفت: البته در دهه‌های اخیر جریان‌های «چارچوب شکنانه‌ای» هم به وجود آمد اما به دلیل نداشتن اصالت و عدم اقبال عمومی، توفیقی نیافت.

حاذق ادامه داد: بر اساس تعریفی که استادان ادب ارایه می‌دهند، شعر آیینی، متعهد یا ارزشی دو منظر پیدا می‌کند، یکی اینکه شاعر با موضوع‌های آیینی شعر می‌سراید و دیگر اینکه شاعر در سرایش زمینی‌ترین لحظه‌های خود، به موضع اخلاق، متعهد است.

گفتنی است مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون، در حاشیه‌ی این جلسه، نشستی با مربیان ادبی برگزار کرد و در خصوص دغدغه‌ها، راهکارها و مسایل حوزه‌ی ادبی با آنان سخن گفت.

نشست تخصصی شعر متعهد در کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

نشست تخصصی شعر متعهد در کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =