آشنایی اعضای انجمن نمایش کانون سمنان با عروسک‌های بومی

اعضا و مربیان انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری سمنان با شیوه یافتن و معرفی عروسک‌های بومی آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، راحله دانایی کارشناس آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری ‌جلسه‌ی مجازی این انجمن با دعوت از یگانه عبدالملکی، کارگردان، عروسک‌ساز و مدرس نمایش عروسکی کانون کرمانشاه، پنج‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ در قالب ویدئوکنفرانس، خبر داد و گفت: در این جلسه اعضا و مربیان انجمن در ادامه‌ی مباحث جلسه‌ی گذشته با عروسک‌های بومی مناطق مختلف و چرایی ساخت آن‌ها آشنا شدند.

عبدالملکی در ابتدای جلسه ضمن بیان تاریخچه کوتاهی از عروسک‌های بومی اظهار داشت: عروسک‌های بومی، عروسک‌هایی هستند که فرهنگ، تاریخ و رسوم یک منطقه را زنده نگه می‌دارند و توسط مردمان مناطق مختلف ساخته می‌شوند و هر کدام‌شان قصه‌های شنیدنی در دل خود دارند.

وی در ادامه افزود: عروسک‌های بومی فریاد دست زنان، دختران، مردان و پسران روستای محل تولد خود هستند، فریادی که شاید مدت‌ها خاموش مانده و شنیده نشده است.

عروسک‌های بومی؛ سفیران فرهنگی هر منطقه

مهمان انجمن نمایش کانون سمنان در بخش دیگری از سخنانش، عروسک‌های بومی را سفیران فرهنگی هر منطقه، عنوان و خاطرنشان کرد: این سفیران فرهنگی از یک منطقه به منطقه‌های دیگر سفر می‌کنند تا پیام‌آور حرف خاصی باشند و هرکدام‌ راوی قصه و افسانه‌ی مخصوص به خودشان، فرهنگ، رسوم و میراث ناملموس جامعه هستند.

عبدالملکی همچنین یادآور شد: در ایران حدود ۲۵۰۰ عروسک بومی وجود دارد که هرکدام مطابق با آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه ساخته می‌شوند و زنان روستایی هنگام دوختن این عروسک‌ها، شعرها و لالایی‌های خاص خودشان را زمزمه می‌کنند و با دوختن این عروسک‌ها، فرهنگ منطقه خود را زنده نگه می‌دارند.

وی تأکید کرد: یافتن شخصیت‌های بومی و محلی از دل داستان‌ها و متل‌ها، لالایی‌ها، بازی‌ها، ضرب‌المثل‌های بومی و...، آسان‌ترین راه است و پس از یافتن شخصیت بایست بیوگرافی آن، مورد پژوهش قرار گیرد تا شخصیت‌پردازی و طراحی انجام شود.

عبدالملکی بهترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه‌ی ساخت عروسک را پاپیه‌ماشه دانست و گفت: در واقع یک هنر اصیل و با قدمت است که می‌توان آن را در اشکال و ابعاد مختلف مشاهده کرد و به‌نوعی برای خلق آثار هنری پاپیه‌ماشه می‌توان از متریال اولیه بسیار زیادی استفاده کرد و همین امر هم تنوع و جذابیت بیش‌تری را به آثار هنری می‌افزاید.

گفتنی است، مراسم آیینی در کشور ایران با تنوع اقلیم و فرهنگی که در آن به چشم می‌خورد جایگاه ویژه‌ای دارد. کشوری که ممکن است هم‌زمان عده‌ای سر به آسمان، برای دعای باران باشند و عده‌ای در نقطه‌ای دیگر دست به کار برگزاری مراسم آفتاب‌خواهی! عروسک‌های آیینی، از عمق قلب‌های مردم با طبیعت پیوند می‌خورند و نمایشی زیبا برای کائنات، آسمان و ماه بازی می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =