متولیان عرصه تعلیم وتربیت در گیلان گردهم‌آمدند

مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش در استان گیلان به‌منظور هم‌اندیشی و فرصت‌سازی برای آینده‌سازان ایران اسلامی، گردهم‌هم‌آمدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این نشست هم‌اندیشی به‌منظور افزایش هم‌گرایی فرهنگی، فرصت‌سازی برای نسل کودک ونوجوان و ریل‌گذاری فعالیت‌های کودک و نوجوان‌محور استان، صبح روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ در سالن نشست‌های اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در رشت صورت‌گرفت.

معاون فرهنگی کانون کشور، مدیرکل، معاونان و روسای ادارات، نواحی و مناطق آموزش و پرورش و هم‌چنین، مسئولان ستادی و مراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان از حاضران در این نشست‌بودند و بررسی راهکارهای ارتقای سطح همکاری‌، افزایش گستره اجرای طرح‌ کانون‌مدرسه، همراه‌سازی هرچه‌بیش‌تر مخاطبان با بیست‌وپنجمین جشنواره‌بین‌المللی قصه‌گویی کانون، هدف‌مندسازی پویش‌های کتاب‌محور و زمینه‌سازی جهت نمایش حداکثری پویانمایی«بچه‌زرنگ» را در دستورکارقراردادند.

طی این نشست هم‌اندیشی، معاون فرهنگی کانون کشور و مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در ارتباط با اهداف و چشم‌انداز برنامه‌ها صحبت‌کردند و نمایندگان این  مجموعه‌های فعال در نظام آموزشی و تربیتی استان نیز به ارایه گزارش و بیان نقطه‌نظرات پرداختند.

ارایه گزارش از روند برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی توسط صغری‌قامتی‌مقدم، کارشنای فرهنگی و رابط استانی جشنواره، معرفی کتاب‌های «هنگام‌باران‌بود» و «تشنه‌لبان» به ترتیب از سوی حمیرا خدابنده و لیلا خلقت‌پرور،کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی و مربی‌مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کوچصفهان کانون گیلان، نمایش کلیپ‌های مربوط به فعالیت‌های هدف‌مند و بازدید از نمایشگاه دست‌آوردهای مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، از دیگر برنامه‌های این نشست هم‌اندیشی به‌شمارمی‌رفت.

متولیان عرصه تعلیم وتربیت در گیلان گردهم‌آمدند
حمیراخدابنده، کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون گیلان
متولیان عرصه تعلیم وتربیت در گیلان گردهم‌آمدند
صفری قامتی مقدم، کارشناس فرهنگی کانون گیلان
متولیان عرصه تعلیم وتربیت در گیلان گردهم‌آمدند
لیلا خلقت‌پرور، مربی مسئول کانون کوچصفهان 

متولیان عرصه تعلیم وتربیت در گیلان گردهم‌آمدند

متولیان عرصه تعلیم وتربیت در گیلان گردهم‌آمدند

متولیان عرصه تعلیم وتربیت در گیلان گردهم‌آمدند
بازدید مسئولان از نمایشگاه دست‌آوردهای مربیان و اعضای کانون گیلان 

خدمات‌رسانی موثرفرهنگی، ثمره دیدگاه‌های هم‌افزا

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان نیز سخنان خود در ‌هم‌نشینی فعالان عرصه فرهنگ را با تسلیت ایام رحلت نبی‌مکرم اسلام(ص)  و شهادت امام حسن و امام‌رضا (ع) آغازکرد و ضمنخوش‌آمدگویی به حاضران،  از اهداف برگزاری این نشست سخن‌گفت.

سیدجلیل میرعظیمی در همین‌زمینه، تاکید ویژه وزیران پیشین و فعلی آموزش و پرورش بر لزوم هم‌گرایی فرهنگی را یادآورشد و برگزاری نشست‌های مسئولان نظام تعلیم و تربیت در استان‌ها و بسترسازی برای خدمات تربیتی موثر به‌مخاطبان را دست‌آورد این دیدگاه‌های هم‌افزا عنوان‌کرد.

متولیان عرصه تعلیم وتربیت در گیلان گردهم‌آمدند
سیدجلیل میرعظیمی، مدیرکل کانون گیلان

گستره اجرای طرح کانون‌مدرسه افزایش‌می‌یابد

اجرای موفق طرح‌کانون‌مدرسه در ۱۱ مرکز فرهنگی فرهنگی هنری کانون گیلان طی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ و مشارکت سازنده مسئولان آموزش و پرورش استان نیز از رهاوردهای این هم‌گرایی فرهنگی اعلام‌شد و میرعظیمی با تاکید بر نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان مکمل نظام تعلیم و تربیت استان گفت: طی سال تحصیلی جاری افزایش گستره‌اجرای این طرح در تمامی شهرستان‌های استان را دنبال‌می‌کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان گیلان هم‌چنین، از ظرفیت‌های گسترده و سرمایه‌های انسانی متعهد و متخصص کانون اشاره و با بیان‌این‌که کار فرهنگی بی‌منت، رسالت کانون پرورش فکری است، افزود: عمق‌بخشی به آموزش‌ها و ماناسازی آموخته‌های دانش‌آموزان، ثمره تعامل با آموزش و پرورش است و به تربیت نسلی متعهد، متخصص و گره‌گشا کمک‌می‌کند.

این مدیرفرهنگی در این میان، سخنان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در ارتباط با ضرورت افزایش و تعمیق فعالیت‌های پرورشی و تربیتی را چراغ متولیان عرصه فرهنگ دانست و با تاکید بر لزوم جذاب‌سازی فعالیت‌های کودک و نوجوان محورگفت: در سایه تعامل روزافزون کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش شاهد رخدادهای خوبی در این زمینه هستیم .

قصه‌گویی به جریان فرهنگی تبدیل‌شود

آغاز فرآیند برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون و تبیین نقش قصه به عنوان یک ابزار مناسب تربیتی، از دیگرموضوع‌هایی بود که در سخنان میرعظیمی به‌آن اشاره‌شد و وی با خاطرنشان‌کردن کارکردهای دیروز و امروز قصه‌گویی در ایجاد پیوندهای میان‌نسلی و آشناسازی نسل کودک و نوجوان با داشته‌های فرهنگی اظهارکرد: در گذشته، قصه به‌عنوان ابزار آموزشی و فرصتی برای گردهم‌آیی خانواده‌ها مورد استفاده قرارمی‌گرفت و این روزها افزون بر کارکردهای یادشده ‌می‌تواند در جهت مانوس‌سازی هرچه‌بیش‌تر آینده‌سازان  فرهنگ‌غنی ‌ایرانی‌اسلامی، معرفی اسطوره‌های کشور و آشناسازی مخاطبان با افراد موفق و کارآفرین مورد استفاده‌قرارگیرد.

مدیرکل کانون استان گیلان در همین‌حال، به روند برگزاری و مشارکت و همراهی علاقه‌مندان با این رویدادبین‌المللی طی سال‌گذشته پرداخت و با تاکید بر این مهم که رسالت کانون کشف و پرورش استعدادها است، تصریح‌کرد: برای نیل به این هدف و افزایش حداکثری مشارکت برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری از تعامل و همراهی تمامی مجموعه‌های فعال در این عرصه استقبال‌می‌کنیم.

پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی ثمره ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی

سیدجلیل میرعظیمی دیگر بخش سخنان خود در این نشست را به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های کانون در زمینه بسط و گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی اختصاص‌داد و با اشاره با اجرای طرح «در مسیر دانایی، بربال کتاب» گفت: از روز ادبیات کودک ونوجوان تا هفته کتاب و کتاب‌خوانی سال ۱۴۰۲، شاهد ارسال بیش‌از ۳ میلیون جلد کتاب به مراکز فرهنگی هنری کانون هستیم.

وی توضیح‌داد: این طرح هدف‌مند با هدف غنی‌سازی منابع مطالعاتی کتاب‌خانه‌های کانون کلیدخورد و در مرحله نخست بیش از ۱۳ هزار جلدکتاب،  اسباب‌بازی و بازی فکری به مراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان ارسال‌شد.

او این حرکت فرآیندمحورکه با تلاش مدیرعامل و دیگر مسئولان کانون کشور صورت‌گرفت را مبارک، بسترساز نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب‌خوانی و زمینه‌ساز آگاهی‌بخشی به مخاطبان و پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی متوجه نسل کودک ونوجوان دانست و تاکیدکرد: ضرورت دارد برای نیل به این هدف، سرمایه‌گذاری کنیم.

لزوم تولید آثار فاخر فرهنگی درجهت ارایه آموزه‌های دینی و اخلاقی

سیدجلیل میرعظیمی، تولیدات فاخر فرهنگی در کانون را از دیگر محورهای سخنان خود قرارداد و با اشاره به تولید پویانمایی «بچه‌زرنگ» و موفقیت‌های این اثر در جشنواره‌های مختلف اظهارکرد: انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی و اخلاقی به مخاطب، از اهداف تولید این اثر است و برهمین اساس، اکران این پویانمایی در سینماکانون و دیگر مجموعه‌های فرهنگی هم‌چون: آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولویت برنامه‌ها قراردارد.

مدیرکل کانون گیلان در پایان سخنان خود تاکیدی دوباره بر ضرورت تربیت نسلی باورمند و نقش‌آفرین به‌عنوان سرباز امام زمان(عج) داشت و با خاطرنشان‌کردن سخنان اخیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) پیرامون نزدیکی به قله‌ و لزوم استقامت و امیدواری‌گفت: امیدآفرینی و رقم‌زدن اتفاق خوب در عرصه نظام تعلیم و تربیت کشور را رسالت می‌دانیم و برای دست‌یابی به این هدف تلاش‌می‌کنیم.

متولیان عرصه تعلیم وتربیت در گیلان گردهم‌آمدند

متولیان عرصه تعلیم وتربیت در گیلان گردهم‌آمدند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =