گذار از فبک به فابک آغاز تحول در نظام تعلیم و تربیت

به مناسبت برگزاری نشست فلسفه اسلامی برای کودکان : گذار از فبک به فابک آغاز تحول در نظام تعلیم و تربیت صورت گرفت .

نشست فلسفه اسلامی برای کودکان که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در مشهد مقدس و با حضور برخی از فعالان این حوزه برگزار گردید نوید بخش تحولی بزرگ در نظام تعلیم و تربیت است. گذار از فبک به سوی فابک فرصتی است که در نوبه‌ی خود فراهم‌آور بستر لازم برای تحقق اسناد بخشی و فرابخشی تعلیم و تربیت در کشور خواهد بود.
لیکن در خصوص موضوع این نشست نکاتی لازم است مورد توجه قرار داد که محصول بررسی های علمی در سنوات اخیر در مقوله فبک و فابک است: 
۱- مقدمه فبک و فابک آشناسازی کودکان و نوجوانان و روش تفکر یا قواعد کلی منطق است که در هردو جریان تقریبا نادیده گرفته شده است.
۲- همانطور که در نشست نیز اشاره گردید ما امروز با حکمت اسلامی به جای فلسفه اسلامی مواجه هستیم حکمت هم از نظر متدلوژی و هم از منظر مسائل و محتوا و هم غایت و نتیجه تمایز بنیادین با فلسفه دارد که باید لحاظ گردد.
۳- روش صدرا در انتقال مفاهیم فلسفی و حکمی سیر صیرورت تعلیمی است که در یک پژوهش بین المللی و یک اقدام پژوهی آن را تبیین و تحلیل کرده‌ایم که اگر قرار است تحولی در حوزه حکمت و فلسفه اسلامی برای کودکان اتفاق بیافتد لازم است از نظر روش نیز با آنچه مطلوب نظر حکمای مسلمان است تطابق داشته باشد.
۴- در حوزه ابزار نیز فابک می تواند جلوتر از فبک از برخی ابزارهای انتقال مفاهیم چون قصه گویی، نقالی، بازی و ... بهره‌مند شود و پیشتاز باشد.
۵- عبور از فبک به فابک نباید به رد دستاوردهای فبک منتهی گردد لیکن یقینا" باز آفرینی در این حوزه ضروری است.
۶- وحدت تعالی محور در مکاتب فلسفه اسلامی نقطه مهمی در شکل گیری فابک است که البته در فلسفه غرب جز در معدود مبانی وجود ندارد و همین تعدد نظر مانع ورود مصادیق مفاهیم فلسفی به فبک گردیده است.
۷- صرف انتقال و یاد دهی برخی از مفاهیم فلسفه اسلامی منتهی به فابک نخواهد شد بلکه باید روش تفکر فلسفی که نگاه به مسائل بنیادین به روش عقلی است در کودک و نوجوان شکل گیرد تا بر پایه این زیر ساخت ساختمان فابک امکان تحقق یابد.
۸-جایگزینی حکمت متعالیه با فلسفه بحثی لازمه‌اش رشد معنویت و فهم مساله ولایت است لذا لازم است در کنار تلاش برای فابک، کودک و نوجوان رشد فطرت معنوی هم داشته باشند و این از مختصات موثر فابک است.
۹- همانطور که در این نشست هم تاکید گردید رابطه فبک با اندیشه اومانیستی و پوزیتیویستی غربی، رابطه‌ای معنادار است لیکن اگر رابطه را از نوع کلی و جزئی و نه کل و جزء قرار دهیم امکان بهره‌مندی از فبک به دور از آسیب‌هایش فراهم می‌شود که این لازمه‌اش بازخوانی مبنایی محصولات تولیدی در این حوزه است.
۱۰- به تعبیر برخی از منتقدان نتیجه فبک تسهیل‌گری و نفی مرجعیت معلم و مربی است که با سند الگوی اسلامی پیشرفت و همچنین سند تحول آموزش و پرورش مغایر است که متاسفانه برخی از متفکران حوزه تربیت، که بر جریان کنونی تربیت کشور نیز بسیار موثرند پیش از این نیز با تاکید بر تفکر تجربه‌گرا به عنوان اساس تربیت و تلخیص کارکرد تعلیم در آموزش روش تفکر، این مسیر را هموار سازی کرده اند که باید به گسترش روز افزون این جریان در کشور هم دقت نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =