تشریح  روند برگزاری مرحله استانی جشنواره  قصه‌گویی در« الاتی‌تی»

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان با حضور در برنامه ‌زنده شبانگاهی و خانواده‌محور «الاتی‌تی» شبکه استانی باران، به تشریح روند برگزاری مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرداخت.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، سیدجلیل میرعظیمی در این برنامه که به‌صورت مستقیم از سیمای مرکز استان گیلان‌پخش‌شد،  به اهمیت و نقش قصه و قصه‌گویی در توسعه فرهنگ ایرانی‌اسلامی پرداخت و پیش‌گیری از گُسست‌های میان‌نسلی را از دست‌آوردهای جشنواره‌های قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان دانست.

مدیرکل کانون استان گیلان در همین ارتباط، به پیشینه قصه و قصه‌گویی در کشور پرداخت و اظهارکرد: قصه‌ها و زمزمه‌های مادران ایرانی، همواره منتقل‌کننده مفاهیم و ارزش‌هایی است که در زندگی نسل کودک و نوجوان نقش به‌سزایی داشته و دارد.

وی اضافه‌کرد: قصه، سرشار از آموزه‌ها و موضوع‌های ارزش‌مندی است که بایستی به عنوان یک ابزار تربیتی و کلاس آموزشی مورد توجه قرارداشته‌باشد و در این میان، فرصت‌سازی برای شرکت‌کنندگان گروه‌های سنی مختلف، به ایجاد پیوند فرهنگی و انتقال تجربه‌ها کمک‌می‌کند.

این مدیرفرهنگی بر همین‌اساس نیز از رسالت‌های کانون در استفاده موثر از ابزار قصه‌گویی، جریان‌سازی فرهنگی و بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه در جذب مخاطب سخن‌گفت و افزود: امروزه شاهد تغییر ذائقه نسل کودک و نوجوان هستیم و از این رو، به‌روزرسانی شیوه‌ها و استفاده از ابزار جدید برای همراه‌سازی آینده‌سازان و پاس‌داشت داشته‌های فرهنگی لازم و ضروری است.

او هم‌چنین، از کارکردهای تربیتی قصه‌گویی هم صحبت‌کرد و با بیان‌این‌که در قصه‌گویی مجموعه‌ای از اهداف تربیتی دنبال‌می‌شود، تصریح‌کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای آداب و رسوم غنی و پیشینه فرهنگی است و برهمین اساس نیز صیانت از داشته‌ها و آشناسازی هرچه بیش‌تر فرزندان ایران اسلامی با شخصیت‌های برجسته و اسطوره‌های ملی اهمیت دارد.

مدیر کل کانون استان گیلان در ادامه صحبت‌های خود در برنامه شبانگاهی الاتی‌تی شبکه استانی باران و در پاسخ به پرسشی در ارتباط با راهکارهای این مجموعه برای کشف و پرورش استعدادهای مخاطبان اظهارکرد: طی حرکت‌های فرآیندمحور و در سایه برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی، شاهد ظهور و بروز استعدادها و معرفی قصه‌گویان توان‌مند به جامعه هستیم .

 تشریح  روند برگزاری مرحله استانی جشنواره  قصه‌گویی در« الاتی‌تی»

میرعظیمی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کارشناسان و مربیان با حضور شخصیت‌های برجسته و نام‌آشنا، از دیگر شیوه‌های بسط و گسترش فرهنگ قصه‌گویی است و در همین راستا نیز مربیان مراکز با دعوت از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، والدین و اعضای کودک و نوجوان در انتقال آموزه‌ها به آنان نقش‌آفرین هستند.

این مسئول فرهنگی دیگربخش صحبت‌های خود را به حمایت کانون از بازنویسی و به‌روزرسانی متون کهن و ارایه این آثار به نسل جدید اختصاص‌داد و جشنواره‌های قصه‌گویی را فرصتی برای ارایه این اثرها و بهره‌گیری قصه‌گویان از این آثار برای مطالعه و قصه‌گویی عنوان‌کرد.

نقش قصه‌گویی در مأنوس‌سازی هرچه بیش‌تر کودکان و نوجوانان با مطالعه و کتاب‌خوانی و به تبع‌آن، پیش‌گیری از آسیب‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، از دیگر موضوع‌هایی بود که موردتوجه مدیر کل کانون استان گیلان قرارگرفت و وی تبیین این موضوع که قصه‌گویی امکانی برای مطالعه افزون‌تر، ارتقای آگاهی‌ها و  افزایش دایره واژگانی را فراهم‌می‌کند، افزود: تولید و انتشار محتوای مناسب در فضای مجازی از سوی مربیان و اعضای کانون نیز گامی موثر در مدیریت این عرصه است.

میرعظیمی درهمین‌حال، از نقش مربیان کانون در جذب کودکان و نوجوانان و استفاده از شیوه‌های خلاقانه و هنرمندانه برای انتقال آموزه‌ها به آنان سخن‌گفت و افزود: قصه‌گویی یکی از همین ابزارهای آموزش غیرمستقیم به‌شمارمی‌رود در این قالب، بسیاری از مفاهیم ملکه ذهن مخاطب‌شده و در زندگی روزمره آنان مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

مدیرکل کانون استان گیلان در ادامه، نگاه این مجموعه فرهنگی به تمامی مخاطبان در شهرها و روستاها را یادآورشد و با اشاره به فعالیت‌های مربیان در ۳۱ مرکز فرهنگی هنری ثابت،  ۴ کتابخانه پستی، ۲ مرکز فرهنگی هنری فراگیر( ویژه کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص) و ۴ مرکز سیار شهری و روستایی کانون پرورش فکری  گفت: گسترش عدالت فرهنگی و آموزشی در دستور کار قراردارد.

او درهمین‌حال، کانون را خاستگاه شخصیت‌های برجسته اعلام کرد و با اشاره به افراد موفق در عرصه‌های مختلف که ریشه در این مجموعه فرهنگی دارند، تصریح‌کرد: این مهم اعتباری برای کانون است و تلاش‌داریم از این پیشینه و اعتبار به بهترین نحو ممکن استفاده‌شود.

دیگربخش صحبت‌های مدیرکل کانون استان گیلان در برنامه الاتی‌تی به برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی اختصاص‌داشت و وی با اشاره به برگزاری فعالیت‌های مختلف به این مناسبت اظهارکرد:  اجرای طرح «در مسیر دانایی، بر بال کتاب» نیز از برنامه‌های فرآیندمحور این نهادفرهنگی است و در این میان، بیش از ۱۳ هزار کتاب جدید در اختیار اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون استان قرارگرفته است.

او درپایان سخنان خود ۲۷ تا ۲۹ آبان ۱۴۰۲ را زمان برگزاری مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون اعلام و از تمامی مسئولان، اصحاب‌رسانه،  صاحبان قلم و اندیشه و علاقه‌مندان به هنر قصه‌گویی برای حضور در سالن اجتماعات این مجموعه فرهنگی در رشت دعوت‌کرد.

 تشریح  روند برگزاری مرحله استانی جشنواره  قصه‌گویی در« الاتی‌تی»

گفتنی‌است، مرحله پایانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هم‌زمان با شب یلدای سال ۱۴۰۲ به‌میزبانی یزد برگزارمی‌شود.

شایان‌ذکر است، «الاتی‌تی» عنوان مجموعه شبانگاهی و  خانواده‌محور سیمای استانی گیلان است که همراه با گزارش های متنوع وطرح مسائل اجتماعی پخش.می‌شود. کلیپ، آقای گویا (صداپیشه) و گفت‌وگو با مهمان، ازدیگر بخش‌های برنامه «الاتی‌تی» است که روزهای یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت ۲۱:۳۰ به مدت ۵۵ دقیقه روی آنتن‌می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =