کد خبر: 334052
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
پرواز سیمرغ در دنیای عروسک ها

نخستین جشنواره طراحی و ساخت عروسک های شاهنامه در مشهد به کار خود پایان داد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، نخستین جشنواره طراحی و ساخت عروسک های شاهنامه با عنوان «سیمرغ» پس از چهار ماه فعالیت با این نوید به کار خود پایان داد که قرار است دبیرخانه دائمی سالانه یا دوسالانه آن در مشهد افتتاح شود. در این مراسم که با حضور علاقه مندان فرهنگ و هنر، هیئت داوران و جمعی از مدیران شهری در فرهنگ سرای کودک و آینده بوستان کوهسنگی برگزار شد، از خالقان سیزده اثر برگزیده جشنواره، تقدیر به عمل آمد. انتخاب این تعداد از میان هشتاد اثر عروسکی برگرفته از شاهنامه صورت گرفت که از سراسر کشور در سه محور «عروسک های بازیچه»، «نمایشی» و «دکوراتیو» به جشنواره ارسال شده بودند.

در بخش عروسک های نمایشی، مژگان شمیمی با عروسک «اسب چوبی» و مرضیه حزیره با عروسک «تئاتر کاغذی» مربی هنری کانون پرورش فکری برگزیده شدند. در این بخش همچنین از پروین قهرمانی نژاد با اثر«اسب سیاه»، عاطفه خالصی فر و فائزه زرغانی با اثر «هفت خان رستم» و ریحانه شریفی و فرهانه شریفی با عروسک «دیو سپید» تقدیر شد. در بخش عروسک های بازیچه ای، سمیه نخعی با پازل «شخصیت های شاهنامه» به عنوان برگزیده معرفی شد. همچنین در بخش عروسک های دکوراتیو فاطمه قدرتی از مشهد با عروسک «سهراب و گردآفرید» برگزیده این جشنواره شد.


«سیمرغ» دائمی می شود
همچنین در این مراسم، رئیس جشنواره سیمرغ وعده دائمی شدن جشنواره سیمرغ را با افتتاح دبیرخانه آن و فعالیت به صورت سالانه یا دوسالانه داد.
جلیل بامشکی با اعلام این خبر گفت: جشنواره سیمرغ یکی از اقداماتی است که در راستای ترویج موضوعات شاهنامه و غنابخشی به منطقه فرهنگی تاریخی توس اجرا می شود. در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد کارویژه ای به نام منطقه فرهنگی تاریخی توس وجود دارد که اقداماتی را با رویکرد ترویجی و آموزشی، به ویژه برای کودکان و نوجوانان در طول سال در این منطقه برنامه ریزی می کند.در راستای تفاهم نامه معاونت زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اداره کل آموزش وپرورش استان برای برگزاری سلسله برنامه هایی در مدارس با عنوان زنگ شاهنامه، ایده جشنواره سیمرغ در ابتدای سال در اتاق فکر این معاونت خلق شد و در مشورت با اساتید مرتبط مورد استقبال قرار گرفت.او با اشاره به پذیرش بیش از هشتاد اثر در دبیرخانه جشنواره سیمرغ گفت: ما و سایر دستگاه های مشارکت کننده در این جشنواره برای حمایت از وارد شدن محصولات خروجی جشنواره به بازار کار آمادگی داریم و دست کم امیدواریم بتوانیم برای این محصولات در بازار سوغات فرهنگی مشهد و منطقه تاریخی توس جایی باز کنیم؛ زیرا کمبودهای جدی در این زمینه وجود دارد. همچنین امیدواریم اختتامیه جشنواره سیمرغ امتدادی برای پیمودن یک راه مستمر و رسیدن به هدفی بلند باشد که ثمراتش را در کودکان و نوجوانان و در بازار محصولات اسباب بازی ببینیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =