علوم انسانی در کانون از جایگاه بالایی برخوردار است

حجت‌الاسلام رضا غلامی می‌گوید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید علوم انسانی را جدی بگیرد تا بتواند از آن در راستای ماموریت‌هایی که به آن سپرده شده است، استفاده کند.

به گزارش اداره کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، حجت‌الاسلام رضا غلامی رییس شورای سیاستگذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی طی سخنانی درباره جایگاه علوم انسانی بومی تا علوم انسانی اسلامی، بیان کرد: آنچه که جرقه برگزاری این نشست را زد، صحبتی بود که رئیس جمهور در بازدید از غرفه کانون در نمایشگاه کتاب اخیر داشتند. ایشان در این بازدید گفتند کانون یک سلسله کتاب در حوزه علوم دارد، در حالی‌که جای علوم انسانی خالی است و برهمین اساس طی صحبت‌هایی که با مجمع عالی علوم انسانی انجام شد از آن استقبال کردند. منظور از کتاب صرفا انتشار نیست، بلکه هدف ایجاد یک جریان در آموزش و پرورش است. کانون پرورش فکری فضای گسترده‌تری نسبت به آموزش و پرورش دارد، چرا که با طیف وسیعی از دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف روبروست.

این پژوهشگر دامه داد: یکی از مشکلات ما این است که بچه‌های با استعداد بالا علاقه‌ای به تحصیل در حوزه علوم انسانی ندارند و کانون می‌تواند در این راستا اثرگذار باشد، ضمن این‌که علوم انسانی در کانون جایگاه بالایی دارد، چرا که عنوانش نیز پرورش فکری است که به یکسری منابع نیاز دارد. علوم انسانی را باید کانون پرورش فکری جدی بگیرد تا بتواند از آن در راستای ماموریت‌هایی که به آن سپرده شده است، استفاده کند.

غلامی همچنین درباره این‌که چرا مقطع علوم انسانی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه مهم است اظهار کرد: برخی از تصورهای نادرست ناشی از بزرگ‌نمایی‌های رسانه‌ای درباره علوم انسانی در ذهن دانش‌آموزان جا خوش کرده است. هر میزان به افزایش هوشمندی در روندد انتخاب رشته به دانش‌آموزان کمک شود توانایی دانش‌آموز برای تحصیل موفق ارتقا می‌یابد. تقویت علوم انسانی در نظام آموزش و پروش یک امر دو طرفه است و به جز آموزش و پرورش و نهادهای مرتبط دانش‌آموزان و اولیای آنها نیز با فهم خود به تقویت نظام علوم انسانی در آموزش و پرورش کمک می‌کنند. تحول در علوم انسانی در کشور مستلزم ورود دانش‌آموزان با انگیزه و با استعداد به دانشگاه‌های علوم انسانی است. ضمن این که آشنایی دانش آموزان با علوم انسانی به انتخاب رشته در فرآیند آزمون و دانشگاه منجر می‌شود.

علوم انسانی در کانون از جایگاه بالایی برخوردار است

این مدرس فلسفه سیاسی و مطالعات فرهنگی و تمدنی در ادامه به دشواری‌های بحث درباره علوم انسانی برای طیف‌های دانش‌آموزی اشاره و مطرح کرد: این به رویکرد منفی سیستم آموزش و پرورش بر می‌گردد، کمبود شدید تجربه جذاب و الهام‌بخش، نظام آموزش عالی کم کیفیت علوم انسانی و رویکرد منفی بخشی از مردم، شان و منزلت اندیشمندان علوم انسانی، عدم آشنایی اولیه با کارکردهای متنوع و اثربخش آن،اولویت یافتن رفاه در سبک زندگی نسل‌های جدید، مبهم بودن مشاغل و درآمد آنها برای دانش‌آموزان از جمله این موارد است.

این استادیار دانشگاه همچنین در توضیح چیستی علوم انسانی گفت: توصیف و تببیین پدیده‌های اجتماعی با روش‌های ریاضی است. کار اصلی آن درک نقاط قوت و فهم آسیب‌های جامعه و ارائه از تصویر جامعه است که امکان شناسایی ظرفیت‌ها را می‌دهد و امکان شناسایی و مقابله با انواع آسیب‌های اجتماعی را ایجاد می‌کند. در راستای تفاوت علوم انسانی با فلسفه این است که فلسفه غیرتجربی و آزاد است و به جهت ساخت بنیادهای هستی‌شناسی علوم مادر همه رشته‌های علوم انسانی است، اما نباید همه را یکسان در نظر گرفت.

او درباره نسبت علوم انسانی با تعالیم دینی نیز توضیح داد: در قلمرو مشخص دین علاوه بر ارائه آموزه‌های هستی‌شناسی و انسان‌شناختی مجموعه‌ای هماهنگ از بایدها و نبایدها ارائه می‌کند. که باید در کنار فلسفه تشکیل‌دهنده مبانی کلان علوم انسانی در نظر گرفت. همچنین علوم انسانی اسلامی به علومی می‌گویند که پیش فرض‌های حاکم بر زیرساخت‌های آن علاوه بر فلسفه عقلانیت اسلامی را تشکیل می‌دهد.

مؤسس و رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانیِ اسلامی صدرا در ادامه به رابطه علوم انسانی با سایر علوم نیز اشاره کرد و گفت: علوم انسانی در پی فلسفه و علوم غیرانسانی شکل می‌گیرد. در واقع علوم انسانی متعلق به عصر مدرن است و پس از انقلاب صنعتی زندگی شهری و توسعه شهرها نیازمند به آن شد. علوم انسانی چندان وسیع نبود و مرزبندی دقیقی با سایر علوم نداشت، اما اندک اندک توسعه یافت و مرزهای آن پررنگ شد. مشاغل مرتبط با علوم انسانی بسیار متنوع است و مشاغل هر رشته با دیگری یکسان نیست. عضو هیئت علمی، معلم، مترجم و ویراستار، کارمند دولت، کارشناسی، مدیران جزیی و ارشد، وکالت، امداد اجتماعی، فعالیت در اتحادیه‌ها، تاسیس و فعالیت در انجمن‌های مردم نهاد و... برخی از مشاغلی است که در زیر مجموعه علوم انسانی تعریف می‌شوند.

نشست هم‌اندیشی علوم انسانی؛ از چیستی تا کارکردها روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ با حضور جمعی از مدیران و پژوهش‌گران حوزه علوم انسانی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =