هدایت تحصیلی باید همزمان با آموزش عمومی باشد

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش معتقد است: هدایت تحصیلی در آموزش عمومی اتفاق نمی‌افتد. باید آموزش به نحوی باشد که فرد در کنار بازار کار بتواند علم خودش را نیز افزایش بدهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید نیکزاد مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در نشست هم‌اندیشی علوم انسانی؛ از چیستی تا کارکردها گفت: «امیدوارم در این فرصت کوتاه مطالب ارائه شده مورد استفاده قرار بگیرد. انشاالله در فرصت بعدی مستند و مکتوب آن‌ها را خدمت شما ارائه خواهم کرد. از نظر من، رابطه آموزش عمومی و عالی بحث مهمی است. به علت زمان محدود استنادها را نمی‌توان ارائه کرد و فقط به کلیات ارجاع می‌دهم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر از هر امری که اتفاق می‌افتد، هدف را مشخص کنیم بهتر نتیجه خواهیم گرفت. آموزش عمومی ۱۲ ساله است و آموزش عالی شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است و بحث اینجا درباره دوره کارشناسی است. هدف از آموزش عمومی، دو امر مورد درخواست است: بحث خواندن و نوشتن و سایر آموزش‌های مورد نیاز هر فرد در جامعه مثل آموزش ریاضی، ادبیات، قرآن و تعلیمات دینی.»

او درباره تقسیم‌بندی آموزش عمومی بیان کرد: «دوره عمومی به دو بخش ابتدایی و متوسطه تقسیم می‌شود که هر کدام دو دوره دارند. در ابتدایی مباحث کلی بیان می‌شود و در متوسطه اول، مطالب مقداری تخصصی می‌شود و در دوره دوم به صورت کاملا تخصصی پیش می‌رود. دوره آموزش عالی، یک دوره تربیت عالی برای متخصص است. باید دانست که آیا این آموزش عالی، یک سبک بومی است یا وارداتی است؟ این یک سبک وارداتی است و براساس سبک ایرانی اسلامی نیست. اگر بخواهیم از بعد اسلامی به آن نگاه کنیم، شاید مقداری فرهنگ اسلامی را به آرمان‌گرایانه فکر کردن و عملگرا نبودن متهم کنند.»

هدایت تحصیلی باید همزمان با آموزش عمومی باشد

وی افزود: «در قرآن زیاد به بعد عمل‌گرایی در اسلام تاکید شده، همانند آنچه که ایمان و عمل صالح در کنار هم در قرآن بارها آورده شده است. من به یک آیه استناد می‌کنم و با توجه به آن، به آموزش عمومی ارجاع می‌دهم. در سیستم آموزش عمومی و عالی حتی در خواندن و حفظ کردن مشکل دارند چون مرحله دوم به درستی اتفاق نیفتاده است. باید تزکیه کند و هر آنچه که خوانده را عمل کند. اینجاست که مرحله سوم و علم‌آموزی اتفاق می‌افتد. این سیر وقتی اتفاق می‌افتد، حکمت اتفاق می‌افتد و فرد متخصص می‌شود طبق آنچه که در آیه قرآن آمده است.»

او با ارجاع به سخنی از امام علی(ع) گفت: «امام علی(ع)، زندگی هر فرد را به سه هفت سال تقسیم می‌کند: هفت سال اول فقط بازی، هفت سال دوم به بحث تربیت یا خواندن و نوشتن، هفت سال سوم بحث به کار گرفتن و آموزش مهارت و تخصص. اتفاقی که در بحث دانش‌سرا اتفاق می‌افتاد و دانش‌آموزی برای معلم شدن آموزش داده می‌شد که بحث به کار گرفتن و آموزش مهارت و تخصص بود.»

نیکزاد راجع به گسست سنی بین معلم و دانش‌آموز در سال‌های اخیر گفت: «امروز گسست سنی بین معلم و دانش‌آموز با توجه به کمبود معلم ایجاد شده. جای نگرانی دارد از اینرو باید برای معلم‌های بازنشسته فراخوان بدهیم. از حیث روان‌شناسی، این رابطه بین معلم بالای ۶۰ سال با دانش‌آموز جوان و نوجوان چالش برانگیز است.»

وی در پایان از شیوه هدایت تحصیلی در آموزش عمومی گلایه و عنوان کرد: «از نظر من، هدایت تحصیلی در آموزش عمومی اتفاق نمی‌افتد. باید آموزش به نحوی باشد که با ورود به بازار کار همزمان باشد و در کنار بازار کار بتواند علم خودش را افزایش بدهد. ما می‌توانیم از یک سیر قدیمی در حوزه علمیه استفاده کنیم که مبتنی بر زندگی ایرانی اسلامی است به این صورت که مبلغ همزمان وارد حوزه تبلیغی می‌شود و به خواندن درس ادامه بدهد؛ این‌طوری همه نیازهای او شامل وارد بازار کار و اجتماع شدن، کسب درآمد و تشکیل خانواده پاسخ داده می‌شود و یک نیازی برای نیاز دیگر بی‌پاسخ نمی‌ماند.»

نشست هم‌اندیشی علوم انسانی؛ از چیستی تا کارکردها روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ با حضور مدیرعامل کانون و جمعی از مدیران و پژوهش‌گران حوزه علوم انسانی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =