نقشه مهندسی فرهنگی استان ترسیم ‌شود/ لزوم هم‌افزایی و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان برلزوم تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان در جهت هم‌افزایی و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای تاکیدکرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این بخشی از صحبت‌های محمد مهدی نیازمند در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی و دومین جشنواره سرود آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گیلان است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان گیلان طی این نشست که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد فعال در عرصه فرهنگ صورت‌گرفت، با مهم قلمدادکردن هم‌گرایی و هم‌افزایی‌ها تصریح‌کرد: تقویت نگاه هم‌افزا، نقش به‌سزایی در جهت‌دهی به برنامه‌ها و بهره‌مندسازی جامعه از برکات حرکت‌های فرهنگی و هنری دارد.

این مسئول درعین‌حال، از اهمیت توجه به پیوست‌های فرهنگی در طرح‌ریزی برنامه‌های دستگاه‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد سخن‌به‌میان‌آورد و تاکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) براین مهم را بیان‌گر اهمیت موضوع و نیازمند پیگیری‌های موثر و نتیجه‌بخش‌ دانست.

محمدمهدی نیازمند توضیح‌داد: لازمه کار فرهنگی  ثمربخش، هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و استمرار است و برای نیل به اهداف ضرورت‌دارد با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، گام‌های مستمر و پیوسته برداشته‌شود.

وی در همین ارتباط به فعالیت‌های کودک و نوجوان محور و جشنواره‌های کانون پرورش فکری اشاره‌ و اظهارکرد:  این برنامه‌ها ابزاری برای انتقال مفاهیم مبتنی برارزش های ایرانی و اسلامی است و برهمین اساس نیز همراهی با این حرکت‌های فرهنگی ضرورت‌دارد.

نیازمند درهمین‌حال  به اهمیت اطلاع‌رسانی مناسب از سوی رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی پرداخت و آگاه‌سازی و جلب نظر مخاطب را پیش‌نیاز توفیق در اجرای فعالیت‌های فرهنگی‌ هنری خواند.

او اضافه‌کرد: مکاتبه با فرمانداری‌ها جهت پیش‌برد برنامه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تبلیغی شهرداری‌ها نیز در دستورکار قرارمی‌گیرد.

لزوم بسترسازی جهت تشریح جشنواره‌های هنرهای‌نمایشی و سرود کانون در شبکه استانی باران، همراهی دستگاه‌ها طی برگزاری و مشارکت حداکثری در تولید محتوا و ارایه آثار، از دیگر موضوع‌هایی بود که محمد مهدی نیازمند برآن تاکیدداشت.

این مسئول فرهنگی هم‌چنین، از رایزنی برای برگزاری آیین پایانی این رویدادها در مکانی شایسته و مناسب خبرداد و بر حمایت حداکثری متولیان حوزه فرهنگ استان برای دست‌یابی به اهداف برگزاری جشنواره‌های سرود و هنرهای نمایشی کانون تاکیدکرد.

جشنواره‌های کانون، ابزار نیل به اهداف تربیتی است

مدیرکل کانون استان گیلان نیز سخنان خود در این نشست را با اشاره به سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) و روز تکریم مادران و همسران شهدا آغاز و ابرازامیدواری کرد که نشست‌های هم‌اندیشی، بسترساز رخدادهای خوب فرهنگی در استان باشد.

نقشه مهندسی فرهنگی استان ترسیم ‌شود/ لزوم هم‌افزایی و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای

سیدجلیل میرعظیمی در ادامه، به‌تشریح اهداف و برنامه‌های دست‌اندرکاران جشنواره‌های سرود و هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و این حرکت‌ها را زمینه‌ساز تحقق اهداف تربیتی عنوان‌کرد.

وی در همین‌زمینه به محتوای تربیتی و معنوی آثار ارایه‌شده اشاره‌داشت و در تبیین تاثیرگذاری تولیدات فرهنگی‌هنری مناسب گفت: تولید و فراگیری سرود « سلام فرمانده» را می‌توان نمونه‌ای موفق ارزیابی‌کرد.

میرعظیمی در همین‌ارتباط، سبقه درخشان و ظرفیت‌های گسترده استان را یادآورشد و با بیان اینکه این توانمندی‌ها، به برگزاری هرچه‌بهتر جشنواره‌های کانون و تقویت باورهای دینی و افزایش روحیه انقلابی مخاطبان کمک‌می‌کند، افزود: برای تحقق این اهداف نیز نیازمند حرکت‌های هم‌افزا هستیم.

او درعین‌حال، نشاط‌بخشی به جامعه و کشف و پرورش استعدادهای مخاطبان را از دیگر دست‌آوردها دانست و افزود: فرصت‌سازی برای معرفی استان گیلان به عنوان محل استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره سرود، از دیگر اهداف متصور و در دسترس است.

این مدیرفرهنگی در ادامه به تشریح محورهای موضوعی جشنواره‌های سرود و هنرهای نمایشی کانون پرداخت و گروه‌های سنی ۷ تا ۲۲ سال را شرکت‌کنندکان در این رویدادها اعلام‌کرد.

مدیرکل کانون گیلان با اشاره به این موضوع که  ۲۰ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۲ به‌ترتیب برای بارگذاری سرودها و ارسال فیلم آثار نمایشی در قالب لوح فشرده، اعلام‌شده، افزود: پس از پایش و ارزیابی، یک سرود کانونی و یک سرود غیرکانونی برای رقابت پایانی انتخاب‌می‌شود.

وی هم‌چنین، آثار منتخب‌استانی در عرصه هنرهای نمایشی را ۳ اثر اعلام‌کرد و گفت؛  قدردانی از خالقان تعداد دیگری از آثار نیز در دستورکار قراردارد.

سیدجلیل میرعظیمی در پایان صحبت‌های خود با قدردانی از حمایت‌های مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان و مشارکت دستگاه‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد، ابرازامیدواری کرد تا با همراهی حداکثری مخاطبان، زمینه پویایی افزون‌تر جامعه و برگزاری آبرومندانه این جشنواره‌ها در استان فراهم‌شود.

ادامه‌بخش این نشست نیز صحبت‌های سجاد کوچک‌نژاد، معاون فرهنگی و خدیجه زحمتکش، کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان بود و در این میان، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم‌نهاد حاضر درجلسه، به ارایه پیشنهادها و تشریح ظرفیت‌های مجموعه‌های متبوع خود برای مشارکت در برگزاری هرچه بهتر مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی و دومین جشنواره سرود آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداختند.

شایان‌ذکر است، در این جلسه نمایندگانی از استانداری، آموزش و پرورش، صداوسیما، بنیاد شهید و امور ایثارگران، آموزش و پرورش استثنایی، کانون فرهنگی‌هنری مساجد،کمیته امداد امام خمینی(ره)، معاونت فرهنگی سپاه قدس و سینمای جوانان استان گیلان، کانون فرهنگی‌هنری تسنیم و سازمان فرهنگی‌اجتماعی‌ورزشی شهرداری رشت حضورداشتند.

نقشه مهندسی فرهنگی استان ترسیم ‌شود/ لزوم هم‌افزایی و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای

نقشه مهندسی فرهنگی استان ترسیم ‌شود/ لزوم هم‌افزایی و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای

نقشه مهندسی فرهنگی استان ترسیم ‌شود/ لزوم هم‌افزایی و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای

نقشه مهندسی فرهنگی استان ترسیم ‌شود/ لزوم هم‌افزایی و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای

خاطرنشان‌می‌شود، این نشست ۶ دی ۱۴۰۲ در دفتر امور اجتماعی و فرهنگی  استانداری استان گیلان در رشت برگزارشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =