در نخستين جشنواره فيلم كودكان براي كودكان بزرگان سينماي كودك جهان آثار بچه‌هاي ايراني را تماشا كردند

برگزيدگان نخستين جشنواره فيلم كودكان و نوجوانان «قاصدك» معرفي شدند

برگزيدگان نخستين جشنواره فيلم كودكان و نوجوانان «قاصدك» معرفي شدند.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، در آييني كه در روز دهم خرداد هم‌زمان با روز پاياني برگزاري اجلاس سازمان بين‌المللي فيلم براي كودكان و نوجوانان سيفژ در تهران و با حضور اعضاي اين سازمان برگزار شد از 16 برگزيده با اهداي 5 تنديس طلايي، 3 تنديس نقره‌اي، 3 تنديس برنزي، 4 ديپلم افتخار و يك جايزه مخصوص هيأت داوران به همراه دوربين عكاسي تقدير شد.
جشنواره فيلم كودكان براي كودكان از بچه‌هاي 6 تا 16 ساله ايراني خواسته بود با ساخت فيلم با موضوع، شيوه و زمان آزاد در اين رقابت هنري شركت كنند.
هيأت داوران اين جشنواره شامل پوران درخشنده، وجيه‌ا... فردمقدم، هادي يقين‌لو، محمدرضا كريمي‌صارمي و مهدي باقري پس از بررسي بيش از 70 فيلم راه يافته به بخش مسابقه ضمن معرفي برگزيدگان با صدور بيانيه‌اي اظهار اميدواي كردند در كشور، گام‌هاي بلندتري در زمينه آموزش فيلم‌سازي با راه‌اندازي فضاهايي مناسب در آموزش و پرورش، مراكز سينمايي، پويانمايي و فرهنگي براي فرزندانمان برداشته شود.
داوران اين جشنواره در بخش ديگري از بيانيه آورده‌اند در اين گام نخست سعي ما بر آن است تا ضمن گسترش اين هنر در ميان نسل كودك و نوجوان عرصه را تا حد توان به گونه‌اي در اختيار آنان كه سرشار از صداقت پاكي و سادگي هستند قرار دهيم تا بتوانند در فضايي شفاف افكار و انديشه‌هاي خود را مطرح نموده و ارتباط بهتر و مؤثري با اوليا و مربيان برقرار كنند.
در پايان اين آيين، برگزيدگان نخستين جشنواره فيلم كودكان براي كودكان در پنج گروه سني جايزه خود را از دست مونيك لسارد دبيركل سيفژ، مديرعامل كانون و دبير جشنواره دريافت كردند.
حضور دو كودك معلول كه بخشي از زندگي آنان توسط «عرفان پروانه» كودك 9 ساله تهراني در فيلم «من مي‌توانم» به تصوير كشيده شده بود و اين فيلم تنديس طلايي جشنواره را به خود اختصاص داد جمعيت حاضر در سالن را به شدت تحت تأثير قرار داد.
هيأت داوران علاوه بر اهداي اين جايزه به عرفان از «فاطمه عسگري» و «زهرا رنجبر» دو كودك معلول نيز به خاطر تلاش و اميد به زندگي با اهداي ديپلم افتخار تقدير كرد.
كارگردان خردسال اين فيلم كه از دريافت اين جايزه بسيار خوشحال بود در پايان گفت: دو كودك معلول از شاگردان مادرم بودند كه معلم گفتاردرماني است و من به بچه‌هايي كه مشكل جسمي و معلوليت‌ دارند مي‌گويم با اميد و تلاش مي‌توانند به همه چيز برسند.
بر اساس اين گزارش هيأت داوران جشنواره در گروه «الف» (بچه‌هاي پيش از دبستان)، تنديس طلايي خود را به «نگار مشهدي‌فراهاني» از تهران كارگردان فيلم «قورباغه» و تنديس برنزي خود را به «عليرضا ديزجي» از تهران كارگردان فيلم «پارك محله» اهدا كرد.
در گروه «ب» (دانش‌آموزان سال‌هاي اول تا سوم دبستان) تنها يك تنديس طلايي به «عرفان پروانه» كارگردان فيلم «من مي‌توانم» اهدا شد و در گروه «ج» (دانش‌آموزان سال‌هاي چهارم و پنجم دبستان) تنديس طلايي به «نيوشا روشنايي» از تهران با فيلم «زلزله»، تنديس نقره‌اي به «بزرگمهر صفورا» از تهران با فيلم «اين يك راز است»، تنديس برنزي به «پرديس عزيزي» از ايلام با فيلم «براي دوست» و ديپلم افتخار به «پويان پارسي‌نژاد» از تهران با فيلم «بازي با زندگي» تعلق گرفت.
در گروه «د» (دانش‌آموزان دوره راهنمايي)، «مهدي توحيدي» كارگردان فيلم «صداقت كودكانه» تنديس طلايي، «ندا باكيده» كارگردان فيلم «نگاه» تنديس نقره‌اي و «مينا بهادردار» از شيراز كارگردان فيلم «هديه» تنديس برنزي اين جشنواره را از آن خود ساختند.
هيأت داوران همچنين در گروه «هـ» (دوره دبيرستان) «آوا فياض‌واثقي» از تهران را به خاطر فيلم «معناي زندگي‌»، و «سليمان نوراني» از آمل را به خاطر فيلم «توبه» به ترتيب شايسته دريافت تنديس طلايي و نقره شناخت. دو ديپلم افتخار نيز به صورت ويژه به «فاطمه عسگري» و «زهرا رنجبر» بازيگران معلول فيلم «من مي‌توانم» و دو عروسك دارا و سارا به «پگاه و پرند كريم‌زاده» از كردستان به خاطر بازي در فيلم «يك» اهدا شد.
در اين آيين همچنين گزيده‌اي از فيلم‌هاي برگزيده اين جشنواره به نمايش گذاشته شد.
به گفته دبير جشنواره اين آثار علاوه بر نمايش در سينماهاي كانون، صدا و سيما و جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان اصفهان نيز نمايش داده خواهد شد.
مهدي باقري اظهار اميدواري كرد اين جشنواره در سال‌هاي آينده به صورت گسترده‌تري برگزار شود.
تصاوير ديگري از اين آيين در بخش پيوست خبر قابل مشاهده است.