قصه‌گویان کانون باید توانمند ‌باشند

سیاست‌گذاری‌های جشنواره قصه‌گویی در کانون، برنامه‌ها و چشم‌اندازهای آن در سطح کلان و ملی بخش‌های اصلی گفت‌وگوی معاونت فرهنگی به عنوان رییس جشنواره قصه گویی با نشریه خبرنامه کانون است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمد باقر آدوسی در گفت‌وگو با خبرنامه کانون که ویژه شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منتشر شده، گفته است: توان‌مندسازی نیروی انسانی کانون یکی از اهداف برگزاری جشنواره قصه‌گویی است.
رییس جشنواره افزوده است: ما در کانون، جشنواره‌های مختلفی داریم که یکی از آن‌ها قصه‌گویی‌است، از جشنواره‌ی اول تاکنون تلاش شده که مربی‌های فرهنگی که آموزش قصه‌گویی به آن‌ها داده شده و خودشان هم تکنیک لازم را دارند، در جایی جمع شوند و کار قصه‌گویی را انجام دهند.
آدوسی در عین حال تأکید کرده است: ما به دنبال این بودیم که در کنار گسترش این فعالیت، مبانی علمی و نظری آن ترویج پیدا کند وامروز پس از برگزاری 15 جشنواره می‌بینیم در جشنواره شانزدهم مربیان می‌توانند با قصه گویان خارجی رقابت کنند بنابراین کانون در توانمند سازی قصه گویانش موفق بوده است.
 معاون فرهنگی کانون در تاثیر این جشنواره در جامعه یا در میان مدارس و اولیای تربیتی توضیح داده است: الان حدود 23 درصد از افراد شرکت‌کننده در جشنواره‌های قصه‌گویی ما، در بخش آزاد هستند و این نشان می‌دهد که حدودا یک چهارم شرکت‌کننده‌های ما غیرکانونی – مربیان مهد کودک، معلمان و روحانیون و... - هستند و این نکته به ما امید می‌دهد که اگر ما اصولی‌تر حرکت کنیم، می‌توانیم توفیق بیش‌تری پیدا کنیم.
 وی در عین حال با اشاره به استقبال مسوولان استان به جشنواره‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفته است: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که جامعه آمادگی دارد تا از قصه‌گویی به عنوان فرهنگ قرآنی و ملی و تربیتی به درستی بهره ببرد.
آدوسی در ادامه این گفت‌وگوآورده است: خیلی از دستگاه‌ها مثل شهرداری و کتاب‌خانه‌های عمومی رویکردشان این است که با کانون تفاهم‌نامه‌هایی امضا کنند و آموزش‌های قصه‌گویی در آن مراکز هم ترویج داده شود. این یعنی بیرون از کانون استقبال خوبی وجود دارد و ما باید برای ترویج قصه‌گویی مشارکت این دستگاه‌ها را داشته باشیم.
رییس جشنواره قصه‌گویی در بخش دیگری از سخنانش از جایگاه جشنواره قصه‌گویی در سطح بین‌المللی گفته  و افزوده است: خوش‌بختانه جشنواره‌ی ما به عنوان یک جشنواره‌ی بین‌المللی شناخته شده است، اگرچه شاید قصه‌گویان خارجی در مرحله اول ثبت‌ نام از سطح برگزاری جشنواره نگرانی داشته باشند اما با اندکی پرس‌وجو برای حضوردر این جشنواره مشتاق می‌شوند و الان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که خیلی از جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی در سطح جهان از قصه‌گویان ما برای حضور دعوت می‌کنند و ما سعی می‌کنیم قصه‌گویان برگزیده‌ی خودمان را به این جشنواره‌ها بفرستیم تا هم از تجربیات آن‌ها استفاده کنند و هم دانسته‌هایشان را منتقل کنند.
معاون فرهنگی کانون در ادامه سخنانش تشکیل باشگاه قصه‌گویان را باعث ارتقای کیفیت جشنواره دانسته و بیان داشته است: با شکل‌گیری باشگاه قصه گویان به صورت سازمانی مردم نهاد، ارتباطات بین‌المللی گسترش یافته و جریان قصه‌گویی از دستگاه‌های دولتی خارج و مردمی خواهد شد.
آدوسی در همین حال اضافه کرده است: باشگاه قصه گویان می‌تواند با دیگر سازمان‌های مردم نهاد (NGO)‌های مربوط به قصه‌گویی در دیگر کشورها برای گسترش مبحث قصه‌گویی رایزنی کنند.
 در همین حال آدوسی یادآوری کرده است: طی 9 ماه گذشته مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هفتاد هزار بار قصه گویی کردند و یک صد میلیون و صدهزار نفر به جلسات قصه‌گویی آمده‌اند و قصه گوش کردند و امیدوارم کانون هم‌چنان دستگاه متولی ترویج فرهنگ قصه‌گویی باشد و دیگر دستگاه‌های فرهنگی موظف شوند تا برای این هنر ارزشمند برنامه‌ریزی کنند.
در پایان این گفت‌و‌گو رییس جشنواره قصه گویی به ابراز امیدواری پرداخته است که در آینده نزدیک شاهد تشکیل دبیرخانه دایمی و بانک اطلاعاتی کاملی از قصه‌گویان ویژه جشنواره قصه‌گویی باشیم .
ویژه‌نامه‌ی خبرنامه کانون به همت روابط‌عمومی و امور‌بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 88 صفحه‌ هم‌زمان با برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز طی روزهای 29 بهمن تا 1 اسفند 1391 در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.