انتخاب قصه مناسب اهداف قصه‌گویی را محقق می‌‌کند

برگزیده‌های لرستانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، از انتخاب قصه به عنوان یک اصل مهم در قصه‌گویی یاد کردند و یکی از شرایط پیشبرد اهداف قصه‌گویی را همین امر دانستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فاطمه حبیبیان یکی از قصه‌گویان برگزیده لرستانی گفت : اگر قصه‌ها خوب انتخاب  شود، قدرت تخیل کودکان را بالا می برد و آنان را با حقایق و واقعیت‌های تازه‌ای آشنا می‌کند. در بعضی از قصه‌ها کودک می‌تواند خود را به جای یکی از قهرمانان داستان گذاشته و هم ذات پنداری کند.
به اعتقاد این قصه‌گو از طریق قصه‌گویی، کودکان می‌توانند با چند هزار کلمه آشنا و مانوس شوند ، هوش و حافظه آن‌ها به‌کار می‌افتد، قدرت تخیل‌شان قوی و زاینده می‌شود، ذهن‌شان به حرکت افتاده کنجکاوی و خلاقیت پیدا می‌کند، حس چاره‌جویی و قدرت خلق  و ابداع و علت‌یابی و معلول شناسی و توان استدلال و استنتاج در آنان رشد می‌یابد و بیدار می‌شود، با آداب، سنت‌ها ، دین و آیین، اصول اخلاق و تربیتی زاد و بوم خویش پرورش می‌یابند.
در بعضی از قصه‌ها حوادث دشواری پیش می‌آید که کودک‌، بعدها در دوران زندگی خود به انواع مشابه برمی‌خورد و همین امر – آشنایی ذهنی وی با اتفاقات ناگوار – باعث می‌شود تا روحیه‌ای مستقل و متکی به خود پیدا کند و در روز حادثه دست و پای خود را گم نکند.

 کودک با دنیای قصه همراه می‌شود
گلشن حسنوند دیگر قصه‌گوی برگزیده لرستانی این جشنواره نیز انتخاب قصه را در پیشبرد مسایل تربیتی با اهمیت قلمداد کرد و گفت: دنیایی که کودکان امروز و دیروز را با خود همراه می‌سازد تا با فراز و نشیب، بایدها و نبایدها، خوبی‌ها و بدی‌ها، آشنا شوند . یاد بگیرند و در زندگی به‌کار برند . حال وقتی دریچه‌های این دنیای شگفت‌انگیز، با کلام آشنای بزرگ خانواده، پدر و یا مادری که کودکان آن‌ها را دوست دارند و با همه وجود به آن‌ها اعتماد دارند، گشوده می‌شود، هر پیامش چراغی است که با کلام و نگاه او- که دوستش دارند- روشن می‌شود.

قصه‌گویی در ادبیات امروز هم تاثیرگذار است
آفرین پنهانی یکی دیگر از قصه‌گویان لرستانی برگزیده هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نیز انتخاب درست قصه‌ها را بسیار با اهمیت برشمرد و گفت: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند نقش قصه‌گویی را پررنگ‌تر کند، استفاده‌‌ی درست از متون وادبیات کهن و حتا ادبیات امروز است. اگرچه شیوه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد که جهت بهره‌گیری از ادبیات و متون کهن می‌توان آن‌ها را به کار برد و کودکان و نوجوانان را به آن‌ها علاقه‌مند اما می‌توان با جرأت گفت قصه‌گویی یکی از بهترین این شیوه‌هاست.
به اعتقاد این قصه‌گوی لرستانی بچه‌ها  با شنیدن قصه‌ی خوب، یاد می‌گیرند که همیشه در برابر هر نیکی، بدی، هر اهورایی، اهریمنی و هر خیری شر است؛ به همین دلیل دست به انتخاب زده، با آن‌ها همذات‌ پنداری می‌کنند و الگوهای مناسب در ذهن و ضمیر آن‌ها نقش می‌بندد.‌
بنابر این نقش قصه و انتخاب درست آن برای کودکان، نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان نقش تربیتی محسوب شده و کلیدی‌ترین بحث تربیتی یعنی اندیشه محوری در آن‌ها شکل می‌گیرد و درونی می‌شود. اگرچه این مهم تنها از عهده‌ی قصه‌گو برمی‌آید که چه قصه‌ای را انتخاب کند، چگونه بیان کند، چه میزان نهادینه و درونی شده و چه قدر باورپذیری در وی متبلورشده و یا چه مؤلفه‌هایی را برای انتقال احساس ومفاهیم آن برگزیند تا مهارت‌های زندگی اجتماعی، مهارت درست اندیشیدن و خوب اندیشه کردن را به مخاطبان  به‌طور غیر مستقیم بیاموزد و انتقال دهد.
 هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون 30 بهمن در مجتمع فرهنگی و هنری آفرینش کرمانشاه به کار خود پایان می‌دهد.