نشر کتاب کودکان را توسعه بدهیم

رسالت کانون این است که هرجا موانعی برای رشد کتاب و کتاب‌خوانی در حوزه‌های مختلف وجود دارد، برطرفش کند و بر اساس دیدگاه امروز کانون، دنبال توسعه‌ی حوزه‌ی نشر کودک ‌و نوجوان هستیم.

بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدصالح مذنبی، مدیر دفتری مرکزی حراست کانون در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران با حضور در غرفه‌ی کانون درباره‌ی این صحنه‌ی عظیم فرهنگی‌ که هر سال در کشور ما رقم می‌خورد، گفت: نیاز است با دقت بیشتری به موضوع بپردازیم و مجموعه‌ی آثار جدید را ببینیم و نسبت به سال‌های گذشته مقایسه کنیم.
او افزود: باید میزان قدرت‌مان در ترویج فرهنگ دینی و ملی را در حوزه‌ی کودک و نوجوان بیشتر ارزیابی کنیم. در همین مختصری که من از نمایشگاه بازدید کردم اهتمامی که عرضه می‌شود و مربیان و همکاران ما که در این گستره، شبانه‌روز وقت می‌گذارند تا خدمات خوبی به جامعه عرضه کنند، مورد تقدیر است.
مذنبی همچنین در مورد وضعیت کتاب و فعالیت‌های فرهنگی‌هنری گفت: در مجموع خوب کار شده است ولی جامعه‌ی ما بیشتر از این‌ها نیاز دارد: ما در کشور 13 میلیون دانش‌آموز داریم، نمی‌توانیم بگوییم برای همه‌ی آن‌ها در مراکزمان و در برنامه‌های کشوری و تولیدات ملی و بین‌المللی سهمی دیده‌ایم؛ تا جایی که هر کودک ‌و نوجوان ایرانی احساس کند، کانون ناظر به نیازها و سلیقه‌ی او کتاب دارد. لذا فکر می‌کنم امسال را، باید در کنار تجربه‌ی متراکم کانون بگذاریم و بر همین اساس رشد روزافزونی برای سال‌های بعد رقم بزنیم.
وی در مورد راهکارهای رونق بازار کتاب کودک و نوجوان نیز گفت: اولین مولفه‌ای که بازار کتاب را رونق می‌دهد توجه به نیازهای ناب مردم ایران است. ارتباط ما با خانواده‌های ایرانی در فضاهای تعلیم‌وتربیتی و رسانه‌ای که می‌بینیم نشان می‌دهد پدران‌ و مادران ایران اسلامی علاقه‌مندند محصولات خوبی از جنس کتاب برای فرزندان‌شان تهیه کنند.
این مدیر کانون ادامه داد: چیزی که باعث می‌شود این رونق اتفاق بیفتد توجه به نیازهای اصیل و ناب پدران‌ومادران و نسل امروز کودک ‌و نوجوان ما است. وقتی به این نیازها خوب پرداخته شود بازار کتاب رونق پیدا می‌کند، ولی وقتی بازار کتاب ناظر به افق پیش‌رو و آینده‌ی تمدن کشورمان نباشد فاصله‌ها زیاد می‌شود و از رونق می‌افتد.
وی تصریح کرد که این نگاه را پیش از این نیز تجربه کرده‌ایم که هر وقت رمان خوب، شعر خوب، تحلیل خوب برای گروه‌های مختلف سنی تالیف و برای کارشناسی‌اش زمان گذاشته شده، بازار کتاب با رونق مواجه شده است.
کانون امسال آثارش را در چهار غرفه در قالب فروش و مشاوره‌ی تهیه‌ی کتاب مناسب، کارگاه‌های فرهنگی و هنری با محوریت کتاب‌خوانی و کانون زبان ایران برگزار کرد.