معرفی اشکال هندسی در نمایشگاه کتاب تهران

در تازه‌ترین مجموعه‌ی سه‌جلدی کانون که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده، کودکان با مفاهیم و اشکال هندسی آشنا می‌شوند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، زهره پریرخ مسوول شورای پیش‌دبستانی انتشارات کانون درباره‌ی این مجموعه‌ی سه‌جلدی گفت: جدیدترین کتابی که در نمایشگاه امسال داشتیم مجموعه‌ی سه جلدی «اسم من» است که نویسنده، طراح و تصویرگر آن ناهید عسکری است. این کتاب در مورد سه مفهوم هندسی مثلث یا سه گوش، مربع یا چهارگوش و دایره و در واقع یک کتاب‌بازی همراه با تمرین است.
به گفته‌ی این نویسنده، مجموعه‌ی «اسم من» جزو کتاب‌های مفهومی همراه با تمرین است و اهداف آموزشی را دنبال می‌کند.
وی درباره‌ی دیگر کارهای پیش‌دبستانی انتشارات کانون گفت: دو مجموعه‌ی دیگر هم از «قصه‌‌های مرغک» برای این نمایشگاه داریم، یکی مجموعه‌ی پنج جلدی «داستان‌های پپوچی» با نویسندگی و تصویرگری کلر ژوبرت و دیگری مجموعه‌ی داستان‌های «خاله کشمشی» به قلم طاهره ایبد.
بر اساس این خبر، این مجموعه‌ها به تازگی چاپ و در بسته‌بندی‌هایی در نمایشگاه کتاب امسال ارایه شده است.
پریرخ در همین حال گفت که مجموعه‌های "داستان‌های پپوچی" و "خاله کشمشی" به شکل قصه هستند و محورهای خاصی چون سفر، حرکت و انتقال یا جهت‌ها مثل بالا و پایین را منتقل می‌کنند, هرچند در لایه‌های عمیق‌تر مفاهیمی مثل ارتباط و دوستی را هم پی می‌گیرند.
به گفته‌ی وی، مهم‌ترین ویژگی این کتاب‌ها تصویری‌بودن‌شان است: ما کتاب‌های کاملا تصویری - که برای گروه پیش از دبستان طراحی شده باشند کم داشتیم - به خصوص نمونه‌هایی که شخصیت خاص داشته باشند. برای هر کدام از این مجموعه‌ها، یک شخصیت خاص طراحی شده که در تمام داستان‌ها حضور دارند.
پریرخ گفت: در زمینه‌ی توجه به پیوست فرهنگی، امیدواریم در چاپ بعدی بتوانیم عروسک این مجموعه‌ها را هم همراه‌شان ارایه بدهیم.
وی افزود: ما در شورای پیش‌دبستانی انتشارات کانون دو گروه کار داریم، یکی کتاب‌های مرغک است که در کارگاه‌های وابسته به شورا تولید می‌شود و یک‌سری هم آثار رسیده است که آرم مرغک را ندارند. «کتاب‌های مرغک» تلاشی برای تولید کتاب‌های قصه، بازی و سرگرمی است که همراه با بازی و سرگرم کردن کودکان به آن‌ها کمک می‌کند دنیای پیرامون‌شان را بهتر حس کنند، با کنجکاوی به دنیا بنگرند و حساس و جست‌وجوگر بار بیایند، و ذهن‌شان پرورش پیدا کند و نیروی اندیشه در آن‌ها رشد کند.
این نویسنده‌ی کودکان گفت: برای سنین زیر 3 سال هم سه مجموعه‌ی زیر چاپ داریم، یکی «من خوشمزه می‌خواهم» که محورش تغذیه است و باعث آشنایی بچه‌ها با غذاخوردن حیوانات مختلف می‌شود و حرکت، سرگرمی و بازی دارد. یکی مجموعه‌ی شعر «نینیا و مامانا» سروده‌ی شراره وظیفه‌شناس است که محورش ارتباط مادر و کودک است به همراه بازی و شناخت دنیای حیوانات. کتاب سوم هم «دس‌دسی و سرسری»، کار مشترک من و شراره وظیفه‌شناس است. نوشته‌ی آهنگینش را من نوشته‌ام و ایشان آن را تبدیل به شعر کرده است. در این کتاب از شعرهای عامیانه‌ برای آموزش حرکات نرمشی و ورزشی مفید برای رشد کودکان و رابطه‌ی والدین و فرزندان استفاده شده است و از دو تا سه سال به بعد می‌توانند از آن استفاده کنند.
امسال کانون پرورش فکری در نمایشگاه کتاب تهران، آثاری را عرضه کرده که بخش عمده‌ی آن چاپ اول و در زمینه‌ی کودکان است.
غرفه‌ی کانون در سالن 24 کودک و نوجوان و بخش جنبی، ضمن ارایه‌ی کتاب‌های تازه، کارگاه‌ها و نشست‌های دیدار با نویسندگان برگزار می‌کند.