کاردستی به خدمت کتاب‌خوانی می‌آید

بچه‌ها با حضور در غرفه‌ی کانون در نمایشگاه کتاب، آموزش ساخت کاردستی می‌بینند و با استفاده از آن آثاری مرتبط با کتاب و ادبیات و هنر می‌سازند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، الهام وفایی، مربی کارگاه‌های کانون پرورش فکری در نمایشگاه کتاب امسال گفت: کاردستی می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا طرح و ایده‌ای که در ذهن‌شان دارند را به کمک مربی خلق کنند. بچه‌های زیر شش سال احتیاج به کمک بیشتری دارند، بعضی کارها را ما برای‌شان انجام می‌دهیم و نصب و مونتاژ به عهده‌ی خودشان است، مثل کلاژ کاغذی.
وی ادامه داد: اگر مراجعه‌کننده کمی بزرگ‌تر باشد می‌توانیم به کارهای حجمی برسیم، یعنی از کار دو بعدی بیرون بیاییم و کارهای مثل عروسک‌سازی با توپ انجام بدهیم.
این مربی تاکید کرد که همه‌ی این آثار با توجه به خلاقیت خود بچه‌ها و با استفاده از ابزاری که داریم انجام می‌شود. او گفت: بچه‌ها می‌توانند هر چه دوست دارند بسازند و چیزی به آن‌ها تحمیل نمی‌شود.
این مربی کانون گفت: باید به کاردستی بیشتر بها داد چون اکثر بچه‌ها بلد نیستند با دست‌شان کار انجام دهند و معمولا پدرومادرها برای‌شان انجام می‌دهند. به خصوص بچه‌های کوچک‌تر که نمی‌توانند از قیچی استفاده کنند باید با دست‌شان کار کنند و کاغذ یا مقوا را به شکلی که می‌خواهند درآورند، بچسبانند، جای شکل‌ها را بدانند و به هدف‌شان برسند تا ماهیچه‌ها و ذهن‌شان تمرین داده شود و به هماهنگی برسد.
وی در پایان گفت که کارگاه‌های دایمی یا موقت کانون این امکان را فراهم می‌آورد که بچه‌ها یاد بگیرند چه‌طور ایده‌ها‌شان را بسازند. هر کسی هم ایده‌ی خودش را دارد، یکی می‌خواهد ماشین بسازد و یکی جوجه. بچه‌های کوچک‌تر با شکل‌های ساده‌ای مثل دایره و مربع و بچه‌های بزرگ‌تر با شکل‌ها و حجم‌های پیچیده‌تر ایده‌ی خودشان را کار می‌کنند.
کاغذ، مقوا، چسب ماتیکی، چسب مایع، قیچی، کاموا، چشم عروسک، توپ و.. از جمله وسایلی هستند که در کارگاه کاردستی کانون در نمایشگاه کتاب، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این کارگاه در حاشیه‌ی بخش جنبی سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران، در چند موضوع قصه‌گویی، کاغذ و تا، تئاتر کاغذی ... برقرار است. فعالیت در این کارگاه‌ها با محوریت کتاب‌خوانی طراحی شده است.