بازی‌های دیروز تجربه‌ای شیرین برای کودکان امروز

کودکان بازدیدکننده از دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی، ضمن اجرای بازی‌های سنتی ایرانی با یک‌دیگر رقابت می‌کنند.

محمود سلیمانی کاریزمه، مدیرکل کانون استان تهران با اعلام این خبر گفت که هفت‌سنگ، لِی‌لِی، عموزنجیرباف، زو، دوز بازی، بشین‌وپاشو، گانیه، لی‌لی حوضک، وسطی، گل یا پوچ، یک قل دو قل، طناب‌کشی، جهت‌یابی و کلاغ‌پر گنجشک‌پر بازی‌هایی است که از 18 تا 22 مرداد از سوی مربیان کانون اجرا می‌شود.
بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، همزمان با روزهای برپایی دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کشور، بازی‌های سنتی ایرانی دو نوبت در روز، صبح و بعدازظهر، برای بازدیدکنندگان نمایشگاه این رویداد اجرا می‌شود. سلیمانی توضیح داد: حدود 40 نفر از اعضای مراکز کانون می‌آیند این‌جا، با هم بازی می‌کنند و مسابقه می‌دهند. آن‌ها افراد داخل سالن را هم به مشارکت دعوت می‌کنند تا بچه‌ها به همراه خانواده‌هایشان در بازی شرکت کنند.
این مسوول توضیح داد که اعضای کانون، برای این بازی‌ها پیش‌تر آموزش‌های لازم را دیده و با آن آشنا شده‌اند.
سلیمانی درباره‌‌ی اهمیت این بازی‌های توضیح داد: می‌خواهیم نقبی بزنیم به بازی‌های ایرانی و آن بازی‌هایی را که امکان و شرایط انجامش را در این‌جا داریم به صورت بازی و مسابقه انجام بدهیم. از بچه‌های بازدیدکننده از جشنواره هم کمک خواهیم گرفت تا آن‌ها هم در بازی شرکت کنند. هدف این است که سنت‌های خوب خودمان را در زمینه‌ی بازی‌های جسمی، حرکتی و فکری رواج بدهیم.
این بازی‌ها در سالن تیمچه‌ی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در خیابان حجاب انجام می‌شود.
دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی از 18 تا 22 از ساعت 10 صبح تا 8 شب با بیش از 60 غرفه‌ی محصولات تولیدشده در ایران و واردات دارای مجوز، در تهران برپاست.
در بخش علمی این جشنواره نیز ده کارگاه و نشست تخصصی به‌طور روزانه با حضور صاحب‌نظران برگزار می‌شود.