کد خبر: 258347
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
جشن بازی‌های ایرانی در تهران

دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با مشارکت بیش از 60 تولیدکننده، طراح و واردکننده و موسسه‌های فرهنگی و خیریه‌های مرتبط با کودکان آغاز به کار کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش ، در این جشنواره علاوه بر بررسی و معرفی برترین محصولات داخلی در زمینه‌ی طراحی و تولید، شرکت‌ها و گروه‌های دوستانه‌ی تولیدی در حوزه‌ی سرگرمی و اسباب‌بازی آخرین محصولات خود را به مدت پنج روز تا جمعه 22 مرداد عرضه کرده‌اند.
عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های بومی ایران، سرگرمی‌های دست‌ساز و نیز بازی‌های سنتی از جمله محصولاتی است که امسال در چند غرفه به بازدیدکنندگان معرفی و عرضه شده‌اند.
چندین غرفه نیز سرگرمی‌هایی با موضوع محیط زیست مانند باغبانی در منزل برای کودکان و بازی‌های فکری و ایران‌شناسی را عرضه کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، پیش از این نیز محمدحسین فرجو، دبیر گروه داوران گفته بود که در داوری آثار رسیده به بخش جوایز جشنواره، به آثاری که بر فرهنگ ایرانی‌اسلامی تکیه دارند، توجه ویژه شده است.
جشنواره‌ی دوم همچنین بخش دیگری به نام «جشن بازی‌های ایرانی» دارد که کانون استان تهران متولی آن است. در این بخش، بیست بازی ایرانی برای بازدیدکنندگان از جشنواره معرفی می‌شود و آن‌ها با شرکت در این بازی‌ها با یک‌دیگر رقابت می‌کنند. مربیان و کارشناسان کانون در این بخش، همراه با بچه‌ها شرکت می‌کنند.
همچنین بازی‌های رایانه‌ای دارای مجوز از شورای نظارت بر اسباب‌بازی در کنار مجموعه‌های لگو و سازه‌های چوبی و کاغذی نیز بخش مهم دیگر غرفه‌های جشنواره هستند.
برخی از نشریات و موسسات خیریه‌ی مرتبط با کودکان نیز در این رویداد حضور دارند و آخرین فعالیت‌هایشان را در حوزه‌ی اسباب‌بازی و بازی به مخاطبان ارایه می‌کنند.
در همین حال، این جشنواره با شعار «من هم بازی، تو هم بازی»، امسال بر مساله‌ی صنعتی‌شدن تولید و ارایه‌ی اسباب‌بازی و سرگرمی تکیه دارد و برنامه‌های جنبی بخش علمی را با این رویکرد طراحی کرده که برپایی یک سمینار با همین موضوع در روز اول، و چند کارگاه و میزگرد تخصصی، در راستای همین هدف است.

تجهیز اتاق بازی بیمارستان‌های کودک
همزمان با این جشنواره، مردم نیکوکار با اهدای اسباب‌بازی‌ و سرگرمی‌های نو و دست دوم قابل استفاده، در طرح تجهیز و راه‌اندازی اتاق‌های بازی بیمارستان‌های کودکان شرکت می‌کنند.
طبق این فراخوان، علاقه‌مندان باید اسباب‌بازی‌های اهدایی خود را به غرفه‌ی ویژه‌ی این طرح مستقر در بخش نمایشگاهی جشنواره در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون در خیابان حجاب تحویل دهند.
در این فراخوان قید شده است که اسباب‌بازی‌ها و وسایل اهدایی می‌توانند نو یا دست دوم باشند، اما با توجه به این‌که هدیه‌های نهایی به دست کودکان بیمار می‌رسد، اولویت با اسباب‌بازی‌های نو و سپس با سرگرمی‌های دست‌دوم قابل استفاده است.
این طرح برای دومین سال، با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «گروه سلامت و هنر» برگزار می‌شود.
جشنواره همه‌روزه از 18 تا 22 مرداد از ساعت 10 تا 20 عصر در خیابان حجاب تهران برپاست.