راه‌های آموزش ادبیات به کودکان با استفاده از لگو

«آموزش ادبیات با بسته‌ی لگوی آموزشی» عنوان کارگاهی است که در طول برگزاری دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را با شیوه‌های نوین آموزش آشنا می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور‌بین الملل کانون، همزمان با این جشنواره، نماینده‌ی شرکت لگو در ایران از بسته‌ای آموزشی رونمایی کرده که قابل استفاده در کلاس‌های درسی است.
این بسته علاوه بر پرورش قدرت تخیل، مهارت‌های استفاده از دست، تصویرخوانی، تعامل گروهی و تفکر و تعقل را نیز در کودکان کلاس دوم تا چهارم ابتدایی تقویت می‌کند.
این بسته‌ها که در مرحله‌ی آزمایش مورد استفاده‌ی برخی مدارس قرار گرفته‌اند، پس از بومی‌سازی و بازبینی قابل استفاده در تمام واحدهای آموزشی هستند. در همین راستا برخی مربیان کانون نیز در طی روزهای برگزاری دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی شیوه‌های استفاده از این ابزار را می‌آموزند.
در نخستین روز از برگزاری این کارگاه نمایندگان شرکت لگو ضمن معرفی این محصول به بیان نکاتی درباره‌ی بسته‌ی آموزشی خود پرداختند: این محصولات لزوما دانشی نبوده و مهارتی هستند و سعی در تقویت شیوه‌ی نگرش کودکان دارند. بسته‌ی مورد بحث نیز قرار است از طریق قصه‌گویی، خلاصه یا تکمیل داستان مهارت‌هایی را در کودکان تقویت کند.
این بسته‌ها که دارای دو سینی بزرگ و قطعات مختلف هستند این فرصت را فراهم می‌کنند تا کودکان در پنج فریم به تصویرسازی داستان، تغییر در آن و فهم آن به این شیوه بپردازند. همچنین این بسته کارنامه‌هایی برای ارزیابی شیوه‌ی مشاهده و کار کودکان را برای مربیان طراحی کرده تا بتوانند نگاهی نو به شیوه‌ی آموزشی داشته باشند.
نمایندگان لگو معتقدند که این شیوه‌ی آموزشی در گسترش و آموزش فعالیت‌های گروهی نیز موثر است.
قرار است مربیان شرکت‌کننده در کارگاه «آموزش ادبیات با بسته‌ی لگوی آموزشی» در کنار هم به تجربه‌ی شیوه‌ی استفاده از این بسته بپردازند. در نخستین روز از این کارگاه هم 25 نفر از مربیان در گروه‌های پنج‌نفره به ساخت و شکل‌دهی داستانی پرداختند که مربی کارگاه مطرح کرده بود. آنها در این کار گروهی فرصت تغییر در داستان و مصور کردن آن و داستان‌گویی را یافتند.
در ابتدای این کارگاه از آنان خواسته شده بود که برای آشنایی با شیوه‌ی استفاده از این بسته، ضرب‌المثلی را به تصویر بکشند؛ چرا که این محصول در ابتدا نیازمند شناخت اولیه از سوی مخاطبان و کودکان است.
سمینه خوبی مربی مراکز شماره‌ی 3 و 15 کانون که از شرکت‌کنندگان در این کارگاه بود معتقد است که ویژگی اصلی این بسته سرگرمی و خلاقیت است. اما معصومه صادقی مربی مرکز شماره‌ی 38 نکته‌ی منفی این بسته را عدم دسترسی مراکز آموزشی و عدم آگاهی بر شیوه‌ی مدیریت آن دانست. با این حال تمرکز بر حواس پنج‌گانه اصل مهمی است که گاهی به فراموشی سپرده می‌شود و این بسته می‌تواند به این امر کمک کند.
کارگاه‌های «آموزش ادبیات با بسته‌ی لگوی اموزشی» قرار است در طول روزهای برگزاری دومین نمایشگاه ملی اسباب‌بازی از 18 تا 22 مرداد هرروز برای مربیان و کارشناسان کانونی برگزار شود. در همین حال، کارگاه‌های روزانه‌ی این جشنواره در چند بخش با هدف توجه به موضوع آموزش از طریق اسباب‌بازی و سرگرمی و نیز طراحی ابزار کاربردی برای کودکان امروز برگزار می‌شود.
جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با 60 غرفه، آخرین محصولات سرگرمی و بازی کشور را در معرض دید و فروش عموم قرار داده است. در همین حال، روز جمعه در آیین پایانی این رویداد، از برترین تولیدات، طرح‌ها و ایده‌های اسباب‌بازی در چند بخش تقدیر می‌شود.