طراحی و تولید اسباب‌بازی مولد اقتصاد دانش‌بنیان است

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فن‌آوری پیشرفته در میزگرد جشنواره‌ی اسباب‌بازی گفت که اسباب‌بازی علاوه بر این‌که یک کالای دانش‌بنیان است اقتصاد دانش‌بنیان را نیز رقم می‌زند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان، محمدحسین نخ‌چی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری پیشرفته در بخش علمی این جشنواره در میزگرد «نقش اسباب‌بازی در ترویج و توسعه آموزش» تحلیلی از سیستم‌های آموزشی و یادگیری ارایه کرد و با اشاره به این‌که اکثر کشورهای دنیا در سیستم آموزشی بر روی علوم و ریاضی تمرکز می‌کنند و کمتر به مقوله فن‌آوری و مهندسی می‌پردازند، گفت: در مباحث آموزشی افزایش تکنولوژی و مهندسی به افزایش سطح خلاقیت منجر می‌شود و علوم را به فن‌‌آوری تبدیل می‌کند.
وی توضیح داد: در سیستم آموزشی STEM کاربردها نقش بسیار مهمی دارند. از همین روی هر چهار جز علم، فن‌آوری، مهندسی و ریاضی کنار هم قرار می گیرند. در این مبحث نقش اسباب‌بازی محوری است. برای تبدیل خلاقیت به نوآوری نیاز به آموزش و تجربه داریم. در همین زمینه STEM با محوریت اسباب‌بازی یک مرکز آموزش و نوآوری ایجاد کرد که شبیه‌سازی یک شرکت دانش‌بنیان را برای دانش‌آموزان انجام داد.
نخ‌چی در توضیح این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: در این شرکت، نخست رشد خلاقیت دانش‌آموزان و سپس بحث ایده‌پردازی مطرح می‌شود. در این طرح دانش‌آموزان مهارت سخنوری می‌آموزند که یکی از مهارت‌های مهم در کارآفرینی است. دانش‌آموزان در ادامه کار با نرم‌افزارهای سه‌بعدی، طراحی اسباب‌بازی، پرینت سه‌بعدی محصول، امتحان آن و در نهایت مهارت‌های تجاری فرامی‌گیرند. آن‌ها در همین راستا شیوه‌های فروش و تبلیغات را هم می‌آموزند، محصول خودشان را با اعتماد به نفس معرفی می‌کنند و به فروش می‌رسانند.
وی افزود: این طرح در سطح دانشجویی نیز انجام شده و همچنین یکی از روش‌های جذب نیروی انسانی در کشورهای پیشرفته است که مهارت‌هایی چون انگیزه یا صبر نیروها را با استفاده از طراحی و ساخت اسباب‌بازی می‌سنجند.
نخ‌چی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در راه‌اندازی سیستم طراحی و تولید اسباب‌بازی باید دانشجویان رشته‌های مختلف شرکت داشته‌ باشند تا از منظر فرهنگ و هنر هم مباحثی مطرح شود و در نهایت به پیشرفت فناوری کشور و اقتصاد دانش‌بنیان در آن کمک کند.
دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی روز 22 مرداد 1395 با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.
این جشنواره با شعار «من هم بازی، تو هم بازی» با توجه ویژه به بازی‌های سنتی و بومی و نیز موضوع صنعتی‌شدن این حوزه از 18 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برپا بود.