فرود ماهواره‌ی سفیر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

غرفه‌ی سازمان فضایی ایران در بخش نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک با حضور کارشناسان و ارایه‌ی توضیحات درباره‌ی سازه‌های فضایی این نهاد، امکان ساخت ماکت کاوش‌گر پژوهش و ماهواره‌بر "سفیر" را برای کودکان فراهم کرده است.

بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حدود 20 سازمان و موسسه با حضور در بخش نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به معرفی فعالیت‌های خود به ویژه فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌ی کودکان می‌پردازند و برنامه‌هایی در راستای این هفته‌ی ملی، برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته‌اند.
خسرو محبی، کارشناس روابط عمومی سازمان فضایی ایران در توضیح برنامه‌های این سازمان در غرفه‌ی بخش نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک گفت: بچه‌ها می‌توانند در غرفه‌ی سازمان فضایی ایران ماکت کاوش‌گر پژوهش و ماهواره‌بر سفیر را بسازند. با این کار علاوه بر آشنایی اولیه با این سازه‌های فضایی از توضیحات تکمیلی کارشناسان سازمان درباره‌ی نحوه عملکرد این سازه‌ها نیز استفاده می‌کنند.
وی افزود: هدف از ارایه‌ی چنین فعالیتی در غرفه‌ی سازمان فضایی ایران آشنایی بچه‌ها با سازه‌های فضایی، ماهواره و سفینه است تا زمینه‌ای ایجاد شود و بچه‌ها در آینده در صورت علاقه به سراغ این رشته‌ها بروند.
به گفته‌ی محبی بچه‌ها تمامی برش‌ ماکت‌ها را با کمک کارشناسان سازمان انجام می‌دهند و با قطعات یک کاوش‌گر مانند بدنه، موتور یا کپسول زیستی آشنا می‌شوند. این دو کاوش‌گر و ماهواره‌ کاملا براساس دانش بومی تهیه شده‌اند.
بر اساس این گزارش، 13 تا 19 مهر هفته‌ی جهانی فضا است که با هفته‌ی ملی کودک مصادف شده است. از همین‌رو کارشناسان سازمان فضایی ایران با حضور در غرفه‌ی این سازمان توضیحاتی درباره‌ی اهداف سازمان مطرح می‌کنند. از سوی دیگر بروشورهایی فراهم شده و در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. در این بروشورها توضیحاتی درباره‌ی پروژه‌های سازمان فضایی کشور و ماهواره‌ها و کاوش‌گرها ارایه شده است.
محبی درباره‌ی فعالیت‌های سازمان فضایی ایران در طول سال و در ارتباط با کودکان توضیح داد: در ماهدشت کرج و در مرکز فضایی البرز رصدخانه‌ی سازمان قرار دارد و در طول سال تحصیلی مدارس با هماهنگی می‌توانند دانش‌آموزان را برای بازدید از رصدخانه به این مرکز بیاورند.
هفته‌ی ملی کودک امسال از 15 تا 21 مهرماه در سراسر کشور (در تهران 19 مهرماه) با همکاری چند وزارت‌خانه‌ و سازمان‌ دولتی و انجمن‌های مردم‌نهاد و نشریات و موسسات خصوصی با شعار «کودکان تشنه‌اند»، نیازهای فرهنگی و اجتماعی این گروه سنی را مد نظر قرار خواهد داد.
نشست‌ها و میزگردهای تخصصی، اجرای نمایش و پخش فیلم، مسابقات حضوری و آن‌لاین، سوگواره‌های عاشورایی عکس و متن و نقاشی و نیز اجرای صدها برنامه‌ی عمومی و مشارکتی بین‌سازمانی به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب برگزار می‌شود.