نیاز به سرگرمی به قدر آموزش کودکان مهم است

یک نویسنده‌‌ی کودک و نوجوان بر لزوم توجه به مباحث سرگرم‌کننده در کنار موضوع‌های آموزشی و اخلاقی و بهره‌گیری از فضای مجازی برای پرداختن به نیازهای کودکان امروز تاکید کرد.

به گزارش اداره ‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد حسن‌زاده، درباره‌ی مهم‌ترین نیازهای کودکان در جامعه‌ی امروز گفت: نیازهای کودکان خیلی گسترده است؛ از طرفی با کودکان کار و نیازهای متفاوت آن‌ها روبه‌رو هستیم که این نیازها با نیازهای کودکان شهر یا روستا یا مناطق محروم تفاوت دارد. از این روی باید یک تفکر بر تفکر مسولان غالب شود و آن توجه ویژه به کودکان است.
او با تاکید بر لزوم اولویت قرار دادن کودکان در برنامه‌ها توضیح داد: اولویت قرار دادن کودکان در تمام برنامه‌های خرد و کلان سیاست‌گذاران مانند برنامه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... باید در نظر گرفته شود، چراکه در حال حاضر کودکان اولویت نیستند.
این نویسنده‌ی کودک و نوجوان به یکی از جدیدترین خبرهای منتشر شده درباره‌ی هزینه‌ی مورد نیاز برای یک زندانی و دانش‌آموز در یک ماه اشاره و اظهار کرد: در خبرها می‌خواندم میزان هزینه برای یک زندانی در سال چهار و نیم میلیون تومان و برای یک دانش‌آموز دو میلیون تومان است. یعنی برای یک متخلف یا مجرم چیزی حدود دو و نیم برابر یک دانش‌آموز هزینه می‌شود. باید توجه داشته باشیم هزینه‌‌ای که امروز برای آموزش کودک نمی‌شود، ممکن است در آینده برای متخلفی هزینه شود که سر از زندان درآورده است.
او با تاکید بر قرار گرفتن آموزش کودکان در اولویت‌بندی بودجه گفت: مشکل اساسی این است که در سیاست مسوولان همواره به دنبال ارایه‌ی آمار و بیلان هستند. درحالی‌که در بحث آموزش و کار فرهنگی‌ نمی‌شود دنبال هیچ آمار و بیلانی بود؛ چراکه تاثیر کار فرهنگی سال‌‌های بعد مشخص می‌شود. در حقیقت یک برنامه‌ی درازمدت است و به اصطلاح محصول آن سال‌های بعد به دست می‌آید. کار فرهنگی چیزی نیست که برای مثال نتیجه‌‌اش طی یک دوره چهار ساله‌ی یک رییس‌جمهوری مشخص شود.
روزهای هفته‌ی ملی کودک با عنوان‌های مختلفی نام‌گذاری شده‌اند. یکی از این عناوین «دانش، آگاهی، کتاب و فضای مجازی در زندگی کودک امروز» است. حسن‌زاده درباره‌ی ضرورت توجه به فضای مجازی در برنامه‌ریزی برای کودکان امروز توضیح داد: فضای مجازی خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد. یک زمانی خانواده‌ها و نهادها در پی محدود کردن یک‌سری دسترسی‌های کودکان بودند. اما فضای مجازی دسترسی آن‌ها را باز کرده است. در حال حاضر ما نسبت به ممیزی کردن کودکان محدودیت داریم. نمی‌توان آن‌ها را محدود کرد. کودک دنبال جذابیت است، چیزی که برای او سرگرم‌کننده و شاد باشد. باید از امکان فضای مجازی در این جهت استفاده کرد تا کودکان در عین لذت بردن و سرگرم شدن، به آموزش‌هایی که نیاز دارند نیز برسند.
او در پایان تاکید کرد: تاکنون در محصولات ارایه ‌شده، هدف فقط بحث اخلاقی و آموزشی بوده و مباحث سرگرم‌کننده کم‌رنگ بوده است. فضای مجازی تلنگری می‌زند تا از آن بافت بیرون بیاییم و از امکانی استفاده کنیم که برای کودکان نیز سودمند است.
هفته‌ی ملی کودک امسال از 15 تا 21 مهرماه در سراسر کشور با همکاری وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و انجمن‌های مردم‌نهاد و نشریات و موسسات خصوصی با شعار «کودکان تشنه‌اند»، نیازهای فرهنگی و اجتماعی این گروه سنی را مد نظر قرار خواهد داد.
نشست‌ها و میزگردهای تخصصی، اجرای نمایش و پخش فیلم، مسابقات حضوری و آن‌لاین، سوگواره‌های عاشورایی عکس و متن و نقاشی و نیز اجرای صدها برنامه‌ی عمومی و مشارکتی بین‌سازمانی در شهرهای مختلف ایران، از جمله بخش‌هایی است که برای هفته‌ی ملی کودک پیش‌بینی شده است.