کودکان را در تصمیم‌گیری‌ها دخیل کنیم

مدیرکل امور فرهنگی، رسانه و فناوری‌های نو در سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد که باید خود کودکان را وارد حوزه‌ی تصمیم‌سازی کنیم.

حجت‌الاسلام احمد صحت قول هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک در گفت‌وگویی تاکید کرد که کم‌کم وقت آن است که یک چیزی را در جامعه تمرین کنیم و آن دخالت‌ دادن خود کودکان در تصمیم‌سازی است: ما همیشه برای کودک تصمیم‌ساز بوده‌ایم، یعنی نگاه ما به کودک از بالا بوده است. حالا بد نیست حداقل این هفته‌ی خودشان را به خودشان واگذار کنیم. ممکن است از دید ما اصولی به‌نظر نرسد، اما عیبی ندارد.
او مثالی هم ذکر کرد و ادامه داد: یک زمانی اگر بچه روی دیوار نقاشی می‌کشید دعوایش می‌کردند، بعد این فرهنگ جا افتاد که اتفاقا بگذاریم انجام بدهد، ولی ما با چسباندن یک کاغذ به دیوار رفتارش را مدیریت کنیم. تصمیم‌سازی خیلی خوب است، ولی باید در کنار اجرای آن‌ها تصمیم‌سازی داشته باشیم، مثل همان کاغذی که به دیوار می‌زنیم. من فکر می‌کنم در آینده باید کودکان را وارد حوزه‌ی تصمیم‌سازی کنیم.
این عضو شورای سیاست‌گذاری هفته‌ی ملی کودک که از 15 تا 21 مهرماه در سراسر در حال برگزاری است، به بحث هویت‌سازی اشاره کرد و گفت: چیزی که ما از آن غافلیم بحران هویت است. ریشه‌ی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به بی‌هویتی برمی‌گردد، یعنی ابتدای بحران هویتی، بی‌هویتی است و بعد از آن هویت‌های ناهنجار شکل می‌گیرد.
این مسوول تاکید کرد که ما بی‌هویتی را عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها در آینده می‌بینیم. اگر کودک بی‌هویت باشد منتظر است که ببیند جامعه چه‌طور با آن برخورد می‌کند.
او گفت: اعتقاد من است که وقتی تمام نگاه‌ها در هفته‌ی کودک برمی‌گردد و برای کودک می‌شود، این هویتی که به کودک‌ونوجوان داده می‌شود او را تشویق می‌کند و باعث می‌شود حس کند دیگران به او بها می‌دهند. من برپایی هفته‌ی ملی کودک را بزرگ‌ترین راه بهادادن به هویت کودک می‌دانم که مانع بحران هویت می‌شود.
مدیرکل فرهنگی و رسانه‌ای سازمان تبلیغات اسلامی همچنین به فعالیت‌های نهادهای زیرمجموعه‌ی این سازمان برای کودکان اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که سازمان تبلیغات به‌طور مطلق در حوزه‌ی فرهنگ دینی کار می‌کند، طبیعتا همه‌ی اقشار به نوعی مخاطب این سازمان‌اند. در نتیجه در خصوص بحث کودک‌ونوجوان در بخش‌های مختلف سازمان برنامه‌های مختلفی انجام می‌شود. برای مثال در خود ستاد مرکزی ما چند برنامه برای کودک‌ونوجوان داریم که یکی بحث اوقات فراقت آن‌ها است.
او ادامه داد: ما تقریبا در 409 شهر بحث اوقات فراغت را بر اساس معیارهای سازمان در دستور کار داریم. این‌ها منجر به تشکیل هسته‌های فرهنگی می‌شود و ما افرادی را که در این فضا با سازمان تبلیغات اسلامی مرتبطند در طول سال هم رها نمی‌کنیم.
صحت قول ادامه داد: یک فضای دیگری که برای نوجوانان داریم بحث گفتمان دینی در مدارس است. ما تفاهم‌نامه‌ای با آموزش‌وپرورش داریم و تقریبا در تمام مراکز آن برای پاسخ به شبهات دینی دانش‌آموزی در کلاس‌های گفتمان دینی پاسخ‌گویی می‌کنیم. این برنامه در هفت محور است که یکی از آن‌ها بحث ارتقای سطح سواد رسانه‌ای است، چیزی که امروز خیلی به آن نیاز داریم.
وی افزود: به جز فعالیت‌های ستادی، یک بخش تخصصی هم داریم در "تبیان" و در فضای مجازی. ما حتی در رابطه با نمایشگاه اختراعات کودکان‌ونوجوانان یک بخش مستقل داریم. اوایل امسال هم این نمایشگاه را برگزار کرده‌ایم که خیلی خوب استقبال شد. تقریبا 60 هزار دانش‌آموز با تبیان ما در فضای مجازی در ارتباطند.
وی به حوزه‌ی هنری هم اشاره کرد و گفت: از آن‌جا که حوزه‌ی هنری متولی بحث هنر و ادبیات است، درست به موازات موضوعات آن بحث کودکان را هم داریم. می‌توانیم بگوییم اکثریت قریب‌به‌اتفاق نویسندگان مطرح دانش‌آموزی از حوزه‌ی هنری‌اند. در خصوص ادبیات آیینی هم داریم کار می‌کنیم و بیشترین انتشار کتاب قصه‌ی کودکان هم توسط حوزه‌ی هنری انجام می‌شود.
این مقام سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: یک شهروند رسمی، قانونی و حقوقی داریم و یک شهروند اجتماعی. ما معتقدیم با توجه به سبک زندگی جدید و ظهور فضاهای مجازی، الان شهروندی واقعی از سن نه‌سالگی است. وقتی یک بچه‌ی نه‌ساله می‌تواند اکانت بازی‌اش را برای فروش بگذارد که این کار انجام هم می‌شود، پس او دیگر شهروند است. این یعنی او توانسته برای خودش این هویت استقلالی را ایجاد کند. حالا ما نمی‌خواهیم مثل خیلی از کشورهای دیگر بگوییم سطح شهروندی از پنج تا نه سال است، حداقل را هم که در نظر بگیریم دیگر نه سال آستانه‌ی شهروندی است.
او ادامه داد: کودک امروز دیگر اصلا فضای ده سال پیش را ندارد و شاید فهم‌شان از نظام شهری از بسیاری از بزرگ‌ترهایی که شهروند حقوقی‌اند بیشتر باشد. لذا تمام برنامه‌های ما سمت‌وسوی کودک‌ونوجوان هم دارد. ما در تمام مدارس کشور بالغ بر 24 هیئت دانش‌آموزی هم تشکیل داده‌ایم چرا که احساس کرده‌ایم این‌ها خودشان بعدا جهت می‌دهند و می‌توانند فضا را در دست بگیرند. به همین دلیل است که برنامه‌های ما سمت‌وسوی بحث کودک‌ونوجوان دارد.
امسال هفته‌ی ملی کودک به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تا پایان روز دوشنبه 19 مهرماه در تهران با برپایی بخش‌های نمایشگاهی، کارگاهی و نیز نشست‌ها و میزگردهای تخصصی درحال برگزاری است.