کد خبر: 315521
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
بازدید 420
راه رسیدن به رستاخیز کلمات داشتن جسارت است

نشست تخصصی سیر مطالعاتی کتاب «رستاخیز کلمات» با حضور غلامرضا بکتاش برای مربیان آفرینش‌های ادبی کانون استان کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، مباحثی از کتاب «رستاخیز کلمات» از سوی غلامرضا بکتاش برای مربیان آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان به صورت کارگاهی ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ تشریح شد.

بنابر این خبر، در این نشست تخصصی که با حضور نجمه‌خاتون خداترس سرپرست و سمیه یاوری و طیبه شجاعی کارشناسان ادبی و مربیان کانون استان برگزار شد، غلامرضا بکتاش به بحث‌های مجاورت کلمات و جادوی مجاورت و افسون هم‌نشینی از کتاب «رستاخیز کلمات» درس‌گفتارهایی درباره نظریه ادبی صورتگرایان روس نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی پرداخت.

بکتاش با اشاره به این‌که اگر می‌خواهیم به رستاخیز کلمات برسیم باید قدرت جسارت داشته باشیم انواع روش‌های آشنایی‌زدایی در شعر کودک و نوجوان را برای حاضران در نشست تشریح و با ذکر نمونه‌های برجسته به تمرین این مهم پرداخت.

وی همچنین در ارتباط با اندیشه‌ورزی در شعر کودک و نوجوان بیان کرد: شعر ابزار اندیشه است و می‌بایست ماهیچه‌های خیال کودکان را تقویت کند و در ذهن کودکان و نوجوانان ادامه پیدا کند و او را تا بزرگسالی برساند.

غلامرضا بکتاش شاعر کودک و نوجوان خندیدن به یک سوال را خلق خلاقیت دانست و درباره منطق نهفته در شعر گفت: حدود تخیل در شعر و میزان باورپذیری آن از منطق نهفته در آن می‌آید و در واقع شاعر می‌تواند به پدیده‌های طبیعی، نگاه شاعرانه داشته باشد و تخیل و مفهومی که مابه ازای بیرونی ندارد از دایره باورپذیری و ارتباط‌گیری مخاطب خارج خواهد شد.

وی لزوم «حسن تعلیل» یا علت‌آوری در شعر را طرح سوال عنوان کرد و تاکید کرد: برای ایجاد تفکر فلسفی در کودک با ابزار شعر باید سوال طرح شود و این پرسش‌گری کودکان را به اندیشه‌ورزی وادار خواهد کرد.

شاعر کتاب «رونویسی از بهار» درباره سرودن شعر کودک این‌طور گفت: انواع شعر کودک اهداف کوتاه‌مدتی چون سرگرمی و لذت‌بردن، میان‌مدتی چون تغییر رفتار و بلند مدتی چون ساختن فرهنگ و شخصیت مخاطب را دنبال می‌کند و تنها با توجه ویژه به اندیشه‌ورزی می‌توان به هدف بلند مدت دست پیدا کرد.

مهمان نشست تخصصی سیر مطالعاتی مربیان ادبی کانون کرمان، به حاضران توصیه کرد از سرودن شعر محاوره حداقل در سال‌های ابتدای سرودن شعر کودک پرهیز کنند و ذکر کرد: محاوره یعنی گفتار و وقتی کلامی روی کاغذ ثبت می‌شود باید به شکل نوشتاری در بیاید.

وی با خوانش نمونه کلیشه‌فرم‌هایی چون «اتل متل توتوله‌ها» و «آی قصه قصه قصه» این اوزان را کهنه و تاریخ مصرف گذشته دانست و گفت : مخاطب کودک امروز نیازمند شعری جدی‌تر با ساختاری محکم‌تر و اوزان اصولی‌تر است.

تمرین عملی چند وزن معمول شعر کودک امروز و خوانش نمونه‌های قوی این اوزان از سوی غلامرضا بکتاش کارشناس مجله «کیهان بچه‌ها» از دیگر موارد این نشست تخصصی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =