انسان‌سازی، مسأله اصلی تعلیم و تربیت است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان «انسان‌سازی» را مساله اصلی نظام تعلیم و دانست و این مهم را نقطه تمرکز انبیا و متولیان این عرصه عنوان‌کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، فرهادفلاح این سخنان را در نشست هم‌اندیشی مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش استان گیلان اظهارداشت و ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبرگرامی‌اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا(ع) اظهارکرد: آن‌چه در عرصه تعلیم‌وتربیت اهمیت‌دارد، انسان‌سازی مبتنی بر تولی‌گری، تعهد و مسئولیت‌پذیری است.

معاون فرهنگی کانون کشور در تشریح این سخنان، به سیره نبی مکرم اسلام(ص) اشاره و با خاطرنشان‌کردن دشواری‌های رسالت پیامبرمهربانی‌ها در مسیر انسان‌سازی و ارتقای کیفیت زندگی انسان‌هاگفت: این ماموریت، فارغ از مطالبه‌گری مالی صورت‌گرفت و ناشی از تعهد و مسئولیت‌پذیری درجهت تحقق فرامین خداوندی‌ بود.

فلاح برهمین اساس نیز رسالت معلمان، مربیان و دیگر متولیان عرصه تعلیم و تربیت را الگوپذیری از انبیای الهی و تمرکز شبانه‌روزی بر امور تربیتی دانست و با تبیین نقش فعالان این عرصه در رقم‌زدن سرنوشت یک نسل گفت: لازم‌است با برنامه‌ریزی، استمرار و مسئولیت‌پذیری، خروجی مشخصی داشته‌باشیم.

او درهمین‌حال، مربیان کانون را سرمایه‌های انسانی و افرادی علاقه‌مند، متعهد، خلاق و مسئولیت‌پذیر توصیف‌کرد و الگوپذیری آنان از سیره عملی معصومین(ع) را از دلایل توفیق این مجموعه در جهت رشد و پرورش استعدادهای آینده‌سازان ایران اسلامی و مقابله تاراج فرهنگی نظام تعلیم و تربیت کشور دانست.

انسان‌سازی، مسأله اصلی تعلیم و تربیت است

رسالت نظام‌تعلیم و تربیت مقابله با تاراج فرهنگی است  

این مسئول فرهنگی در ادامه به اهمیت نقش‌آفرینی مربیان کانون و متولیان فرهنگی اشاره و با تشریح برخی چالش‌های نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش گفت: سند ۲۰۳۰ سرفصل تاراج فرهنگی است و ضرورت‌دارد برنامه‌های نظام تعلیم را مبتنی بر آموزه‌های ایرانی اسلامی به پیش‌ببریم.

معاون فرهنگی کانون درعین‌حال، جنگ شناختی دشمنان و تلاش آنان برای مدیریت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را موردتوجه قرارداد و با مهم‌برشمردن نقش فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و پژوهشی مربیان در تربیت مخاطبانی اهل مطالعه و پرسش‌گر گفت: این مهم، نقش به‌سزایی در مواجهه با تهاجم فرهنگی و بسترسازی برای کاهش سرعت و افزایش دقت و تفکر در نسل کودک و نوجوان دارد.

ضرورت فعال‌سازی ابزار شناخت در کودک و تقویت عاملیت در نوجوان

خطر «ساخت هویت مشترک» برای کودکان و نوجوانان جوامع مختلف از سوی نظام سلطه و بهره‌گیری آنان از ابزار رسانه و تولید محتوای به‌ظاهر فرهنگی برای تحقق این هدف، از دیگر موضوع‌هایی بود که معاون فرهنگی کانون بر ضرورت مواجهه با آن تاکیدکرد.

فرهاد فلاح درهمین ارتباط، آگاهی مربیان را از رویدادها و خطرهای ناشی از هویت‌سازی بیگانگان ضروری خواند و با تشریح اولویت‌های کانون در ارایه جهت خواراک فکری مناسب به مخاطبان گفت: «فعال‌سازی ابزار شناخت در کودکان و تقویت عاملیت در نوجوانان»، برای پذیرش مسئولیت، تحلیل، تشخیص و اقدام درست، ماموریت کانون پرورش فکری است .

تربیت آینده‌سازان کُنش‌گر، از اهداف اجرای طرح‌کانون‌مدرسه

وی اهداف عالیه کانون، فهم دقیق و مهارت مربیان این نهاد فرهنگی، چاپ 3 هزار عنوان کتاب‌های مناسب و تولید بیش از ۴۰۰ عنوان فیلم، سریال و پویانمایی را سرمایه‌ای بزرگ و ظرفیتی مناسب برای کمک به نظام تعلیم و تربیت  وتعامل با آموزش و پرورش ارزیابی‌کرد و افزود: اجرای طرح ملی کانون‌مدرسه نیز به‌منظور ریل‌گذاری این مسیر صورت‌می‌گیرد.

فلاح توضیح‌داد: طی سال تحصیلی پیش‌رو تلاش‌داریم با اجرای واقعی طرح‌کانون‌مدرسه و تربیت مخاطبانی کنشکر، زمینه‌های نقش‌آفرینی آنان را به عنوان رابط کانون و مدرسه فراهم‌کنیم؛ این امر افزون‌بر کشف استعدادهای مخاطبان و فراهم‌سازی امکان نقش‌آفرینی هرچه‌بیش‌تردانش‌آموزان، تاثیربه‌سزایی در یاری‌رسانی به مربیان پرورشی مدارس و بهره‌گیری مربیان کانون از توان‌مندی اعضا خواهدداشت.

حرکت در جهت جریان‌سازی علم و فناوری

این مسئول فرهنگی دیگربخش سخنان خود را به ارایه تصویری روشن از چشم‌انداز برنامه‌های کانون در مسیر جریان‌سازی علم و فناوری اختصاص‌داد و با یادآورشدن نقش این نهاد در تربیت جمع کثیری از شخصیت‌های برجسته طی سال‌های گذشته گفت: بناداریم در سایه تعامل با شورای عالی فضایی کشور و دیگر مجموعه‌های علمی، در مسیر علاقه‌مندسازی کودکان و نوجوانان و درگیرکردن آنان با مسائل علمی حرکت‌کنیم.

وی اضافه‌کرد: توجه به علوم پایه و همراه‌سازی مخاطبان با فن‌آوری‌ها و دانش روز نیز از اهدافی است که‌می‌تواند زمینه معرفی کانون  را به عنوان مرکز ظهور و بروز استعدادهای علمی آینده‌سازان فراهم‌کند.

نگاه ویژه کانون به خانواده‌ها و لزوم همراه‌سازی آنان در فعالیت‌ها

او درادامه، نگاه ویژه کانون به خانواده‌ها و همراه‌سازی آنان با برنامه‌های مربیان کانون پرورش فکری را خاطرنشان‌کرد و با بیان‌این‌که یکی از آسیب‌های جدی نظام تعلیم و تربیت، عدم همراهی خانواده‌ها با فعالیت‌های تربیتی است، تصریح‌کرد: برای دست‌یابی به این هدف، ضرورت‌دارد ضمن افزایش درک تربیتی خانواده‌ها، زمینه‌های مشارکت‌حداکثری آنان، به ویژه پدران را با برنامه‌های کانون فراهم‌کنیم.

قصه، بستر مناسب تربیتی است

آغاز روند برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از موضوع‌های محوری سخنان فرهاد فلاح به‌شمارمی‌رفت و وی با «بستر تربیتی» توصیف‌کردن جشنواره قصه‌گویی گفت: قصه موثر، فراگیر و ارزان‌ترین ابزار تربیتی است و  به بهترین شکل‌ممکن از قصص قرآنی  برای هدایت انسان استفاده شده‌است.

وی برهمین‌اساس نیز برگرداندن قصه به متن و بطن زندگی خانواده‌ها را زمینه‌ساز افزایش تعامل و ارتباط‌های خانوادگی و بستری برای پاس‌داشت فرهنگ بومی‌محلی عنوان‌کرد و افزودن محورهای تازه و انتخاب شعار با قصه‌لبخند بسازیم نیز امکانی مناسب برای تشویق مخاطب و ارایه قصه از زوایه جدید محسوب‌می‌شود.

معاون فرهنگی کانون هم‌چنین به زیرساخت‌های خدادادی استان گیلان پرداخت و با مهم ارزیابی‌کردن بهره‌گیری از این موهبت‌های طبیعی گفت: لازم است برای استفاده موثر از سواحل و تفرجگاه‌ها، نقشه راه و طرح فرهنگی داشته‌باشیم و در قالب قصه و بهره‌گیری از زبان و گویش محلی به معرفی هرچه بهتر این داشته‌ها کمک‌کنیم.

اکران پویانمایی «بچه‌زرنگ» فرصتی طلایی برای فعالان فرهنگی 

این مسئول، بخش دیگر صحبت‌های خود را به تولید پویانمایی بچه‌زرنگ و توفیق آن در عرصه‌های مختلف اختصاص‌داد و افزود: بازارپردازی، از شاخصه‌های این اثر هنری است که در قالب فیلم و سریال به مخاطبان عرضه‌می‌شود.

وی اضافه‌کرد: تلاش‌داریم افزون بر ارایه تسهیلاتی چون: اختصاص سالن نمایش و بلیط نیم‌بها، فرصتی طلایی برای دستگاه‌ها و مجموعه‌های فعال در عرصه فرهنگ ایجادکنیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از همراهی حاضران  و ابراز خرسندی از حضور در این نشست هم‌اندیشی اظهارکرد: هدف حضور در این هم‌نشینی فرهنگی، ادای احترام به فعالان عرصه فرهنگ و اعلام آمادگی برای افزایش هم‌گرایی‌ها و ارتقای سطح کیفی و کمی سطح فعالیت‌های کانون است.

شایان‌ذکراست، طی نشست هم‌اندیشی مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش استان گیلان که صبح روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات اداره‌کل کانون پرورش فکری در رشت برگزارشد، ریل‌گذاری بسترهای هم‌افزایی و هم‌گرایی افزون‌تر فعالان عرصه تعلیم و تربیت در دستورکار قرارداشت.

انسان‌سازی، مسأله اصلی تعلیم و تربیت است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =